Rönnbär
Kan dvärghamster äta råa rönnbär?
Linfrö?
Ägg, ska det vara rått eller kokt?
Vad är favoritmaten?

Människor kan väl inte äta rönnbär??
Nej människor äter inte råa rönnbär men tillagade kan vi äta. Var inte det jag frågade om.
Rävar och fåglar äter råa rönnbär….
Nej det är för surt för en hamster.
Linfrö vågar jag inte säga nåt om, det är farligt i för stor mängd åt människor har jag hört. Nån som kan mer om linfrö??
Ägget ska vara kokt.

nåt linfrö som råkar slinka ner nån gång, är ingen fara, men man ska visst blötlägga dom el nåt först för annars kan de klibba ihop i kindpåsarna och fastna.
vet inte hur man gör exakt, men vi kan fråga ham_madam för det är hon som kan det här vad jag vet=)
Då hoppas vi att Ham_Madam kan hjälpa oss med detta :)

Jag vet att man kan torka rönnbär och ge till kaniner men jag har ingen aning om till hamstrar..
// Nathalie
Krossade linfrön brukar jag strö över gröten till dem, men inga mängder utan bara lite granna. De blir feta av för mycket linfrö.
linfrö kan man göra klister av.
om man lägger dom i blöt så det blir som en gröt(tar 1/2 dygn)lägger geggan i knäckformar och blandar i fröblandning,nötter ,torkad frukt el annat gott, ställer in i mocron el ugnen å torkar så har man små hamstergodisar.
kräckers kan man också göra då smetar jag på gröten på en toarulle å strör över tex fröblandningen å låter torka.
rönnbär torkade jag förra hösten å gav nåt då å då å tro det el ej men de flesta åt upp rönnbären. färska vill de inte ha.bladen från rönnbärsträden äter de både torkade å färska.
nypon och tranbär torkade jag också å gav.
det är nu man ska börja skörda å torka inför vintern.
linfrö kan man gro å ge.
jag planterar å ger skotten som kommer upp,drar upp dom med roten ,de äter hela.
groddar jag så måste man skölja flera gånger om dan annars blir det som klister.