"bits" fortfarande :s hjälp tack ! :)
Nu har jag haft min hamster blomman ganska länge, nästan ett helt år. Problemet är att när jag stoppar ner handen till henne, så börjar hon gnaga på den. Det gör inte ont alls, men jag vill ju ändå inte att hon ska bita mig. När man håller i henne är hon jättesnäll, man kan inte tro att hon är en sprallig dvärhamster. Likaså, när hon är inne i buren är hon hur snäll som helst att klappa på, hon är inte alls rädd av sig ^^
Varför "bits" hon för och hur ska jag göra för att förhindra det så gott det går ?

putt , tacksam för hjälp/ tips :)

Putt igen ^^
Kan det vara så att hon enbart naffsar på dig? Han kanske känner att du snakar sant eller något annat gott och vill åt det? Prova att tvätta händerna innan du håller på med henne. Är hon inte sån utanför buren kan det vara en "revir"-grej.

3 # jo det är det hon gör, nafsar eller knaprar. hon tar mitt finger mellan framtassarna ibland och sitter o tuggar. Jag tvättar alltid händerna innan jag håller på med mina hamstrar :)

3# Jag undrar också om det kan vara revir, men vet jue inte hon kanske bara smakar varje gång om det är ngt gott också, fast då borde hon ju lära sig att man inte kan äta fingrarna ;)
#5 om hon sätter sig och bara smakar, som när hon äter så tror jag absolut inte att det är revir beteende, för det brukar vara aggresivare. Har du någon gång matat henne med hande, kanske är så att hon tar för givet att du kommer med mat.

6# haha jo, det kan nog vara så att knubbisen har blivit handmatad nån gång
men när jag flyttar handen följer hon efter och fortsätter att "bitas" :p
kan jag göra ngt åt att hon bits eller ska jag bara låta det vara ?
Gå till apoteket och köp en liten flaska alkogel, och sprita händerna med det innan du hanterar din hamster nästa gång. Det tar bort alla ev lukter. Flaskan kostar bara 20-30:-

8# har en sån hehe, och ja, jag använder den ^^

Min erfarenhet är att Dvärghamstrar är lite tuggiga av sig, dvs de gör precis som din lilla tjej gör - sitter och småtuggar, knappar liet på fingrarna utan att bita. Jag har en sån pys själv just nu och har träffat många som gör likadant.
Inget att göra åt, bara dra undan handen och kanske blåsa lite försiktigt på dem för att tala om att så gör man inte.