Knöl på magen, hjälp!

Ser inte bra, vet tyvär inte vad de är ;/ Lille Sverker <3
Den där knölen står lite utåt förresten, (är med Eliiiiasson) :)

HEj !
jag märkte att min dvärghamster också hade en knöl ovanför könet, vet inte heller vad det är men tror att det är en böld:/

Dvärgar är inte mitt "område", men om jag inte minns fel så har dom som en liten knapp på magen, någon form av doftkörtel (?) som ibland kan bli lite infekterad .. har för mig att man ska tvätta försiktigt med en ljummen bomullstuss eller liknande ..
Är ni säkra på att det inte är hans pung då?? :) Annars vet jag inte vad det är, hoppas det inte är nåt farligt
Dvärghamstrar har doftkörteln på magen, det är den ni ser.

Okej, tack alla för svaren :)

#6 oj, glömde skriva att de va Eliiiiasson som skrev xD

Det är nog som Åsa skriver du får någ tvätta lite där

#5 har hamstrar ochså doftkörtlar som gerbiler har :O ? För då är det nog en sån min dvärghamster Gurkan har =')
Guldhamstern har två doftkörtlar, de sitter vid höfterna på var sida. På bilden kan man se en av Mirellas doftkörtlar.
Dvärghamstrarna har en doftkörtel å den sitter på magen, den kan bli infekterad å varig å ska då rengöras försiktigt med en fuktad bomullstuss (ljummet vatten). Blir infektionen inte bättre så ska veterinär kontaktas.
Dvärghamstrar och gerbiler har doftkörteln på magen och guldarna på båda höfterna.
Det är inte så vanligt att de blir infekterade men de ska kollas minst en gång per vecka och vid behov göras rent.
tack för hjälpen (: