Sjuk?
Hej! Jag har en guldhamster på 1 år ( hane ) som alltid har varit spinkig, tills nu. Det började med att han lät jätte konstigt och att han sov hela tiden. När man lyckades locka ut han somnade han i handen. Han har alltid varit snabb och pigg , ALDRIG suttit stilla i handen så jag åkte till veterinären. Dom sa att det inte var något fel på honom , men han skulle få en medicin för att han andades snabbt. Han skulle få medicinen i en vecka , vi hade gett honom medicinen i kanske 3-4 dagar och då började han gå upp cirka 10g per dag. Hoss veterinären vägde han 150g och nu väger han 200! Han är verkligen fet och han orkar inte gå och ''lulla'' längre i buren. Idag åkte vi till veterinären igen och dom rönkade honom men dom hittade endå inget fel. Dom sa att om han fortsätter att gå upp i vikt ska vi avliva honom. Just nu är han jätte kall om magen och hans pung är borta, den finns liksom inte . Vad kan va felet? Ja menar , veterinären vet inte ens och jag är jätte orolig . Har detta hänt er någon gång?
människor går ju upp i vikt av viss medicin.
kan tänka mej att djur gör så också.
vissa läkemedel binder vattnet i kroppen å så sväller man upp.
han går nog ner igen när medicineringen är över.
Nejmen det låter ju inte alls bra. Jag vet att råttor tex kan dra in pungen när de är sjuka…kan vara samma hos hamstrar. Kan tyvärr inte hjälpa dig med några tips eller ideér om vad det kan vara men hoppas att nån kunnig här inne snart ser detta och kan hjälpa dig.
Du kanske kan ringa och rådfråga en annan veterinär, kanske finns någon som är lite extra kunnig på smådjur.

#1 Veterinären sa att det inte beror på medicinen för att det är antibiotika han äter.. och att man inte går upp av det.
Hur känns magen? Mjuk eller hård?