Tuggar inte
Våran lilla Kråkan gillar inte att gnaga på pinnar och sånt. han gnager inte på ngt alls.
Är han i riskzoon att få för långa tänder?
Köpte såna där oskalade jordnötter åt honom så att han skulle gnaga på dem, men han verkar inte gilla dom än.
Vad mer kan man ge att gnaga på?

Hårda frön, själva hamstermaten brukar vara hård. Hundkex, knäckebröd, äppelträdspinnar, mm. Även toarullar å kartong funkar ju oxå bra att gnaga på. Prova dig fram.
De här kräckers stängerna man kan köpa på zoo-affärerna måste ju bli lite tuggmotstånd kanske. De är ju hårda, åtminstonde får mina ta i lite för att få loss de goda från dom:)Finns ju i olika smaker, honung, nötter, frukt osv

Han äter sån där fröblandning med olika fröer och nötter. Toarulle och kartong har han i buren, de vill han inte gnaga på.
Äppelpinnar har han också, men de bryr han sig inte heller om.
Knäckebröd har han fri tillgång på. Ska testa med hundkex, det har han aldrig fått.
Kräckers och dylikt får han också.
Tack för era svar!
#3 han håller tänderna i trim med hjälp av fröblandningen. Mina gillar inte heller att gnaga på pinnar. Däremot kan du stoppa ner en sådan där fröpinne som #2 skrev, de brukar vara väligt populära och ger hamstern både stimulans, godis och gnagning :o)
De är inte särskilt dyra, en karton med 2 st kostar runt 20-25 kr.

Men han får ju fröstänger.
Han är inte heller i dåligt skick, utan jag frågade mest i förebyggande.
Prova med en vegetabiliskt stick..dom gillar nästan alla guldhamstrar.. Dom finns bland godiset på djuraffären.

# 5, Har du testat med olika smaker på fröstängerna?
Jag har en kräsen herre här hemma som bara äter dom med popcorn smak .. alla andra ratar han ..
#8 då vill jag bara tala om för dig att hamstern ska ha fri tillgång till fröblandning enligt Jordbruksverkets regler :o)
okej det visste jag inte:/
Då vet jag det nu^^ Men det funkar allafall…

Han äter de fröstänger som han får. Jag vara bara lite fundersam om de var "tvugna" att gnaga på pinnar för att hålla tänderna i skick. Men det verkar ju inte så att det behövs!
Tack alla för svar!
#10 Det spelar ingen roll att det "funkar" för det gör det ju inte egentligen. För vad skulle du göra om du bara hade att välja på t.ex. stuvade sniglar och stuvade sniglar och det var det värsta du visste och var vrålhungrig? Jo du skulle äta det…. Så fri tillgång på frön ska det vara till hamstrarna, sedan kan man plocka ur lite solrosfrön som är feta.
Jag menar inte att man ska svälta sin hamster, det e ju plågeri! Men man an ju undvika att ge godis och sånt under nån dag och så minskar man ner lite på maten, det gjorde min kompis och sen åt hon allafrön även när favvisarna kom tbx:D
Du kan ju prova med mitt tips i #6 det brukar va en favvo, och sen finns det saker som ser ut som tandborstar dom brukar också slinka ner. Och sen finns det ju torkade bananer som är rätt hårda ,men dem kan man ju inte ge för ofta,..