Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 706 ggr
Hamstermamma
0

problem med långhårshamster?

Vi är "föräldrar" till Thomas O´malley, en ljuvlig långhårshamster som fått göra ett akut besök hos veterinär eftersom han lyckats med konststycket att tvinna en tråd av sin päls som snurat sig runt bakbenet och dragit åt som en snara med svullen fot som följd samt ett otrevligt sår.

Hur undviker vi att detta händer igen??? Han är världens snällaste och tvättar sig noga, har sandbad och inte spån utan träpellets i buren för att inte trassla pälsen men gillar INTE att bli borstad, tro mig…

Guldgruvans1
0

Om ni inte kan borsta honom så kanske ni kan klippa pälsen?

Ställs han inte ut så kan det vara ett alternativ.

Hamstermamma
0

Okej, jag vågade inte för jag tyckte att det kändes elakt att klippa honom… men å andra sidan, det är värre att han gör sig illa på sin egen päls. Jag visste inte att man måste klippa, är det vanligt att det blir problem med pälsen?

Guldgruvans1
0

Det är nog ganska vanligt….

Mina borstar jag varannan dag för Att undvika tovor och samtidigt ser jag över konditionen.

Men det är ju kanske svårt på en del hamstrar att borsta. Mina hanar är vana vid det.

Hoppas du kan få han stilla nog o klippa i alla fall.

Kram!

Hamstermamma
0

Jag ska försöka borsta honom lite bättre! Men i övrigt så är han fin och har nästan inga tovor! Så den där konstiga tråden var ju ganska oväntad, tyvärr. han är dock helt återställd nu och pigg, men jag vill ju inte att han ska behöva uppleva det igen!

membeel
0

Jag har också en kille här hemma som inte är så förtjust i borstningen .. men det brukar gå bättre om jag tex. tar nere honom till soffbordet där han aldrig är annars, så får han kika runt lite så försöker jag borsta på så mkt som går medans han inspekterar ..