Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2025 ggr
ParaKiss
0

Astma vänliga?

Hur astma vänliga är hamstrar? Kollar efter djur och raser som är astma/allergi vänliga åt en kompis.

Imasy
0

jag har astma och jag har både katter och hamstrar.

jag har testat både spån och pappers toalett. märker ingen skillnad på astman.

Men det är väl säkert väldigt olika. Mitt råd är att ska hon tex skaffa hamster, fråga om hon då kan åka hem till någon med många hamstrar och se hur hon reagerar.

sedan så vet jag många kattallergiker som har astma, men som det fungerar bra för om katten har sovrums förbud. kanske det skulle fungera lika med hamstrar?

Englatassens
0

Ja det är lika med mig.. är jätteallergisk mot andra pälsdjur men jag klarar av hamstrar alldeles utmärkt… Glad

[Hamster95]
0

Min lillebror på två år har astma och tål inte de flesta pälsdjuren men min långhåriga hamster klarar han utan problem.

ParaKiss
0

Ok =) vad bra =)

Tazzar
0

Det är väldigt olika, vad som fungerar för din kompis kanske inte alls fungerar för en annan. Så egentligen kan man inte säga att något är mer allergivänligt än något annat, just för att det är så olika.

Det finns till och med de som inte tål något annat än de som kommer ifrån en speciell kennel/uppfödare, har jag fört talas om.

Många kan utveckla ett immunförsvar också, då fortsätter de vara allergiska, men de blir inte sjuka.

Det bästa är väl att själv hälsa på hos t.ex. uppfödare eller kompisar med hamster och prova att klappa och hålla på lite med hamstern och känna om man reagerar…

Potts
0

Min styvmamma kunsom är allergisk tålde en dvärghamster, men inget mer.

Gerbiler och guldhamstrar fungerade inte.

emlas
0

Jag är astmatiker och allergisk mot många typer av pälsdjur, t ex katter och marsvin. Hamstrar, vilket jag har själv, tål jag bra. Jag har dock varit tvungen att lämna bort en hamster som jag av någon märklig anledning inte tålde. Jag kände ganska snabbt att jag reagerade på honom. Det kan alltså vara så skumt att man inte tål vissa individer.

Ham-Madam
0

många kan klara barnpälsen å visa allergi när hamstern är vuxen vid ca 6mån.

så det är så olika från människa till människa.

endel klarar kh guldisar å andra lh.

å endel bara dvärgarna.

mitt råd är att de lånar en hamster å provar på minst 1v.