Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1280 ggr
Mikis75
0

Fint/bra huvud...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu behöver jag lite hjälp igen…

Hur avgör man vad som är ett fint huvud? Mäts det i storlek, alltså med mått, eller är det något man bara "ser"?

Jag har ju läst det här om att huvudet ska vara som en liksidig triangel mellan öron och nos, men hur mäter man det? Nu tror jag ju inte att ni sitter med måttbandet och mäter… därför undrar jag hur ni kollar detta?

Krävs det en viss storlek på huvudet för att det ska räknas som bra… eller är det ok med ett litet, men fint format, huvud på en lite mindre hamster?

Jag lägger in två bilder där jag har testat med "triangel-formen"… är något av dessa sätt "rätt" sätt att mäta? Om jag är helt ute och cyklar här så visa mig gärna med en bild hur det SKA kollas/mätas… och lägg gärna in bilder på hamstrar där man tydligt ser ett fint huvud. Glad

Mikis75
0

Lisa-Andersson
0

Detta är inte ett bra huvud…

Mikis75
0

Hmm… näe, det kan hända… men jag undrade om någon ville hjälpa mig med att förklara hur ett bra huvud ser ut? Jag vet redan att Alexandra (på bilden) inte har det bästa huvudet… hon är en zoohamster.

[John-Weinerhall]
0

Detta med huvuden är ganska svårt (tycker i alla fall jag personligen) Men jag bifogar en bild på min hane Nalle Puh som jag tycker har ett ganska fint huvud.

Mvh John Weinerhall

[John-Weinerhall]
0

En till….

Lisa-Andersson
0

Fel vinkel för att se om det är bra huvud eller inte…

[John-Weinerhall]
0

Hur menar du vilken vinkel ska det vara då???

Linda3046
0

Här kommer en bild på min Eowe som hade ett rätt bra huvud :)

Lisa-Andersson
0

Det andra kortet var bättre.

Ögon/öron sitter för tätt o huvudet ser inte triangelformat ut.

Kanske är det dåligt foto!? Men utgår jag från fotot är det inte bra…

Lisa-Andersson
0

Eowe ser ut att ha ett ganska fint huvud på fotot:)

TiinaN
0

Detta står på SHF hemsida:
"Huvudet skall vara kort och kraftigt och sitta placerat på kroppen utan synlig hals. De skall vara lika långt mellan ett öra och nosspets, huvudet skall alltså kunna beskrivas som en liksidig triangel. "

TiinaN
0

Alltså Lisa, hon frågar inte om just hennes hamster har bra huvud utan hon vill veta HUR man ser om ett huvud är bra. :)

Lisa-Andersson
0

Det är inte lätt med huvuden.

Sparade denna kille som såg fin ut från början o hoppades att han skulle fortsätta med det.

Tyvärr utvecknades han åt det hållet att han ser ut som en häst om nosen:/ Bra bredd mellan öronen, men det är också allt!

Lisa-Andersson
0

#12 Ja och?

Trodde det var intressant o veta att det inte var ett bra huvud. Själv klarar jag av att vara självkritisk när jag tittar på mina djur.

Det är så trist att man alltid ska gå på tå för att folk inte ska bli ledsna:/

Det är ju inte alls meningen att vara elak, utan uppriktig.

Alla är ju söta, även de som inte passar som "standard djur"…

TiinaN
0

#14 Du behöver ju inte vara otrevlig, jag påpekade bara detta..

Lisa-Andersson
0

#15 Som jag sa…man måste alltid gå på tå….

TiinaN
0

#16 Alltså otrevlig mot mig, att skriva "Ja och?" brukar uppfattas som otrevligt och detta forum är ingen plats för otrevligheter. Det fick bl.a. Noomie att sluta och det vill vi ju inte att det ska hända igen.

Mikis75
0

Som sagt… jag vet redan att Alexandra (på bilden) inte har det bästa huvudet… men jag använde henne som exempel. Jag ville veta om någon av bilderna visade "rätt" sätt att mäta…?

Lisa-Andersson
0

#17 Jag tänker inte sitta o tjafsa hit o dit med dig. Tittar du på ditt inlägg så lät det inte så trevligt det heller!

"Alltså Lisa…osv" = är du trög eller nåt sånt…

Ge mig en hint hur jag skulle svarat då?

Att triangeln skulle långt utanför öronen?

Hamstern på bilden med triangeln är absolut inte ful, den är jättegullig, men långt från standarden.

emlas
0

Jätteintressant att detta tas upp och att du Lisa, och andra som har koll på detta, kommenterar och bifogar bilder.

Det är inte lätt för oss som inte har så god tillgång till utställningar och domare att veta hur ett bra huvud ska se ut. Det är väl något man behöver träna upp ögat för att se, antar jag. Och då är det ju bra att få se exempel på fina och mindre fina huvud här.

#13 Han är lite hästlik i nosen ja, haha :) Vid vilken ålder "miste" han sitt fina huvud så att säga och började utvecklas åt fel håll?

Asa-N
0

#20 De kommer in i den så kallade slyngelåldern vid 8-12 veckor och det är först därefter man ser om ett bra huvud t.ex. håller i sig.

Lisa-Andersson
0

#20 Han "förlorade" sitt fina huvud vid ca 3 mån. Sparade honom ett par månader för att se nån ev. bättre förändring, men icke.

Har en annan hane som nu sitter på "vänt" för att se hur han utvecklar sig o det ser ut att bli bättre:)

TiinaN
0

#19 "Alltså, Lisa…" menas inte att du är trög eller nått.. -_- Jag ville bara påpeka att hon ville veta HUR man såg hur ett bra huvud ser ut och inte om hennes hamster hade bra huvud.. Dessutom la jag dit ett smile i slutet för att verkligen visa att jag bara ville påpeka det.

Du kunde ha struntat i att skriva "och?" för det uppfattas verkligen som otrevlig.. Resten du sa var inget fel på direkt.

Nu tycker jag att vi slutar med detta och låter Mikis75's tråd vara ifred då detta blev lite OT.

Lisa-Andersson
0

Visst, jag är inte den som är den:) Generaliserade väl lite här då de flesta blir skitsura när man påpekar nåt…sorry för det!

Nu snackar vi huvuden istället;))

emlas
0

#21 och 22. Så då vore det egentligen mera optimalt att vänta med att sälja ungarna tills de är ca 3 mån om man tänker spara en unge ur kullen. (Jag förstår dock att det är omöjligt att behålla en hel kull så länge för att invänta utvecklingen.) Att välja ut en lovande unge vid 4-6 v ålders verkar ju vara lite som ett lotteri. Hoppas att du har dragit en vinstlott denna gången då Lisa :)

Asa-N
0

#25 det ÄR ett lotteri…. tyvärr men som du skriver så kan man inte behålla en hel kull så länge av rent praktiska skäl.

Mikis75
0

Jag vill gärna ha fler svar… stämmer någon av mina bilder för att kolla "triangelformen" på huvudet?

Krävs det en viss storlek på huvudet för att det ska räknas som bra… eller är det ok med ett litet, men fint format, huvud på en lite mindre hamster?

Lägg gärna in fler bilder där man tydligt ser hur ett bra huvud ser ut…

TiinaN
0

Mikis? Såg du mitt inlägg på #11? :) Där står jätte bra beskrivit hur ett bra huvud ska se ut. :)

Mikis75
0

#28 Japp, har läst det inne på SHF´s sida också :-)

Ham-Madam
0

finns ju två bilder med inritade trianglar vilken är rätt att gå efter ,den första där det ritats från öronens insida el den andra där det ritats från öronens utsida???????

Mikis75
0

#30 Precis vad jag också undrar :-)

Lisa-Andersson
0

Öronens insida. Man kan säga att de typ ska ha öronen sitta på "sidan" av huvudet.

Tittar man på bild ett så skulle strecket mellan öronen varit minst dubbelt så långt…tom längre….

Ögonen sitter ju också på tok för tätt, bredden mellan ögonen skulle ha varit minst en halv gång till för att vara ngt så när ok….

Sänder med en bild på en unge som ser bra ut, märk väl att detta tyvärr kan ändra sig. Det kan också efter "slyngel-åldern" rätta till sig, men sas inte alltid

Mikis75
0

Tack Lisa! Nu fattar jag hur man kollar med triangeln :-) Är det så att ögonen gärna ska "gå i linje" i den här triangeln också? Alltså sitta placerade mittemellan öron och nos på triangelns linje…?

Lisa-Andersson
0

#33 Hamstern ska vara propotionelig, så ett litet huvud på en liten hamster…osv…Flört

Jo, ögonen ska sitta som du beskriver, annars får de samma "hästansikte" som min hane lite längre upp…

De ska ju också vara "trinda" i ansiktet o inte "rått-lika"

[LoveNasse]
0

Jag tror min hamster har för avlång nos…

issa83
0

#35 men din hamster är ganska ung va? I vissa fall när hamstern växer och sen kommer ur "tonåren" så kan huvudet se annorlunda ut.

Asa-N
0

#35 det är inte helt ovanligt :o)

[LoveNasse]
0

okej…jo han e bara 5 o en halv vecka:)

issa83
0

#38 då kan det hända mycke med hans huvud ett par månader framöver. Båda mina guldhamstrar som är 8v och 11v har förändrats mycke sedan de var små.

kajsa08
0

#32 Jamen det är ju Qarin! Hehe! jag vet inte hur länge de ska vara i slyngelåldern men hon tycks vara det fortfarande, lite myrslok över henne, hehe. 4 mån är hon snart så det är nog kört!