torka eget till vinterförrådet
nu är det dax att skörda.
plocka blad från bärbuskar,fruktträd å annat ätbart tex klöver el maskrosblad å torka.
senare kan ni plocka bär å torka.
blir uppskattat av hamstrarna i vinter.
Bra påminnelse - takk for tipset!

Hur torkar man dom? I ugn eller bara hänga upp och ner?
Hur förvarar man dom när de torkat? Papperspåse?

tack för påminnelsen=)
#2 jag brukar lägga det gröna på gallret på hamsterburarna och låta det torka där. sen plastpåse.
jag torkar på lite olika vis.
ugn: på låg temperatur så det blir genom torrt.har man för hög värme torkas bara utsidan å det möglar/ruttnar inifrån å ut å blir förstört. torkas på samma vis som när man torkar hembakade skorpor.
Micro: på lmellanhög temperatur sen öppen lucka,kör igen å om det behövs kör igen.
lufttorka: lägg på tex en tidning,vänd ofta el häng upp å torka på samma vis som man torkar tex eterneller(blommor).
förvara torrt å luftigt

nä plocka inte nära en bilväg och skölj av innan så ska det vara lugnt(hamstrar ääälskar maskrosor!)

Okej, pappa är lite osäker :D

gulligt=) men be han fråga en uppfödare så behöver han inte oroa sig;)

grattis till din sötnos!=) den va fin. ja plocka där det inte åker bilar.

Okej, tack för hjälpen. Lite suddig och mitt täcke i bakgrunden.
Kul idé, hade jag aldrig kommit på själv :P Hur torkar man bären på bästa sätt då?
bären torkar jag på sytråd.
hänger upp dom i fönstret i köket.
drar av några vid behov å ger hamstrarna
#13 Smart! Om jag orkar så ska jag torka lite smått å gott så småningom :) Just nu väntar jag på smultronen å blåbären så hamstrarna får lite bär.
Jag torkade lite smått å gott för ett tag sen. Hallonblad, nässlor (AJ!), äppelblad å svarta vinbärsblad.