Vita tänder!
När hamstrar får sjukdommen vita tänder, är det alla tänder som blir vita då? Upptäckte nämligen igår att min kille hade vita undertänder (trodde att det var kameran som skojade, men antar att jag såg de gula övertänderna när jag kolla tänderna i helgen) och funderar på om han kanske skadat dom vid gallergnagning? =/
Och eftersom det står överallt att det är en bristsjukdom, vad är det dom har brist på om dom får vita tänder??
Tror allt detta är beskrivet inne på SHF:s forum :o)
Okej, ska kolla där ^^ Men kan det bero på gallergnagning? För drygt en månad sen var jag bortrest en vecka och då gnagde han jättemycket galler =/
Nej det tror jag inte, vita tänder beror på att han saknar ett enzym i tänderna.

Du får vänta och se om dom går tillbaka. Jag har haft några av mina som har gått från att ha haft gula till att få vita nån vecka för att sedan gå tillbaka till gula igen.. Inte alls förvirrande.. :P
// Nathalie
Hittade tråden nu så jag får ge honom lite extra morötter, spenat och maskrosblad. De två första brukar han iof få några gånger i veckan, men han är så kräsen så man vet ju inte hur mycket som slinker ner =/
Halva hans undertänder är gula igen, så troligis håller färgen på att återvända!
endel kan få vitare tänder av mkt gallergnagande.
då några av mina bodde i gallerbur å gnagde mkt så hade nån vitaktiga tänder. nu när de bor i antonius backarna så kan de inte gnaga,finns inget att gnaga på å då är tänderna orange igen.
alla gånger beror inte ljusa tänder på sjukdomen.
ofta när det är sjukdomen så är tänderna riktigt vita å har inte en ton av gult. finns den gula tonen så går oftast tänderna tillbaka till orange med hos vissa annan kost å hos andra när de inte får gnaga.