Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1060 ggr
psyko
0

Är min hamster sjuk?

Min guldis Martin på ca 3 år har blivit förkyld tror jag. I förrgår hörde jag hur han pep från buren där han låg i sitt hus. Pipen lät inte som vanliga pip, det lät snarare som han andades/suckade ut de ganska pipen. Martin brukar inte pipa utan anledning så jag gick och lyfte upp honom för att kolla om han var ok, och då lade jag märke till att det hördes mer när han andades. Han lät inte rosslig eller något, utan andningen lät normal föutom att den hördes mer.
Han har inte blivit bättre än, dag och dag som natt hörs fortfarande de där pipen då och då när han ligger och sover. Är väldigt orolig över att det kan vara förkylning eller lunginflammation. Veterinärstationen i närheten är stängd
idag och jag vet inte vilken annan veterinär man kan ringa för att rådfråga så jag frågar här istället.
Vad tror ni att det kan vara?

issa83
0

Din hamster är väldigt gammal och det kan vara så att han helt enkelt är på väg att somna in.. Känns såklart hemskt att höra men du ska veta att om din guldhamster är 3 år så har han haft ett längre liv än många andra hamstrar som går bort vid 2-2½ års ålder. Vet inte vad man kan göra för en gammal hamster mer än att se till att den har det mjukt och skönt och kärleksfullt och stillsamt.

Kanske nån annan här har bättre tips.

Kram till dig och din lille vän iallafall:)

[Hamster95]
0

Jag måste nog instämma lite i det issa83 säger!Din hamster är väldigt gammal och du ska veta att väldigt mångas hamstar blir inte mer än 2 år så jag tycker att du har gjort ett bra jobb som ägare!Det låter som han är på väg att somna in,jag är inte helt säker men på din beskrivning låter det så men det kan också vara en förkylning!Ge honom frukt och grönt och se till att han får det lungt och skönt den sista tiden!Lycka till !

psyko
0

Det var det jag anade :'( borde jag för hans eget bästa gå till veterinären och låta honom somna in så han slipper gå omkring och vara sjuk? Tack för era ärliga svar. Usch sitter och grinar nu

Sara87
0

Min Glammy som somnade in i torsdags började andas lite konstigt då å då för nån månad sen. Jag misstänkte förkylning, men kom fram till att det va de inte. (Vet inte va de va f.ö).
Jag tror att det är så att din Martin har lite andningsproblem nu på äldre dar eller så är det bara så att han drömmer :)

[Hamster95]
0

Jag tycker inte du ska gå till vetetinären  om inte i absoluta nödfall(dvs att han lider).Jag har sett hur de avlivar djur på tv!Under den sprutan får djuret allt svårare att andas och flör vissa djur blur det ett lidandeJag tycker han ska få somna in av sig själv om han inte lider!DEt kan ju också bero å bottenmaterialet,vad har du för Bottenmaterial?

issa83
0

Ja verkar han inte ha ont, utan bara trött och andas tyngre så tycker inte jag heller att du ska gå till veterinären med honom. Då är det lugnare och skönare för honom om han får somna in hemma i tryggheten hos dig.