Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 409 ggr
Mikis75
0

Funderar på avel...

Jag är intresserad av att börja med avel på hamstrar, i väldigt liten skala till att börja med. Eftersom att jag inte är så insatt i det här med genetik och så än så behöver jag eran hjälp…

Jag drömmer om att få fram fina svart-vita hamstrar, bandat och dom. spot… och högst upp på listan står svart skp/vit. Jag har tänkt mig korthåriga hamstrar.

Min fråga är därför… HUR börjar jag? Med vilka färger alltså?

[John-Weinerhall]
0

Jag tycker att du ska läsa på mer om genetik för genetik är mycket mer än bara att veta vilka färger sina djur har, genetik är så ofantligt stor så mitt tips är att du läser på mer sen måste man vara beredd på att man ev. kanske får behålla ungar som inte blir sålda och så t.ex. när man sitter där med 15 ungar och inte vet hur man ska klara sig ur den situationen. Har du tingningar sen innan på kullen?, finns det någon bra djuraffär som kan ta hand om dom?, har du resurser så att du kan ta hand om dom som inte blir sålda?, det fins massor man måste tänka på innan man tar en kull dessutom vill du föra arten framåt då måste du tänka på urvalet av avelsdjur är dom bra typade??? Du vill få fram Svart Skp/vit du måste du läsa på om hur genetiken på gult funkar och det är en ganska svår genetik att förstå. Hoppas jag inte sårade dig och att jag inte tog i för mycket men jag vill bara väl det kommer du tacka för det låvar jag.

Mvh John Weinerhall

Mikis75
0

Tack för ditt svar John! :-)

Det här med ungar som inte blir sålda har jag redan funderat på… och kollat upp. Det finns en djuraffär i stan som jag vet tar väl hand om sina djur, och dom köper/tar emot hamsterungar från privatpersoner.

Du har absolut inte sårat mig… jag förstår att jag måste läsa på mer om genetik innan jag startar upp något… men ett bra sätt att lära sig är väl att fråga =)

Asa-N
0

#2 att fråga är början till allt och det som lägger grunden :o)

[John-Weinerhall]
0

#2 Vad bra att du inte känner dig sårad ;P Man vet aldrif vissa tar väldigt illa upp och andra lyssnar och tar till sig det folk säger (som du) vilket är väldigt bra. Det är bara det att det är många som förhastar sig och sen kommer det som en chock när dom får kullen sen.  Det är ju bra att du har tänkt på sådant som unghar som inte blir sålda osv. Det som är så roligt är det att desto mer man kan desto roligare blir det att hålla på och föda upp. Hoppas det går bra för dig och att du får svar på dina frgor jag pm:ar dig även om det är okej.

Mvh John Weinerhall