Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1057 ggr
membeel
0

mamma med bebbar

Hur länge bör man ha mamman ifrån ungarna?
Så hon får komma ut o röra lite på sig o så .. vill inte ta ut henne för länge så det blir nå knas ;(

Englatassens
0

JAG tar inte ut mamman alls d 2 första veckorna… låter mor å barn vara ifred så mycket d bara går… man vet ju aldrig hur mamman reagerar… jag tar inga risker för jag har varit med om både d ena å d andra…

membeel
0

Okai ..tkr så synd om henne när hon skuttar o vill komma upp ;(
Men jag får väl hålla mig i skinnet ett tag då ;)

Englatassens
0

Tycker jag låter som en bra ide´…Glad

membeel
0

Är så svårt o motstå när dom tittar på en med sina söta ögon ju ;)

issa83
0

Läste nånstans att risken är att mamman blir stressad om man pysslar för mycke kring och med henne när hon har bebisar, att resultatet blir att hon biter ihjäl de små:( Men jag förstår att det mste vara svårt:)

membeel
0

# 5, Jo, det vet jag .. men jag förstår ju liksom att hon vill komma ut o röra på sig, men även om jag talar om för henne hur det ligger till så förstår ju inte hon ;) Så dfö vill jag höra mig för så det inte går fel (:

Englatassens
0

Ja visst e d upp till var å en.. men som du säger izza så e d mycket som kan så fel.. å då sitter man där å ångrar sig så för att man ej lät d vara…. mamman kan bli stressad å försöka stoppa dem i kindpåsarna för att skydda dem… ungarna kan då kvävas å dö… el så käkar hon upp dem… el så skiter hon i dem helt…

Så jag har därför kommit fram till att låta mor å barn vara d första 14 dgr… man har ju all tid i världen sen!!Glad

membeel
0

Absolut. Dfö tkr jag det är bättre o fråga, så slipper jag sitta här o oroa mig för både att jag kanske inte tar ut henne nog mkt, och för att det ska gå fel ;)

Englatassens
0

Jättebra att d frågas!!!Skrattande

Tazzar
0

Är det då efter 2 veckor som man kan börja hålla på med ungarna också så att de blir handtama (även om de kanske ser på mamman att händerna inte är farliga)?

Asa-N
0

Jag brukar börja hantera bebbarna lite smått när de är ca 7 dagar, men bara en kortis för att kolla könen. Då får mamma komma ut och springa av sig i aktivitetslådan några minuter, men alltså inte mer än 3-4 minuter, det brukar hon uppskatta, men sedan väntar jag ytterligare några dagar innan jag börjar hantera dem mer regelbundet.

mocchino
0

Jag har även varit med om en hona som ville komma upp i handen så mkt att hon stoppade in två bebbar i kindpåsarna och försökte ta dom med sig upp i min hand.. :S

Hon tyckte tydligen att hon och hennes bebbar skulle flytta från buren och dit jag var.. :P

Den honan var väldans översocial. Hon ville tom föda i min hand.. Med det satte jag stopp för.. :P

Jag gör ungefär som Åsa, kollar könen vid 1v men börjar inte hantera dom "på riktigt" förrens dom är lite större typ 2v. Och vid 3v kan jag knappt låta dom vara ifred! *thihi*

Men man får ju även känna av mamma. Ser man på henne att hon inte vill att man ska kolla på dom vid 1v så får man ju faktiskt lugna ner sig nån vecka till. Allt hanterande måste ju först godkännas av honan i fråga. :) Annars kan det som Marie säger gå illa!

// Nathalie

UlrikaD
0

Brittan var otrolig på att försöka komma ut när hon hade bebisarna. Hon är helt klart den mest sociala hamster jag har. Så jag hade henne på axeln medans jag kollade ungarna. Där satt och gosade in sig i håret en liten stund och verkade tycka att det räckte för en stund. Hon ville visa upp sina bebisar direkt hon hade fött och verkade mest förolämpad för att jag inte ville gå dit och peta ännu. Hon var jättestolt!Skrattande