Precis köpt hamster, förvirrad!!!
Hej!
Jag fick hem min hamster igår, det är en guldhamsterpojke, Alfons på 5 veckor. Jag har lite frågor för jag kan inte så mycket om hamstrar än… Jag har hört att man inte ska väcka en hamster som sover, å andra sidan har jag hört att man kan ändra deras dygnsrytm lite så de är mer vakna på eftermiddagar/kvällar. Men det betyder ju att man ska väcka dom när man kommer hem från skolan?! Hur går det ihop?
En annan sak jag har hört är att för att få dom tama ska man hantera dom mycket och hålla på med dom mycket. Men å andra sidan har jag hört att man inte ska göra annat än att byta mat och vatten dom första dagarna man har den hemma och låta den boa in sig ifred. Ska jag vänta med att sätta ner handen och sånt? Hur länge?
Ibland gör den även konstiga ljud ifrån sig, kan inte beskriva dom men det låter inte bra. Sist var det just när jag väckte honom…kan det vara så att han helt enkelt blir sur och grinig?
Tackar massor på förhand!!

För att vända dygnsrytmen är bästa sättet att väcka honom på samma tid varje dag, och aktivera honom en stund ..
Dom första dagarna låter man dom flytta in och bli trygga med den nya miljön, prata med honom när du ger mat & byter vatten, så lär han sig känna igen din röst (: Sen kan du stoppa ner handen och bjuda på ngt gott så kommer han känna igen din lukt och bli mer och mer tam :)
Oftast brukar småttingar som just flyttat från mamma & syskon göra lite ljud av sig .. men jag har även hört mina äldre låta ibland ;p

Kom på en sak till: Han förstår inte sig på min vattenflaska så han dricker ingenting
Jag har en dunabur och det medföljde en vattenflaska men den ser lite speciell ut, "pipen" som det kommer vatten ur går rakt ner liksom. När han stod där så bet han på flaskan fast högre upp och när jag tryckte fram lite vatten så slickade han upp det från "golvet" i buren så den lilla stackaren är ju törstig! Kollade men tjejen som sålde honom och hon sa att han är van vitt vattenflaska. Vad ska jag göra för att lära honom? Eller finns det något annan flaskbvariant till en dunabur? Tycker dessutom att flaskan sitter för lågt ner som att det kanske skulle passa en dvärghamster men i en dunabur kan jag ju inte ändra höjden… Mycket tacksam för hjälp!!! Vill inte att han ska torka ut 
Om man väcker hamstern när den sover kan den lätt bli lite grinig och trött. Och helst ska man låta hamstern sova ostört under dagen. Men man kan vänja hamstern vid att få mat på eftermiddagen. Det kan göra att hamstern stiger upp tidigare. Om man ska väcka hamstern så prassla lite i spånet, om man rör hamstern kan det bita om den blir överraskad.
Om du hanterar hamstern mycket och gör att den förknippar dig med bra saker kommer den bli tam. En del hamstrar blir tama direkt och andra tar lång tid på sig.
Dom första dagarna hamstern har kommit till dig så kan du lämna den ifred och ge mat, vatten och ny Sand. Att ge hamstern godis från handen och prata med den är okej. Men dom första dagarna ska man inte plocka för mycket med den och vänta tills den blit hemtam.
Servera vatten i både flaskan och skål för att vara på säkra sidan. Du kan även ge honom frukt och grönt som innehåller mycket vätska. t ex gurka
Jag är själv ganska nybliven hamsterägare men jag hoppas att jag gav dig bra svar i alla fall. =)

Tackar så mycket för svar membeel 

Jättebra svar! Försöker ge honom grönsaker men han veckar inte tycka om det, han knaprar bara på sina nötter och frön hehe men jag får prova igen och även ställa dit en vattenskål. Tack så mycket för hjälpen!
Kom på en till sak. =)
Det finns "vanliga" vattenflaskor som kan användas till dunor också.
Dessa kan antingen fästas i taket med typ ståltråd.
Eller också kan pipen till vattenflaskan sättas in i vattenflaskhålet(om du vet vad jag menar, hihi) och du tejpar fast flaskan på utsidan.
Själv har jag gjort något så "fult" som att knäppa på lyset under nätterna och knäppa av det under dagarna. Mina hamstrar är som mest aktiva när jag är det. När jag kommer in där jag håller dem så är de ju vakna så jag slipper väcka dem. Det tar ett tag att få dem att ändra dygnsrytmen men sedan funkar det ju hur bra som helst.
Själv har jag fixat en ögla runt flaskan med ett snöre som är fäst i gallret, funkar bra.
Första veckan behöver en hamster boa in sig, sen är det ok att börja hantera den.
#7 Så har jag också. Fast jag har tejpat fast vattenflaskan istället. xD
Jag skulle inte försöka ändra dygnsrytmen, det känns lite ego tycker jag, bara för att det ska passa människan. Nej, vi får nog anpassa oss efter dem. Det är hamstrars charm att var uppe kväll och natt, så varför inte låta dem vara det? Det går kanske bra att ändra på , men jag skulle inte göra det i alla fall. De är djur som lever så ju!
Lite konstig förklaring men jag hoppas ni förstår vad jag menar!
Skriver under på det du skrev :)

Jag har ju chinchillor, de är uppe kvällar och nätter så därför passade det perfekt att skaffa hamster som också har samma dygnsrytm. Jag själv har anpassat mig efter djuren för längesen.

Kan ju dock vara väldigt svårt att anpassa sig efter djurens dygnsrytm om man tex. går i skolan och måste gå upp kl 7 varje morgon ..
jag menar ju att jag håller med det du skrev ;)
#14 Oops, såg det nu och tog bort mitt sista inlägg, hehe! Sorry…

Tack för inäggen och tipsen!
Köpte ny vattenflaska och har tejpat den, funkar bra så nu kan Alfons få vatten
Annars var förslaget med att sätta ett snöre runt mycket bra för det blir lite jobbigt när man ska byta vattnet för då måste man ta bort tejpen som det är nu…
Det där med dygnsrytmen är lite konstigt. Alltså min hamster sover jämt!! Går jag upp på toa mitt i natten, typ 03 så sover den. Den sover hela dagarna förutom kanske 15 min på eftermiddagen. Och på kvällen är den vaken en timma kanske nån gång mellan 21-23. Om jag försöker lite försiktigt att väcka honom snällt sent på kvällen så fräser han bara. Det är lite tråkigt…
Förslag?
Gud vilken smart idé! :)

Verkligen smart. Tyvärr kan nog inte jag använda mig av det för min dunabur har bara galler på "taket". Men mycket cool idé annars :)
Men du har väl ett hål i bottendelens vägg för flaskan? så sätter du bara in pipen där och har sugpropparna på överdelen precis ovanför. :)

Jaha hehe då förstår jag hur du menar! Det ska jag prova
Tack
Så lite så!