Hur ska jag börja?
Jag tog i fredags hem en undebar liten gråvit långhårig guldhamsterkille!Samma kväll som jag tagit hem han så klättrade han i taket och då tog jag ett löst tag om han och satte ner honom sen så visade jag honom lite rören och då smet han ut på golvet men infångad i sista stund!När jag har gett honom mat och så har han kommit fram för att hälsa men rycker till för minsta rörelse och ibland vänder han sig på rygg och visar magen!När man ens kommer i närheten av hans hus när han är trött så blir han sur och biter till!Hur ska jag lyckas tämja han?
Min hamster var i början också sådan. Han bet inte. Men han var väldigt rädd, hoppade och sprang undan för handen och ibland la sig på rygg. Först lämnade jag honom ifred i cirka en vecka och sedan började jag ge honom godis ifrån händerna. Det tog han och stoppade in i kindpåsarna och försvann iväg till boet med.
Efter ett tag började jag plocka upp honom, nu går det ganska bra. Men han är fortfarande försiktig, och han poppar ur händerna som ett popcorn om man inte hindrar honom. Han brukar klättra innanför min tröja också, det tror jag han gillar för han älskar att klättra! Han hoppar fortfarande undan från händerna och gillar inte att bli upplockad så mycket. Men han blir modigare och modigare… När det gäller bitning vet jag inte vad du ska göra… men du kanske kan ha några tjocka vantar så att det inte gör ont när han biter och visa att det inte hjälper att bita. Eller så får du bara hålla händerna borta från boet, han kanske är jättenoga med att skydda sitt revir. Men jag vet inte riktigt.
Han biter inte på riktigt utan mer att han bara nafsar till!Han är otroligt aktiv och kommer och nosar på mig när jag säger hans namn!När han inte är trött så är det helt OK att röra huset,då får jag röra det så mycket jag vill!Nu klättrar han inte i taket längre utan klättrar mer på gallret!Idag ska jag prova att ta upp han för första gången då vi även ska fota lite!Han är inte rädd för kameran utan kommer fram och nosar när jag ska fota!Han äter persilja ur min hand utan problem!Han har visat sig vara mycket förtjust i det!När jag ska ta upp han ska jag mata han med persilja som han är mycket förtjust i?
Jag har ju också en liten ny grabb här hemma. Jag har gjort så att han fick va själv i buren 1 dag, sen satte jag ner handen i buren, höll den stilla å lät honom bestämma själv om han ville hälsa. Så har jag suttit nu varje kväll i 4 dagar, minst en timme i taget. Jag har även bjudit honom på godsaker för att göra mej mindre skrämmande å har pratat massvis med honom :)
Igår, efter 3 dagars handträning, kunde jag klappa honom lite, men bara väldigt försiktigt eftersom han är ganska skrajsen av sej.
Man får ha tålamod med de små å låta dom vänja sej vid nya hemmets lukter å ljud å även vid dina händer :) Det får ta sin tid, det är det värt!