Gammelgubbe!
Min Milo tycks börja bli gammal! Han är visserligen knappt 1 år gammal men han sover betydligt mycket mer än tidigare och det är inte riktigt samma "go" i han. Pälsen börjar se gammal ut på något vis.
Brukar åldertecken börja komma kring 1 års åldern eller kan jag vänta mig att han inte kommer bli så särskilt gammal?
En bild från hans lite yngre dagar.. Min gogubbe!
En omöjlig fråga att svara på men vanligtvis så börjar de inte se gamla ut redan vid 1 års ålder. Men vanlig livslängd för en hamster varierar väldigt, men mellan 1,5 - 2,5 år är helt normalt eller vad man ska kalla det.
joo jag vet ju att det ligger där omkring. Tänkte att ifall de brukar börja visa åldertecken tidigt kanske det ändå finns en chans att han blir hyffsat gammal. Att det skulle vara väldigt utdraget eller så. Allt för att hålla hoppet uppe vet du.. Vem vet, han kanske blir väldans gammal i alla fall. Han mår då till synes bra i alla fall så det är ju skönt.
Hur långt innan de vandrar vidare upplever du att du brukar ser på dem att de är gamla?
Det är också något som inte går att svara på, det finns de som ser skruttiga ut tidigt men lever länge och det finns de som ser hur fräsha ut som helst ända fram tills de dör. Det är alltså väldigt olika.
Det tar jag som nånting positivt och håller tummarna att Milo får leva ett bra tag till! :)
Ja det är alltid för tidigt att ta ut dystra saker, de kommer då det är dags :o) vare sig man vill eller ej, så nöt inte ut dem i förväg utan njut så länge du kan med din lilla korv :o)
PS/Jag kallar alltid hamstrar för korvar/DS
Ja, du har så rätt så rätt! :)
Lilla korv passar bra in på min gosplutt! *ler*
haha korv vad sött…jag kallar dem för grisar jag…så nu lyssnar alla mina djur till gris istället för deras namn. som Asa-N sa så är det ju olika. Jag märker lite innan på en del av mina djur om de börjar "ta slut" . De är inte lika pigga som förr, kanske inte dyker upp när det är mat, utan tar sovmorgon. lite svårt att beskriva, men jag känner på mig några dagar innan. Har dock inte gjort det på alla djuren, men en del:) Men tror nog att din lillplutt lever ett tag till. De som jag hade haft som varit skruttiga, var ju runt 2års hållet allihop:) så det är ingen fara tror jag. kram!
/Emilie www.busbackens.eu
#5 Jag kallar min hund för "korven" :D (OT jag vet :P)
En liten uppdatering!
Milo bodde i ett stooort akvarium (110cm långt) när jag skrev inlägget och det tycks vara så att han helt enkelt inte trivdes i den buren! Han har nu fått flytta till en 70´s duna och han är som på nytt född! Hur pigg och allert som helst, härjar dagarna i ända (ok, han sover så klart också precis som hamstrar ska men ändå!) och ser allmänt mycket piggare ut! Jag gissar att hans tidigare "vissna" päls helt enkelt berodde på att han mest bara låg inne i sitt hus och sov.
Känns som jag har fått min riktiga Milo pojke tillbaka! *glad*
#9 Ja det har jag varit med om också. Har haft 2 hanar just som inte har trivts i maxi-duna men när jag flyttat över dem till en vanlig mini-duna sedan så har de blivit som pånyttfödda :o) så jag är inte förvånad :o)
Roligt att du fått tillbaka din "vanliga" Milo igen :o))
Ja det känns så skönt! :) Nu är det som det ska vara *ler*