Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1060 ggr
kajsa_karin
0

Hur länge skall man vänta

Hur länge bör man vänta mellan kullarna på en guldhamster hona?

Hur många kullar kan en guldhamster hona födda i snitt?

Detta är två frågor jag inte hittat nått svar på någon annanstans är intresserad att veta

Asa-N
0

Det bör gå 2,5 till 3 månader mellan kullarna.

Du bör inte ta mer än 2 kullar på en hona om det inte är något alldeles särskilt med färg/teckning/typ som kan berättiga 3 kullar.

Shjimm
0

jag har för mig att max kullar brukar vara 3 per hona, rätta mig om jag har fel! Foten i munnen

Asa-N
0

#2 i så fall ska det vara något alldeles särskilt, normalt sett tar man bara 2 kullar på en hona.

Shjimm
0

#3 ah ja såg precis när jag postat att du skrivit samtidigt Glad

Asa-N
0

Hahaha ja det är sådant som händer Skrattande

kajsa_karin
0

Tack för svaret!

Var nyfiken för jag vet en brevkompis som har hamster hon har tagit 3 kullar på sin hona och honan är 7 månader får liksom inte ihop det.

hon sa att första kullen hade hon tagit vid 4 månader

Jag kan missförstått eftersom denna brevkompis bor i England och inte skriver svenskt

Asa-N
0

3 kullar på 3 månader är rena rama djurplågeriet och när man räknar efter så måste hon i så fall ha parat honan när hon diade!!!

TiinaN
0

Hoppas du förstod fel av din vän för det är ju som Åsa säger rena djurplågeriet isåfall :/

Nicolina
0

De flesta brukar låta honan vila mellan 1-3 mån och ta 2 kullar, max 3 kullar. Själv låter jag mina honor vila ca. 2 mån och tar 1-2 kullar.

Man får helt enkelt se till honans kondition när hon är redo för nästa kull! Och inte bara tänka utvändigt utan invändigt också.

kajsa_karin
0

Jag tyckte det lät jätte konstigt men jag kan ha förstått fel då jag inte kan engelska jätte bra

TiinaN
0

Du kan ju alltid skriva in den delen av brevet här så kan vi hjälpa till att översätta. :)

[LoveNasse]
0

En hane då? Går han att para hur många gånger som helst eller?

(asså nu menar jag inte överdrivet många gånger, men typ 4?

Asa-N
0

Ja hanarna är gångbara så länge de orkar.

[LoveNasse]
0

okej,tack:) Min hamster e inköpt från djuraffär men det vore ändå kul att para honom någon gång. Han är normalfärgad men jag måste säga att han har ett underbart temprament!Tungan ute