Inga honor?
Har annons ute på mina hamsterungar och har fått några svar över mejl och sådär. Men alla som svarat på annonsen vill till varje pris ha en hane. Jag funderar lite på vad det kan ha att göra med. På de flesta andra djurslag vill de ju alltid ha en hona/honor. Någon som har någon teori om vad det är som får folk att bara vilja ha hamsterpojkar?
Just nu önskar jag att jag hade fått en kull med sex hanar istället med fyra som nu.

Det enda argumentet är väl att honorna luktar lite när de löper (är löp lukten förresten genetisk? så att om morsan inte stinker, stinker inte döttrarna?). Fast och andra sidan så brukar hanarnas starka urin (eller påstådda) vara det som får folk att skygga från hanar. Men tydligen inte här och nu…
hanarna brukar väl vara lite lugnare? och så har ju långhårshanar massa fin päls som honorna inte brukar ha.. det är samma i affären jag jobbar där ska folk ha Hane o inget annat =S
marsvin t.ex är ju kända för att vara lättare att ha ihop som honor.. iaf med stora flockar…….annars ska väl hanarna vara lugnare där med..
Hanar är inte lugnare än honor, det är ganska så lika. Det är en myt. Däremot luktar de flesta honor var 4:e dag när de brunstar.

Fast det där brukar gå lite i vågor med vad som är poppis. :) Fast dom som bara ska ha till sällskap brukar oftast ta hanar då dom brukar rekomenderas. Vissa tycker att hanarna är lugnare och om jag ska dra en kam över alla mina så kan jag nog hålla med om att hanarna är lugnare än honorna.. :P Mina hamstrar verkar inte ha uppfattat hela det här med att det endast är en myt! :P
// Nathalie
de kanske inte är lugnare och vill gosa mer än honor så, men deras rörelser o allt är dom långsammare… iaf mina! :P men de vill springa på golvet precis som honorna så…..
har dock inte uppfattat den där var 4e dag lukten? :P sen vet jag inte hur det är sagt (inte hur det är utan vad folk fått höra) med bitskhet hos honor osv? för hos dvärgar har folk fått för sig att honorna ska vara jättebitska.. men visst finns det bitiga honor men verkligen inte alla..! =) samma där, folk vill ha hanar!
Så tråkigt att du har svårt att sälja dina honor. För dom är ju jättevackra! Choklad satin!

Massor choklad satinhonor dessutom 
Blir nog dessvärre djuraffären för dem :/ Fast alla djuraffärer verkar ha fullproppat med hamstrar just nu.

Här har det faktiskt varit tvärtom. Fler som varit intresserade av honor än hanar. Tycker du ska lägga upp lite mer bilder på dina sötnosar, de är helt ljuvliga. Tror säkert någon nappar snart.

Jag har samma problem just nu.
Får jätte mycket mail på min annons på blcket men sedan hör det aldrig av sig igen har en massa honor som vill ha nytt hem

Jag tycker det där går i vågor. Har väl aldrig fått så mycket mail av folk som vill ha hamstrar som nu det senaste när jag inte haft några kullar. Sen vill ju de som hört av sig då oftast inte vänta den (hela) månaden det tar innan bebisarna är redo att flytta så då kanske man står där ändå.

Senaste nytt om honorna är att de ska få flytta i morgon till typ Lomma tror jag. Fast Bella finns ju kvar om någon vill ha en hamster ändå x) Hon är ju choklad satin långhår och typ 6 mån gammal nu.
Ja, men du bor ju så långt bort! 

Ibland är det dåligt att Sverige är så avlångt.

#13 Fast det hade ju inte hjälpt om det vore brett heller! :P Och om det hade varit mindre hade vi inte fått plats! *thihi* 
// Nathalie

#14 Fast hade det varit brett hade det förmodligen funnits fler människor i det då kustlinjen förmodligen skulle varit längre x) Och med fler människor skulle det ju innebära fler hamstermänniskor x)
Men tänk om sverige vorde runt, då hade det ju bara varit att åka ut till nån kust/gräns och plocka upp om inte transporten går in i cirkeln då dvs ;)

Eller om alla intresserade människor av ett ämne bodde inom max 1-2 timmars resväg från varandra x)
#1 Haha jag kommer och larvar mej. Bara för att min förra guldis Mandarin var "hyper-hamstern" som var tusen gånger så sprallig som Mango, så antar jag att Mango är lugnare.

Jag tycker nog att honor generellt sätt är mer aktiva med att pyssla i buren och sådär. Eller jag kommer inte ihåg om marsvinshonorna gör det så mycket, men marsvin bygger ju inga bon eller så. Men de råtthonor som jag har haft har varit jätte pyssliga. Och lite samma grej med hamsterhonorna. Hilma är ganska finurlig, tycker hon själv när hon har baxat upp nästna hela burens bottenunderlag till sin bodel (Krut vidrör itne ens bottenunderlaget mer än med tassarna och magen). Bella trixar och fixar mest för att komma på sätt att försvinna från jordens yta, vad det verkar som..
#19 Hehe, det där känner jag igen bland de honor jag har haft. Candy hade en gång ut halva bottenunderlaget på golvet :P
Tycker samma om mina två honor. De är väldigt aktiva och pratar och gnisslar tänder när man tar ut dem och de vet inte vart de ska ta vägen! Gosiga såklart, men jag tycker de är mer aktiva och har mer spring i benen än hanarna här hemma. Hanarna är mer rofyllda och är lugnare, i alla fall här hemma. Men alla hamstrar är ju olika så det kanske är en slump, vad vet jag?