Bröstdefekt, hur ser man det?
Hur ser man om en hamster har en defekt på bröstbenet? Är det något man kan känna eller hur funkar det?
Då det är ärfligt så kan det ju vara bra att veta hur man märker sådant. :/
Aldrig ens hört talas om..

Detta står i avelsregler från SHF:
"BRÖSTDEFEKT
Ibland kan man finna guldhamstrar med en defekt på bröstbenet, sk sternumkrok.
Dessa djur skall inte avlas vidare på då det är ärftligt.
Regel:
* Registrerad uppfödare och övriga medlemmar i SHF får inte avla på djur med bevisbar defekt på bröstbenet."
:)
Det har jag missat :P

Någon som vet?
Det känns.

#5 Men hur känns det typ? Vet att det kanske är svårt att förklara då men.. Känns det som en klump (kanske fel ord) i bröstbenet eller så?

Jag har känt på ett par hamstrar med bröstbensdefekt, bla. en djuraffärshona som var riktigt otäck… hon hade verkligen som en krok att hänga galgen i!
Det är allstå bröstbenet på hamstern som helt enkelt har växt fel och petar neråt, i händerna på oss kan man säga, istället för att ligga slätt utmed "magen". Man känner det mycket tydligt genom päls och hud hur benet sticker ut, så var inte oroliga för att ni skulle missa det för det känns jag lovar!
Tänk er ett revben som är format som en triangel ut i sidan på hamstern istället för att ligga rakt och böjt innåt för att skydda lungorna, fast på bröstbetet såklart. Sen finns det säkerligen olika grad i hur mycket defekta de små är.

#7 Tack för ditt svar! Tänkte att det kan ju vara bra att veta hur det känns liksom så man inte missar det eller så men som du berättar det så går det ju inte att missa. :)

#8 Varsegod =)
Är denna defekt vanligt förekommande?
Nej inte särskilt. Jag har känt det en gång.
Ok, om det hade varit vanligt tycker jag det borde ha skrivits mer om det.