Svea gått över tiden?
Hej!
Min hona Svea parade jag runt 22.00 tiden den 7 november.
Enligt mina beräkningar så borde ju hon i så fall ha fått igår? Eller har jag räknat helt fel? Kan hamstrar gå över tiden?
Man blir ju lite nojjig… 
Hon har små kulor på magen och hon har inte varit villig senare så hon borde definivt vara dräktig. Kollade på andras bilder här på forumet på andra hamstrar som är dräktiga och Svea ser precis likadan ut.
När borde man bli riktigt orolig?
Kram, en matte som inte kommer få en blund i natt om inte Svea föder snart…
Jag antar att du menar 7 oktober ;)
Enligt mina beräkningar så är hon på dag 16 idag, så hon kanske får under natten? :)
Tack för svaret!
Jäpp, det var 7 oktober jag menar! 
Hur räknar du då?
Jag räknar att den 8 oktober är hon dräktig dag 1.
Kan hamstrar gå över tiden?
Hur många ungar kan de få maximalt?
Svea är väldigt stor…. 
jag räknade 8/10 som dag 1, och då blir det dag 16 idag.
Mina honor har alltid fött på dag 16 räknat med parningsdagen som dag 1.
Innan helgen är slut så ska du nog ha dina ungar ska du se :)

hihi imasy, idag är dag 17 ;)
24-8 = 16? ;)

Då räknar vi olika, för jag räknar alltid 2 v + 2 dagar, och det funkar alltid hos oss ;D
Räknar man en vecka ner ifrån den 8:e så hamnar man på den 15:e, ytterligare en rad ner en vecka senare landar vi på den 22:a + 2 dagar dvs idag ;)
Fast jag räknar alltid parningsdagen som dag 1, och på dag 16 har jag fått mina kullar utom en gång då det blev på 17:e dagen efter parningen ;)

#8 Haha, här räknar vi okså 2 veckor + 2 dagar men du tänker fel nu ^^ Den 8:e har det ju redan gått 1 dag, då har det ju gått 8 dagar den 15:e och 15 dagar den 22:e :)
Ja, men jag plockade ju bort den 7:e och räknade den 8:e som dag 1 :)
Alla säger ju att man inte ska räkna parningsdagen som dag 1, även om jag gör det och det har blivit rätt endå, men räknar jag 14 dagar rätt ner på almanackan ifrån den 8:e så hamnar vi ju på den 22:a + dagar :)

#10 Haha, "Ja, men jag plockade ju bort den 7:e och räknade den 8:e som dag 1 :)" detta var ju precis det jag gjorde. Ta och räkna på almenackan dag för dag så märker du att det är dag 17 idag ;)
Äsch, nu blir det bara galet :)
Jag räknar alltid som så att parade jag hamstern på en måndag, räknar jag nästa måndag + nästa måndag + 2 dagar, dvs en onsdag som födelsedagen.
Jag vet inte om jag räknar galet, orkar inte tänka ;)
Har misst min älskade misse i natt så inget har varit sig likt idag 

#12 Japp så räknar man ^^ men nu var det så att TS parade sin hona på en tisdag och då räknade du från onsdag + onsdag + 2 dagar ^^
Usch, vad hemskt att förlora sin vän. *kram* 
Ja, men då är det ju idag hon ska föda ju, som jag sa ifrån början? ;D Eller har jag virrat ihop det igen nu?

#14 Hihi, ja ;) 16 dygn var igår :) Alltså tisdag + tisdag + 2 dygn = dvs torsdag = dvs igår ;D
Hmm, väldigt förvirrande det där! 
Men hamsterbebisarna ser ut att vad på väg neråt iaf för Svea är mer rund runt baken nu.
Jag och sambon tänkte sitta vak inatt, det är ju inte vardag man får chansen att se en hamsterfödsel! 
Imasy: Jag beklagar sorgen! Aldrig roligt att mista en älskad vän!
Ja, men nu räknade jag ju ifrån osdag, då den 8:e var en onsdag, alltså onsdag+onsdag+ 2 dagar, dvs fredag, idag alltså :)

#18 Haha, du säger helt olika saker ^^
I #12 så skrev du att du t.ex. parar en hamster på en måndag sen räknar måndag + måndag + 2 dagar sen nu säger du att du räknar dagen efter parningen + 2 veckor + 2 dagar :)

Tänk på att mamma hamster inte brukar uppskatta publik vid födseln. Hon vill helst att det är mörkt, tyst och lugnt. Hon kan bli stressad och saker kan lätt gå fel. Inget roligt med en mamma som äter upp sina egna bebisar pga stress. Så vaka över henne på avstånd isåfall.
Det jag menade var att jag räknar parningsdagen som dag 1 på mina egna kullar :)
Men då "alla" anser att dagen efter parningen är dag 1 så räknade jag så på TS kull, så att det skulle stämma med vad "alla" andra räknar på. Det är nog bara hos mig djuren gör lite bakvänt ;D
Jag har sett över en plats ca 1,5 meter från buren.
Tror ni att det räcker?
Vilka förlossningskomplikationer kan hända och vad gör man då?
Djursjukhuset här har inte öppet förrän imorgon igen… 
Blir det förlossningskomplikationer finns det nog inte så mycket att göra tyvärr.
Har själv förlorat en hona på det viset, och jag tror inte det går att snitta med ett lyckat resultat :(
Vad hände med din hona?
Om man märker att en hona inte orkar få ut en unge själv, är då det bästa att man försöker hjälpa till att lirka ut den för att rädda livet på honan?
Den honan dog tyvärr.
Hon började föda ut ungarna, det trillade ut en massa bebisar, men hon struntade i dem totalt, så jag misstänkte att nåt var galet.
Hon blödde mycket, men var pigg trots omständigheterna.
Jag trodde att hon hade fått ut alla ungarna, men var slö pga blodförlusten, så hon sov bara.
Sedan efter ca ett dygn började hon föda igen, och det kom ut något slafs, och kort efter det somnade hon in.
Då jag inte obducerade henne så vet jag inte vad som hände, men något måste ju ha orsakat blödningen, och det kan hända att en unge satt på tvären.
Men av alla de kullarna jag har haft ända sedan jag var liten så var detta första gången en hona dog. Och jag vet faktiskt inte hur många kullar jag har haft, har inte hållt räkningen.
Dt här är Sveas första kull så jag är väldigt nojjig… 
Mina hona Arnold (somnade in i måndags) fick tre kullar. Jag var aldrig orolig då, antagligen för att när hon skulle ha sin första kull så visste jag inte ens om det. Hon var redan dräktig när hon kom från djuraffären. I hennes kullar så har alla levt (mig veterligen) och jag har aldrig sett att hon farit illa på något sett.
Men som sagt, Svea har ju aldrig gjort det här innan och det vore rena rama mardrömmen om nåt går fel…
* målar upp värsta skräckscenariorna*
Du ska nog se att du oroar dig i onödan, de brukar fixa det där ganska bra endå ;)
Och om det skulle gå på tok, vilket det gör ganska sällan, så finns det inget du kan göra iallafall för att förhindra det. Det är ju det som är baksidan att man står ganska så maktlös.
Men som jag sa, ta och lägg energin oron tar på nåt mer konstuktivt, du oroar dig nog bara i onödan ;)
Efter att ha vridit och vänt på nattvaket så har jag insett att det är ett moment 22.
Om jag är vaken och nåt går snett kan jag med största sannolikhet inte göra något och går jag och lägger mig och nåt händer så kommer jag aldrig förlåta mig själv.
Nåja, jag har släckt ner nu och går och lägger mig.
Om det dröjer mellan två ungar skulle jag bli otroligt! nojjig och inte veta vad jag skulle göra så för Sveas skull är det nog bäst att jag går och lägger mig. Hon får det lugnast så, ifall det skulle bli en knepig förlossning för henne.
Matte får istället kallsvettas i sängen och gå upp tidigt imorgon bitti… 
Fortsatt uppdatering kommer framåt morgonen…

Lycka till!
Fortfarande inga bebisar….
????
Har hon inte fått idag och det är dag 18 så verkar hon varit skengravid.
Hur gammal är hon?
Hon är 4 månader och 3 veckor.
Hon är hårdare på kulorna som sitter vid magen.
Brukar de ofta bli skendräktiga?
Hur tycker du att det ser ut på bilderna?
Hihi.. du menar 7 oktober? Hon har ju onekligen bebisbulor…
Då e d 18 graviditets dygnet idag… låt henne bara få vara ifred å jag håller med Imazy att d e d enda du kan göra just nu… önskar Lycka till… Berätta för oss hur d går e du gullig!
Jäpp, 7 oktober ska det ju vara!
Verkar vara helt insnöad i november…
Hur långt över kan de gå?
När borde jag fundera på att kontakta veterinären?
Självklart får ni förstahandsinformation! 
hmm…18 dagar har en del gått har man hört, verkar hon dräktig så håll koll på henne. Du kan kanske kolla henne varje kväll nu om hon skulle ställa sig (brunsta) mot förmodan.
Hon verkar definitvt vara dräktig!
Men i och med att hon inte har fött än så börjar man ju självklart tvivla trots att jag gått i genom tre kullar tidigare.
Det var väl lite därför som jag fotade henne så att ni också skulle kunna se henne och bedöma.
Ni är nog väldigt många här på forumet som sitter inne med ovärdelig kunskap för mig just nu, ett stort tack för ert engagemang!!!
Jäpp, hon är under övervakning. Jag skulle åkt på marknad idag men det får bli en annan gång.
Jag tycker du ska åka på marknaden.. Som sagt så finns det inget du kan göra (hur hemskt det än må låta) så det finns ingen anledning att du ska sitta å vaka över henne…
Ibland när det händer svåra saker å man känner sig maktlös å man ältar: vad kunde jag gjort annorlunda? e det mitt fel?…. då har jag fått stöd av mina vänner då de så klokt har sagt: tänk på hur de har det i naturen! de sköter sig själva å vi människor kan inget göra, d e naturens gång… Mitt råd e att du bara låter henne få lugn å ro.
Lugn och ro får hon hela tiden, däremot kollar jag till henne mellan varven utan att hon ens märker det.
Men att "roa" mig skulle jag ha svårt för i det här läget, jag vill vara där hon är.
Hon ligger mest hela tiden och sover, gjorde även det inatt.
När borde man börja fundera på att ta henne till veterinären?
Man vill ju självklart inte rycka upp en höggravid hamster och köra iväg med henne men man vill ju att hon ska överleva det här.
Kan det hända att hon har för svaga värkar så att bebbarna inte kan komma ut p.g.a det?
Igår kväll/natt när hon sprang runt och boade så stannade hon helt plötsligt upp och det gick inte att få hennes uppmärksamhet. Hon stod helt blickstilla i kanske 15-20 sekunder och sen fortsatte hon som vanligt.
Varför gör hon så?
att frysa till som is är en överlevnadsinstinkt de har vid tex fara.
kanske trodde hon att du var ett rovdjur å hon kände sej som ett byte.
tänkte på hennes graviditetsbulor kanske har hon förstoppning,tumörer el nåt som gör att hon ser uppsvälld ut.
jag har en linje där honorna går över tiden, de får på dag 18 istället för dag 16.

Vore ju inte så kul för hamstern om hon inte känner sig bekväm nog att föda bara för att hon känner att någonting är annorlunda i luften. Ex människors förväntningar och nervositet. Sätt upp en webcam i buren istället om ni vill se x)
Självklart så vill jag att hon ska känna sig bekväm så jag stör henne inte. Förstår ju att stressen kanske (fast jag vet inte) kan göra så att hon "håller på sig" så länge som möjligt.
Detta vill vi ju inte ska hända. Huvudsaken för mig är att Svea klarar sig, kan ju låta grymt att säga men bebbarna kommer på andra plats.
Hjälp!!!
Vad gör jag nu???
I och med att Svea aldrig födde så trodde jag nästan till slut att hon faktiskt var skendräktig men det var hon inte.
Hittade precis en död hamsterbebis i buren. Jag vet att jag borde leta efter fler och det ska jag göra måste bara ta mig samman.
Det finns inga levande som jag har sett och bara en död bebis än.
Svea har varit väldigt stor och jag trodde faktiskt att hon var dräktig med ca: 10 stycken pga av magens storlek.
Vad gör jag nu??? Kan hon ha kvar fler i magen???
Känner mig vilsen och ledsen.
Snälla, kan någon hjälpa mig?
hur gick det?
hittade du fler bebisar?
Undrar också hur det gick med Svea?
Hej allihopa!
Nej, har varken hittat fler döda eller levande hamsterbebisar och Svea mår som hon brukar, väldigt bra!
Tror ni att jag kan börja slappna av nu? Var ju väldigt rädd för att hon skulle ha fler kvar i magen och stryka med pga av det, finns den risken fortfarande?
Hade hon haft ungar kvar i magen så tror jag inte att hon skulle vara så pigg som jag tycker du beskriver henne :)

om det fanns fler ungar så har hon nog ätit upp dom :/ men goda nyheter att hon mår bra!