ni som reggar,anmäler ni allt
anmäler ni till registratorn när er hamster gått bort, ålder och trolig dödsorsak?
om ni hittar vita tänder,rapporterar ni det ?
jag tycker allt bör rapporteras inte bara kullantal ,kön å färgerna.
det är ju bra om så mkt som möjligt finns dokumenterat då finns ju ett underlag senare om nån sjukdom skulle dyka upp.
detta tycker jag är en bra frågeställning…vanligtvis rapporterar man bara färger namn å kön…kanske vore bra med annan registrering oxå.
kram
Nej det har jag ingen information om att man ska göra, anmäla till registratorn när en hamster dött. Det är nog svårt att genomföra då många hamstrar hamnar som "kel-djur".
Vet inte hur mycket plats det finns för övrig information i Holger, programmet där stamboken ligger.
Jag ser en "risk" i om det skulle vara så att man ska rapportera ditten och datten hit eller dit, det är att en del skulle göra det säkert medan andra inte skulle göra det vilket skulle ge en ganska sned bild i mångt o mycket är jag rädd för.
Men detta är väl en fråga att lägga in en motion om till årsmötet i så fall :o)

Först o främst skulle det vara bra om alla, iaf de godkända uppf., reggade alla sina kullar som de ska göra!
Man behöver ju inte ta ut papper på dem om man inte vill och då kostar det ju inte många kronor…
Flera ggr jag sett kullbilder på hamsterlistan, som jag iof inte är med på nu, som aldrig blir reggade.

Om ni kollar på stamtavlorna så finns det ett liten d. och där har jag hört att det är meningen att man ska fylla i datum när hamstern dött så att det ska stå på stamtavlorna..
// Nathalie

Ja dödsdatum vore ju bra iaf om man antecknade, för då vet man ju hur länge den levde och då vet man om det va en bra hamster att avla på.
jag håller med..ett dödsdatum borde man ju kunna fixa.
#3 jag reggar ALLTID alla mina djur…på detta sätt kan vi ju i SHF få en översikt på ett visst antal djur…
#6 jättebra, tyvärr är det en del som "hoppar" över att regga en del kullar som Lisa skrev längre upp vilket gjorde mig förvånad… Jag reggar alla mina också.
Jag har "hoppat" över att regga en endaste kull (visste ej att d va ett strongt måste) d va en testparning mellan en kh/lh där alla bebisar inte bidde hamstrar utan engelska dansmöss…
så hela den kullen gick till zoo/sällskap… men d gör jag ju inte om fler ggr….
man lär så länge man lever!! (vikken tur va?)

Kan vara bra o regga en "test-kull" också;)
Om inte annat för färgstatistiken…
Måste o måste, vi bestämde att man måste göra det för flera år sen, men många av reglerna har ju tyvärr inte kommit ut som de ska…

Hmm.. ja det där med dödsdatum kanske man skulle slänga in till dig Lisa, ska leta upp dem och skicka in dem till dig då!
Ja d e en bra idé för då kan man ju om man e observant förhoppningvis se om d finns ett mönster… om en linje har djur som dör i alldeles för tidig ålder o.s.v…..
Vem hör man av sej till för att anmäla att en registrerad hamster dött då? Är det Lisa?
jo, är det inte det? Hon har ju hand om de som precis kommit till världen, så då låter det väl mest logist att hon har hand om de som lämnat världen också?
#13 Tycker det.

vad är detta?
Vad är vad?
Jag tycker att det borde gå att regga även om man inte är med i SHF, själv reggar jag kanske några ur kullen, men självklart skriver jag upp alla syskon i stamtavlan och deras fräger och kön.
Jag resonerar som så att kanske någon som inte är medlem i SHF köper en unge av mig med stamtavla och som är reggad, och kanske en annan unge från en annan uppfödare och startar så småningom en uppfödning, men kanske inte har orken att fixa "egna" stamtavlor.
Då försvinner ju så småningom (några generationer fram) viktig info och bakgrund till hennes linjer. Det skulle kanske gå att spåra fler hamstrar längre bakåt och se vad de har bakom sig i så fall.
Händer ju som sagt även i bland att jag tvingas sälja till zoobutiker, brukar dock mest sälja till en butik där en av ägarna själv drivit uppfödning.Tycker det är viktigt att ha koll på bakgrunden till hamstrar även de i zoobutiker.
Jag tycker det skulle vara bra om alla hamstrar som används i avel, vare sig de har stamtavla eller inte skulle gå att regga oavsett om man är medlem eller inte, för jag skulle själv vilja veta om någon av ungarna jag säljer blir föräldrar och vilka de parats med.
Kanske blir det för mycket jobb, önskar bara att det skulle gå att spåra alla hamstrar bakåt, annars slutar stamtavlan där den kunde fortsätta.
En som funderar för mycket…..