Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 747 ggr
Hamster-boy
0

En fråga om saltsten ?

Vrf strår det att man ska ha salt sten när man inte får ha det ??

För ja har salt sten

vekan
0

Var står det att man ska ha saltsten?
Det är skadligt för hamstrar med saltsten.
Det känner inte alla till. Jag fick t ex veta något nytt idag, som att salt förkortade hamsterns livslängd. Det visste jag inte förut, då trodde jag bara att salt var dåligt men inte farligt.
Om du har saltsten ska du nog plocka ur den.
I djuraffären där jag köpte min hamster, stod det i papprena att man skulle ge saltsten, men det struntade jag i, eftersom dem flesta smådjur tar skada av det.

Det är synd med felaktig information, det är så tråkigt att få reda på att man gjort fel på grund av att man hört eller läst något som visat sig vara fel. Rynkar på näsan

Speciellt personer som man tror ska veta, en vetrinär gav mig t ex ett felaktigt råd som skapade stora proplem. Rynkar på näsan Men allt ordnade sig till slut som tur var.

Nicolina
0

Ofta är det felaktig info som hänger kvar från gamla tider då "man inte visste bättre" så att säga. Det hänger liksom kvar att smådjur ska ha saltsten vilket egentligen är direkt skadligt i för stor mängd.

Hamster-boy
0

men  hamstara måste väl någon gång bitta på den stenen så den får in sig lite salt?

Asa-N
0

Nej det räcker att de slickar på den.

Achatina
0

Det finns ju inte saltstenar i naturen. Det salt de får i sig i naturen kommer via maten (typ insekter och sådant). Det är inget som är livsnödvändigt eller ens bra för dem. Men det är ett sätt för djuraffärerna att sälja mer saker till dig som djurägare. Vilket de ju förstås tjänar på och det är det som det i slutänden alltid handlar om. Pengar.

Hamster-boy
0

aja jag förstår inte om ja ska ta bort den eller inte?

Sara87
0

Du ska ta bort den.