Lite hjälp önskas
Jag har äntligen fått min första kull här hemma, det är Alexandra som har blivit mamma. 
Hennes första kull gick det ju inte så bra med, hon åt upp allihop, även om vi tassade på tå här hemma för att inte störa henne.
Nu är jag så orolig att Alexandra ska bli störd eller stressad så jag vågar knappt andas inne i sovrummet där hon bor. Morgon och kväll pratar jag lite med henne och ger henne ny mat, men mer vågar jag inte störa. Jag har sett en liten skymt av bebisarna men hon har bäddat in dem så väl att jag inte har kunnat se hur många det är m.m. Jag vågar absolut inte peta i boet eller fotografera de små.
Nu undrar jag vad ni med lite mer erfarenhet har för goda råd…
Kullen föddes natten till lördagen den 4/10. Mamma Alexandra verkar nu hyfsat lugn, kommer alltid ut ur boet när hon får ny mat, har varit uppe i handen en snabbis, men hon skyndar alltid tillbaka till boet för att kolla sina bebisar.
När kan jag med gott samvete kika in i boet för räkna de små eller ta ett snabbt foto?
Hur länge finns det risk att hon äter upp dem eller biter i hjäl dem pga stress?
När bör jag börja stödmata de små bebisarna och hur? Någon skriver från dag 5 och någon skriver från dag 8-9 i den infon jag har sett. Sen undrar jag HUR man gör om man ska stödmata med tex lite ärtor… lägger man bara in ärtorna över bebisarna? Hur mycket? Kan mamman bli stressad över detta också?
Jag är verkligen överlycklig för de här små liven och vill göra allt så bra som möjligt. Jag väntar tills det att dom är 2 veckor gamla och börjar knata ut själva om det är det bästa… men samtidigt är man ju nyfiken på hur många det är m.m.
Been there, done that…. har själv varit med om detta ett par ggr… Vet du, jag tycker helt enkelt att du ska låta d vara helt å hållet… när d e ca 8 dgr kan du bara hälla gröna ärtor å groddar m.m runt i kring där bebisarna ligger, så fixar d å mamman d själva… sen tids nock e d ju 14 dgr å kommer utknatandes själva från boet å sen kan du ju njuta av dem till fullo… färg, antal å kön kan du ju se sen, inget man kan påverka i alla fall å d allra viktigaste e ju att bebisarna överlever…. D går säkert bra denna gång ska du se

Tack för ditt svar! =)
Då låter jag dem vara tills de börjar knata ut för egen maskin. :-) Jag ska försöka pilla in lite ärtor m.m i morgon eller på söndag… hoppas att Alexandra inte blir allt för stressad av detta.
Mina honor bär ju iallafall in maten i boet, så då kan ju ungarna äta av förrådet endå.
Annars så har jag trött maten över boet när mamman har varit ute i buren ;)

Jo, en del mat tar hon ju med sig in i boet… men jag vet inte hur mycket och vad det är hon tar med sig in. Hon har nämligen ett litet "förråd" precis utanför boet också, och det kommer ju inte bebisarna åt. :-)