Vad är mina ungar för färger??
Hej för lite mer än en vecka sedan fick Mingla en kull på fyra goa bebbar. Nu undrar jag om man kan urskilja vad de blir för färger. Är itne så bra på sådant än förstår ni, så jag behöver all hjälp jag kan få =) När kan man kolla könen på dem? kram Emilie från Busbackens
/Emilie www.busbackens.eu
Vad har du bakom föräldrarna och vad har föräldrarna för färger. Kön kan du kolla vid 7 dagars ålder ungefär.

Nf, Silvergrå, Dove, Cinnamon/rö. rost… är mina gissningar. Och bandad då såklart = )
Men som Åsa säger, vilka färger finns bakom?
vet ej eftersom pappan är zoohamster. han är homozygot silvergrå lh, mamman är creme tror jag, r.ö kh. Ham_Madam vet nog bättre, det är hennes hamster jag lånat. som sagt är jag osäker på ursprungen..
#3 håller med dig om färgerna där..
#4 pappan kan inte vara homozygot silvergrå utan silvergrå med ett anlag som kallas heterozygot. Hade han varit homozygot så hade alla ungar blivit silvergrå (eller silvergrå kombinationsfärger)
han är homozygot för annars skulle hans färg vara brunare, inte blågrå som bilden visar
Det behöver den inte vara brunare alltså…det finns olika nyanser där med. Utan man ser det med säkerhet på ungarna som i detta fallet.
Tillägg: Har man en egen kull kan man se skillnad oftast på homozygot och heterozygot men om man köpt in ett djur kan det vara svårare då en del bleknar med ålder.
ok det hade jag ingen aning om
Könen kan du kolla nu 
Precis som caroline skrev så kan han inte vara homozygot, för då hade alla bebbar blivit gråa, precis som i min kull där det bara är grått och en vit då och där mamman är homozygot.
Men silvergrått finns i olika nyanser, min Titte är inte homozygot men har inget brunt på sig. Bifogar bild på honom.
oj! han såg precis ut som min Elvis, fast lite mörkare…shit hur ser man könen när de är så små??? bäst o leta fram ett förstoringsglas
# 5 vad fin hon är, ja men vad är hon för färg?
#13 könen kollar du då de är ca 7 dagar. Honorna har 2 tuttrader, det har inte hanarna
när de är runt 3 veckor så blir det ganska uppenbart vilka som är vilka :o)))
Ja du ser, bara för att de är rena i färgen så behöver de alltså inte vara homozygota. Min Annie är däremot homozygot. Ser du skillnaden?
ingen aning. kom inte ihåg vad ägaren sa till mig
men något åt creme hållet måste hon vara.
jo nu gör jag det
tack nu fick jag lektion i gener också
Så lite så :o)

Bilder på kön kan du hitta på min hemsida - Guldsidan! Gå in under fliken "fakta" i menyn bara så hittar du en sida med bilder på 10 dygn gamla bebbar. http://goto.glocalnet.net/silverdalens
tack Nicco!
såg just att alla fyra är flickor! 
Ja du borde kunna se tuttraderna väldigt tydligt nu :O) det är ju det allra lättaste sättet :o)
hihi jo jag såg väldigt tydligt…hmm det svåra blir att bestämma vem man ska behålla! vill ju både ha nf, silvergrå och sobel. Blir det de färgerna så blir det svårt som attans:) skulle ju bara behålla en….jaja man får väl njuta sålänge de är små hehe
oj mena dove, inte sobel…lol börjar bli sent för mig 
här är infon om mingla.
hennes mor är svart zoohamster.(bör nog tillägga vad jag syftar på med zoohamster så inga oklarheter uppstår när jag återigen skriver nåt här inne. zoohamster är för mej ett djur köpt på zoo med utan känd bakgrund.)så nu är den biten avklarad åter till minglas bakgrund.
far är Zabay-Zong som på utställning blev bedömd som offwhite rosaörad rödögd.
hans föräldrar är nf och silvergrå.
mingla är reggad och bedömd som silvergrå rödögd med tillägg på en utställning umb i bedömningen.
hoppas allt detta är till nån hjälp i ungarnas färgbedömning.
Ja jag lutade lite åt Sg rö då hon har svarta öron men rö :o) så då var jag rätt ute :O)
aha vad bra:D tack eva!
undrar från vem de ärvt bandet.
minglas mor har inte haft nån bandad i sina andra kullar så där tror jag inte. zabay har heller inte gett några i de kullar jag haft med honom.
innan hon reggades så var hon med till utställning å bedömdes av flera.
hon ställdes sen när åldern var inne å fick då tillägget umb av den domaren.
hon är väl helt enkelt en dåligt tecknad sg el nåt helt annat som vanligt med mina djur trots att jag ber andra färgbestämma dom åt mej.
börjar bli van nu
#30.. Ok.. ja då ska vi lita på domarna!!
#22.. ja fast jag har blivit lurad av tuttrader ett par ggr… å så var d pöjkar… d bästa e att du kollar avstånden mellan "hålen" som på Nicos braiga sida!!
#28… då kanske d e pappa som har bandet.. kolla om magen e vit för bandet kan ju vara nästan obefintligt… å bandade har alltid vit mage..

Ja jag har också blivit lurad av tuttrader som sedan visat sig vara hanar^^ Små filurerna ; ) Tror jag ska skriva om texten lite på min hemsida, när jag skrev det hade jag ännu inte blivit lurad…
Så bäst är ju att kika på avstånden mellan könen och efter den lite större pluppen som är den blivande snorren hos hanarna. Dessa ses enklast när de blivit runt en 8-10 dygn som på fotorna.
#28 de har ärvt bandet av min hanne =)
#33 å så skönt då slipper jag oroas över att hon även är bandad
.
bandat är snyggt men vill inte att hon är nåt mystiskt som dold bandad.
med dold syftar jag på överaskningar typ ett band som inte är synligt för ögat eller dom spot där bara en liten yttepytte svårupptäckt fläck/spot finns eller skp som man först senare upptäcker varit en skp.
har råkat ut för dold skp nu så nu vill jag ha renare djur dvs djur där saker å ting syns så inga fler dolda överaskningar dyker upp.
så tolka mej nu rätt å tro inte jag är sur även om det nog i mångas öron låter så.