Varför inte dubbelnamn?
Av ren nyfikenhet. Varför får bara reggade uppfödare ha dubbelnamn på sina djur? Tydligen fick man ha det förut då min ena hamster har det, trots att jag ej är reggad än.
Detta är inget illa menat. Tycker bara det är lite onödigt. Om man har en kull som fått namn efter ngt speciellt tema. måste man då bli tvungen att byta om de fått dubbelnamn, till ngt som kanske inte ens finns i det temat??
/Emilie www.busbackens.eu
Kanske du ska ställa den frågan inne på SHF:s forum eftersom det är deras regler. Även om jag tycker att Lisa förklarade det tydligt här i en annan tråd.
sidan på shf funkar ej på min dator. därför skriver jag det här. sen så har jag inte läst lisas tråd. vet ej vart den ligger.
Ska se om jag hittar den. Men jag tror det står under reglerna för registrering också, det ska åtminstone stå där :o)
Hittar inte tråden tyvärr :o/
ok..tack ändå. får väl vänta tills ngn svarar. eller tills sidan funkar igen.

Tycker också det är lite löjligt. Bokstavsgränsen är väl okej men att inte få ha dubbelnamn är bara löjligt.. Jag kommer t.ex. att ha ett Vänner-tema (serien Friends) framöver och kommer då inte få döpa en hamster t.ex. Ross Geller som jag hade tänkt och nu får den bara heta Ross. Tråkigt tråkigt. Men respekterar SHFs beslut, då det är dem som bestämmer. :/
håller helt med dig TiinaN, men men, som sagt så får vi respektera dem. Hoppas bara att de kanske ändrar beslutet i framtiden. Så länge som man håller namnen någorlunda korta så borde man ha dubbelnamn tillåtna då. Finns ju så många fina dubbelnamn att välja mellan. de är så unika!

vah? ;o år man inte ha dubbelnamn på sina hamstrar eller vad? ;o eller har ja fattat eller? xD är lite trög nu för ja ska till skolan snart ;D

#8 Oreggade uppfödare i SHF får inte längre registrera sina hamstrar med dubbelnamn. Tyvärr får man bara ha enkelnamn som t.ex. Luke och inte dubbelnamn som Luke Skywalker. Tråkigt.
Memliss, så här lyder reglerna om namnlängd, kopierat från SHF:s hemsida:
Registrerade uppfödare får ha högst 30 bokstäver inkl. prefix och mellanslag Oreggade uppfödare får ha högst 12 bokstäver och endast enkelnamn
På de 30 bokstäverna vi reggade uppfödare har på oss ska alltså även vårat uppfödarprefix få plats. Det finns några som har långa sådana, Lotte t.ex. har 15 bokstäver i sitt uppfödarprefix så hon har alltså ytterligare 15 bokstäver kvar till själva namnet plus mellanslaget mellan prefixet och namnet.

Eller som jag, mitt uppfödarnamn är 12 bokstäver långt….
Ja precis #11 själv har jag ju "bara" 8 men det tar ju en tredjedel av mina 30 tecken.
jag gjorde en intressant upptäckt.
I den gamla tråden som nämns här, samt på mailinglistan, så skrivs det att denna reglel har varit med i flera år. Den har bara varit muntlig och har ej heller gått att se bland stadgarna.
Men så ser jag i Gnagis som kom här om dagen, att på ett möte styrelsen hade i maj-08 kan man läsa ifrån protokollet:
Långa Namn
Registrerade uppfödare får ha högst 30 bokstäver inkl mellanslag. Oreggade uppfödare får ha högst 10 bokstäver och endast enkelnamn.
För mig så låter det ju som att denna regel kom till i maj-08 och inte för flera år sedan. Eller finns det någon annan anledning till att man klubbar igenom en gammal regel?
På nästa sida i Gnagis kan man läsa protokollet från styrelsemötet i aug-08.
Där kan man läsa:
Namnstorlek vid reggning
Det har varit långa diskussioner på hamsterlistan att SHF har för hårda regler vad gäller namnstorleken. Det beslutades att vi tillmötasgår önskan om längre namn för oreggade uppfödare från 10 bokstäver till 12.
Kan någon ge tröga mig en förklaring till hur detta går ihop?
Räknas bindestreck i ett namn, som t ex Karl-Jan som jag tänker döpa min nya hamster till? Blir det då ett dubbalnamn? Nej jag tror inte det efter vad jag läst, men vill bara kolla! 
Det står ju enkelnamn, så jag tror att det räknas som dubbelnamn även med bindestrecket.
Men vad vet jag? ;)
jo det blir dubbelnamn med bindestreck. för jag fick inte ha ex. Lisa-Marie. men jag kunde välja att sätta ihop det som LisaMarie eller Lisa Marie :)
Nu håller den jag ska köpa hamstern av att regga sig som uppfödare, så det borde gå bra. Men jag förstår ändå inte meningen i det hela. Blir det dyrare för föreningen att regga hamstrar från oreggade uppfödare med flera bokstäver? 
Det här kan ju inte föreningen svara på här, så det är fel forum för ming fråga, men det är bara en undran men ingen behöver svara för det här är inte rätt forum. Tror den frågan har varit upp i SHF så jag kollar där istället!
Knatar in på SHF!
Låter toppen , allt som har med SHF bör tas upp på deras forum