Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1078 ggr
[findusen]
0

färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja är inte så bra på färger o skulle vilja veta va åke o clara, membeels Grynets föräldrar, är för färger =)

först en bild på åke =)

(tycker han ser något rödare ut på bild än i verkligheten förstås…)

[findusen]
0

åke

[findusen]
0

åke

[findusen]
0

åke

[findusen]
0

clara

[findusen]
0

clara

Ham-Madam
0

clara är svart vit skp.

skp = sköldpadd.

åke verkar vara black yellow bandad.

Asa-N
0

Åke ser ut att vara Black-yellow bandad och clara är sköldpadd svart.

[findusen]
0

clara

[findusen]
0

#6&7 tack så mkt =) då ska ja hälsa membeel det =) men finns det bara skp me en gul/beige färg?

membeel
0

Clara måste vara silver svart skp .. då Grynet är silver svart skp ..

UlrikaD
0

Jag som precis tänkte hojta till: jag kan, jag kan. Men jag hann inte, hi, hi. Kanonfina hamstrar iallafall!!Kyss

Asa-N
0

#10 det är inte alls ett måste, även om Sg är en dominant gen så innebär inte det att alla i kullen får den.

mocchino
0

#12 Hon menar att mamman måste vara silversvart skp eftersom ungen är det.. ;)

// Nathalie

membeel
0

# 13, om clara inte är silver svart, hur kan då Grynet vara silver svart ?

Nicolina
0

Clara är Silversvart skp/vit och det syns pga av att hennes skp fläckar är offwhite färgade och inte gula som en svart skp har.

mocchino
0

I mina ögon tycker jag att Clara ser ut att vara silversvart skp/vit. En "vanligt" svart får ju gulröda skp tecken och det tycker jag inte riktigt att Clara ser ut att ha.

Åke däremot håller jag med om att han ser ut att vara Black yellow bandad. :)

// Nathalie

UlrikaD
0

Attans, då hade jag helt plötsligt bara 50% rätt iallafall.

mocchino
0

Min dator segade lite.. Missade ditt inlägg Nico innan jag skrev. :)

// Nathalie

Nicolina
0

#18 Haha, jamen då är vi ju två av samma åsikt ; )

Ham-Madam
0

där lärde jag mej nåt nytt.

tack tjejer för infon om gula å bruna fläckar

[findusen]
0

#15 & 16 d va d ja tänkte me,. hennes fläckar e kanske inte fullt så ljusa som på bilden (blixt^^) men dom e ljusgula/beiga…

membeel
0

Grynet har ljusa fläckar, och på bilden på henne som liten är dom gråa (: Så hon ÄR silversvart skp.

[John-Weinerhall]
0

Jag är inte säker på att han är Black Yellow tycker han ser mer varm och "chokladig" ut så Chocolate Yellow är inte heller en omöjlighet men det är ju svårt att se på bild också.

[findusen]
0

putt =)

HelenaR
0

Så fin Åke var! Han är definitivt black yellow bandad och Clara är silversvart skp-vit.

[findusen]
0

js han e söt :)
va bra då har ja fått rätt färgerna där iaf :)

HelenaR
0

Skäms Å, pinsamt… jag måste nog ta tillbaka det jag sa om Åkes färg. Tittade igen och jag måste hålla med John att Åke är chocolate/yellow. En black/yellow har en "kallare" ton på sin gula färg och tippingen ska jag vara kolsvart. Åke har ju brun tipping.

Caroline-E
0

Fast borde inta hans öron vara bruna då? Tycker han ser ut som en äldre black yellow

[findusen]
0

#27 okej.. fått många bud på att han skulle va en black yellow…….. kan d inte va bilderna som luras? tycker iaf att han inte e fullt så färgstark på riktigt :P inte fullt så "röd" iaf….
#28 han e lite precis över året om du menar hans ålder?

Caroline-E
0

Kanske skall förtydliga :) menar om han vore chocolate yellow så borde han ha bruna öron.

Caroline-E
0

#29 ja precis, tycker han ser ut som en äldre black yellow i färgen vilket han är om han är runt året :)

HelenaR
0

John kanske kan kolla öronen på sin chocolate/yellow hona hemma. Är det stor skillnad?

[John-Weinerhall]
0

Jag har tittat på min chocolate yellow hona och visst hon har lite ljusre och inte lika svarta utan dom är mer bruna i tonen. Men sen är det det med tippningen tycker att det ser ut som att han har en mer "chokladig" tippning än svart faktiskt så jag håller nog fast vid chocolate yellow….

Mvh John Weinerhall

MangoPeperoniOwner
0

Jättefina hamstrar :)

membeel
0

Hur skulle det visa sig i uttfallet på färgerna på ungarna om det är en b/y eller en c/y då ?

Caroline-E
0

Ja står fast vid att en chocolare yellow måste ha bruna öron inte svarta som hamstern på bilden :) Har hamstern inte bruna öron så är den inte något med rost(bb) undantag såklart då r.ö är iblandat för då blir de ännu ljusare. En tipping kan däremot gå i olika nyanser och se bara på hur en svart ser ut vid 1 års ålder (oftast).

#35 kika på öronen är de mörka/svarta så är de b/y och bruna som på en choklad så är de c/y. Tippingen kan variera i nyans som sagt men en b/y skall ha svart och en c/y chokladfärgad.

membeel
0

Jo, alltså, jag vet det med öronen .. tänkte mer hur det visar sig på avkommorna .. jag har ju en avkomma från denna parning och hon har ungar just nu, varav en troligtvis b/y ..

Ger en b/y svart i kullen o en c/y choklad .. ? Eller är jag heeeelt fel ute? ;p

Caroline-E
0

Jaha du menade så :)

Det beror på vad den andre föräldern är/bärare av, men c/y kan ju lämna choklad och svart men även en b/y kan lämna choklad om den är rostbärare. Både svart (aa) och rost (bb) är recessiva gener.

membeel
0

Men .. om findusen har bilder på förra kullen hon gjorde med dessa föräldrar .. borde inte det göra de lättare att avgöra om han är en b/y eller c/y .. ?

[John-Weinerhall]
0

#36 Visst jag håller med dig ang. öronen! Men tittar man på färgen så tror jag ändå att den är C/Y. Men det där med öronen var lurigt…

Mvh John Weinerhall