Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1299 ggr
Lovizaa
0

Hur kollar man tänderna?

Jag undrar hur man kollar tänderna p hamstrar, alltså hr långa dom är.

Jag undrar också, vad detta kan vara :/ Båda mina hamstrar, "fnyser" då och då, vad är det ? :S

Asa-N
0

Du samlar ihop allt nackskinn du kan och vänder på hamstern.

Westis
0

Oj, det visste jag inte att man skulle! Hur vet man om de är för långa?

Asa-N
0

Nederkäkens tänder ska vara ca 7 mm långa o överkäken ungefär hälften av det.

Men detta behöver man sällan göra på en ung hamster, däremot på äldre. Om hamstern börjar äta dåligt t.ex. kan man börja med att misstänka tänderna.

Har en tös som var här igår med sin hamster och där växte överkäkständerna verkligen snett.  Men dem får vi klippa varje månad så kommer hamstern att klara sig bra tills den är för gammal. Men den kommer åtminstone att ha tänderna i trim :o)

Jag klipper alltså tänder efter att ha blivit "utbildad" av en veterinär då jag hade en hamster med tandproblem, fick klippa hans tänder 2 ggr per månad.

Linda3046
1

#0. Hur gamla är hamstrarna som "fnyser"? Är det vid någor speciellt tillfälle de gör de? Har du kutterspån till dom?

Min tjej gjorde konstiga ljud när hon var mindre men detta var troligen för att hon var osäker :) Men annars finns ju risken att de är allergiska mot kutterspån eller åkt på en förkylning, men då brukar de vara lite andra symtomer också. =/

Lovizaa
0

#4 Ena är 3-5 månader *vet inte säkert* den andra, hon är 9 månader ungefär… men nu fnyser dom inet längre, men då, den ena han har toa-lätt ser det ut som , den andra hon har spån