Vad händer med min Hamster?
Hej :) Min hamster är 1 och ½ år. Han har börjat tappa päls på rumpan och huvudet. Är det normalt? Eller är det någon sjukdom? Han har även något slags sår eller skårpa mitt på magen. Vad är det för nåt? Snälla kan nån hjälpa mig! Är orolig :(
Det är jättesvårt att råda men äldre hamstrar får lite tunnare påls och nu när det varit så varmt så känner de av det också. Men skorpan på magen, vad är det för färg på den? Är det bara på magen han har det?

Om det är en dvärghamster sitter ju köteln mitt på magen och den kan bli inflamerad och behövas rengöras

#1 Skårpan är röd/brun och han har den bara på magen. Men det kan ju vara så som kajsa_karin säger att köteln är inflamerad, han är en dvärghamster. Men hur ska jag göra rent? Jag har badat honom några gånger och gjort rent honom med tvål. Men de blir ju så stressade i vattnet så jag har ej kommit åt på magen. Men tack för eran hjälp
En grej till: Han har en väldigt lång nagel, kan man klippa bort den?
Du ska bara tvätta med fuktig bomull… svårt att förklara hur du ska hålla men han ska ha ryggen sin mot dina fingrar o så håller du tummen under framtassarna och sedan tvättar.
Men är det inte bra på 3-4 dagar så måste du till veterinären o få salva.

Okej tack så mycket