Mossa i buren?
Tror ni det går att hämta mossa utifrån och sätta i buren? Hur länge måste man ha mossan i frysen för att alla kryp och annat ska dö? Eller hur gör man för att få bort sånt? Hade tänkt att nästa gång jag ska städa buren göra lite naturtroget :)
1# Men i deras naturliga miljö lever dom ju inte heller på sågspån? Och det finns förmodligen inte maskrosblad där heller, om man ska tänka så ;) Men finns det nånting annat man kan ha, utifrån?
hmm…asså jag har hört om många som har jord och typ löv från äppelträd men jag ha rinte provat detta själv så…
okej.. men om jag ska ta nånting utifrån måste jag göra det snart, innan marken börjar frysa (: vad ska man ha för jord förresten? Vars kan man köpa det, nån som vet?

Jag tror att det säkert skulle funka med mossa .. men frågan är väl hur man får bort allt som följer med den in .. det är nog svårare ..
Kan även tänka min att det visst kan finnas någon form av mossa i öknen (:
Joo jaa kanske….vet inte riktigt!
5# Men man kan inte stoppa det i frysen nån månad? tror du inte det skulle försvinna då? :)

# 7, Kanske .. ;p Det kan ju vara värt att testa iallafall? Då vet du ju iaf .. Om det inte finns någon annan som har någon bättre idé ..? ;P

Till mina salamandrars akva-terraium funderade jag för ett bra tag sen att lägga mossa på stenarna då det är mycket naturtroget. Så när jag frågade om detta på ett forum hur man skulle få bort bakterier och diverse så fick jag svaret att man skulle micra det i nån minut. Kanske är något att testa? :)
9# Ooh, det går ju mycket fortare också, ska testa det imorgon. Kan berätta hur det går då, tack för tipsen allihopa! :)
jaha..smart:D Ja skriv jätte gärna om det funka:D
Föresten går det verkligen att ha toapapper i boet? Är det inte farligt om dom äter det??

Jag lägger in en tuss mjukt och mysigt hö till mina hamstrar - vilket de älskar! Vissa tuggar på det, andra bygger bo, en del strimmlar eller så struntar de helt i stråna.
Har tom lagt in hö till honor med kull och oj så de har byggt bo och gjort det så mjukt och fint åt sina bebber = )
Hö? Jag har hört att man INTE får ge hö och att det e lifsfarlitg!?

Kanske skall vara mjukt ängshö som inte är hårt och stickit

#13 Tja… det sägs så, men det är inget jag tror på. Det sägs att hamstrarna stoppar in det i kindpåsarna och river upp sår. Men som sagt det sägs att det är så… jag tror inte ett dugg på det.
Mjukt och mysigt ängshö ska det vara. Jag menar, vad bygger de bo utav i naturen? Vad äter de i naturen, vad samlar de med sig hem i kindpåsarna i naturen? Säkerligen både det ena och det andra.
Sen gör var och en som den vill, hö är ju inget de små är i behov utav för att må bra så som ex. gerbiler.
#11 Toapapper fungerar jättebra! Riv mycket toapapper i remsor och ge till hamstern, mysigt & billigt. Dem äter det inte! Många tror att hamstrar bokstavligt är allätare.
Skulle dem nu konstigt nog äta det så skulle det nog inte vara farligt… 
#15 Det är så jag tycker om hamsternest (bomull) Asså. det kanske har hänt 5 hamstrar av flera tusen i Sverige.. det där olyckorna om hamsternest alltså. Och om det nu var livsfarligt skulle dom inte sälja det i djuraffärerna.
9# Ska testa nu, men det finns ingen risk att det börjar brinna eller så? Hur varmt ska man he på?
Har kört lite grann i micron, det funkade super! För att vara på den säkra sidan ska jag ha det i frysen 1 vecka också (:

ge inte hö till era hamstara jätte farlig skadar kind påsarna

#20 Nej, det är inte alls jättefarligt och skadar kindpåsarna.
Nico, det kan skada kindpåsarna, det vet vi inte säkert, så att kategoriskt säga att det inte gör det är nog inte så bra :o)
putt
Jag ska allafall inte ge hö, för att vara på den säkra sidan altså
Nån som vet vad det kostar med en vandlig vetrinär underskökning för hamster? ifall att liksom??
Kostnaden hos veterinär varierar väldigt. Jag ringde runt för att få tänder klippta för ett par år sedan, på det dyraste stället skulle det kosta ca 800:- och på ett annat ställe ca 450:- hittade till slut 2 ställen som tog 150:-. Henne jag valde tog 150:- och var en av de trevligaste personer jag mött. Dessutom lärde hon mig klippa tänderna själv samt att hon skrev ut ögonsalva åt den hamstern utan att ta något extra.
Man får alltså ringa runt och fråga.
kan ni snälla ta sånt där i en annan tråd? :)