Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 897 ggr
issa83
0

doftkörteln?

Vet att jag läst en artikel med bilder här på dvärghamstrars körtel de har på magen. Tittade på min lille kille nyss och hans körtel är gul och lite kladdig. Skulle vilja se bilderna och jämföra om det ska se u så eller om jag bör göra något? Har inte sett att det sett så ut på honom tidigare.

Någon som vet var artikeln tagit vägen?

MickiRosa
0

tvätta rent den med ljummet vatten eller koksaltlösning=)

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

issa83
0

Ok tack Micki…det svåra är ju bara att försöka få tillgång till hans lille magen tillräcklig länge för att tvätta…han gillar inte rygglägeFlört

MickiRosa
0

nä inte jag hellerTungan ute

man får försöka ta ett rättså fast grepp om nacken/axlarna(vilka axlar?) och rumpan med en hand. det går till sist. annars kan man försöka få tag i nackskinnet så mycket som möjligt, och försöka hålla fast honom så snällt som möjligt, fast bestämt. det är ju ändå för hans eget bästa, men det är ju inte han medveten om.

issa83
0

Haha, knäppis!

Jo det är ju för hans eget bästa. Vad kan hända om man inte hjälper dom att hålla rent?Brukar man få göra det på alla dvärgar?Han är ju min första hane. Mina honor hade inga sånna problem

MickiRosa
0

man kan behöva göra det ibland. oftast inte.

ibland kan körteln även bli infekterad.

en smutsig körtel kan ibland tyda på annan sjukdom såsom infektion i kroppen, har jag för mig. Men oftast räcker det med att tvätta rent men jämna mellanrum, om den har blivit kladdig.

Hanarna utsöndrar ju något sekret där och därför blir den kladdig, medans honorna inte har den funktionen alls.

issa83
0

Ok ja men då får vi hoppas på att det bara är lite kladdigt nu då. inga otäcka infektioner eller nåt:(

Till min förvåning så låg godingen helt stilla på rygg i min hand medan jag tvättade rent med en tops. En sån duktig liten kille:)

MickiRosa
0

Vilken snälling. Han måste ha förstått då vad du ville;)

issa83
0

#7 Ja kanske det, jag blev iallafall helt paff :)