Botten ?
Vilket " Botten material " är bäst ? Tex. Spån , pellets.

… ?

Jag har spån och tycker det fungerar utmärkt ^^
Eftersom jag har långhåriga hamstrar så använder jag pappers-pellets, Toa-Lätt.

Båda har för- & nackdelar.
Kutterspån:
Fördelar: Roligare för hamstern då dem kan gräva sig helt under spånet, luktar gudomligt gott, suger upp kiss hyffsat etc
Nackdelar: Fastnar i långhåriga hamstrars päls, det dammar lite så vissa hamstrar som är känsliga tål det inte och nyser etc.
ToaLätt-pellets:
Fördelar: Fastnar inte i långhåriga hamstrars päls, suger upp kiss mycket bra, (kommer inte på fler..)
Nackdelar: Luktar verkligen inte gott, hamstrarna kan inte gräva sig under direkt, hårdare material än kutterspån dock inte hårt för hamstern att gå på.
Jag föredrar själv kutterspån då jag tycker mina hamstrar trivs bäst i det. Det är helt individuellt hos människa till människa då t.ex. vissa tycker ToaLätt-pellets inte luktar någon medans vissa tycker det luktar väldigt starkt.
Tycker spån är bäst till korthåriga och toa-lätt till långhårs.

Mina hamstrar kan då gräva sig under sitt ToaLätt .. jag har det till alla mina då jag har flest långhåriga.
#4 Jag håller inte med dig om Toa-lätt, mina hamstrar gräver utmärkt i det och inte luktar det heller just något. Om det är något som luktar illa så är det nedpinkat kutterspån!! :o)
Jag har spån till mina dvärgar, det funkar jättebra! Hörde nånstans att guldhamstrar ibland kunde vara allergiska mot spån..vet inte om även det gällde för dvärgar men mina visar ingen allergi och tycker det är kul att gräva runt i det:)
Om jag skulle ha en hamster så skulle jag nog ha aspflis i botten. :) Barrträdsspån innehåller terpentin, som är cancerframkallande, vad jag har hört. Och så dammar det. Hade aspflis till råttorna (och min ena kanin), vilket funkade alldeles utmärkt - varken dammade eller luktade.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

#6, #7 Skrev lite fel tror jag, var lite trött den dagen ^^ menar mer att de verkar tycka det är roligare att gräva under kutterspån än ToaLätt men det är väl individuellt :)
Som jag skrev "Det är helt individuellt hos människa till människa då t.ex. vissa tycker ToaLätt-pellets inte luktar någon medans vissa tycker det luktar väldigt starkt."
Vissa tycker ToaLätt luktar inget eller gott medan vissa tycker det inte luktar gott alls ^^. Jag är själv en av dem som inte tycker om lukten hehe xD

# 10, sen beror det ju på om man har en hamster som gillar att gräva me ;)
Jag tyckte inte heller att ToaLätt luktade speciellt gott typ första 3 ggrna jag använde det .. nu känner jag inget längre ;p

#11 Haha, jo näsan vänjer sig ju vid dofter ^^

#13 Sån ska jag kolla efter imorrn när jag ska till Djurmagazinet. Hur mkt är det å hur mkt fick du ge?? :)

Jaa det är 10 Liter.. vet ej riktigt hur mycket det kostade men inte alltför mycket tror jag ..

Tror en sån där säck ligger på runt 100 kr om jag inte minns fel .. kollade på sånt sist jag köpte nytt (:
#16 Oki, är det ett bra pris?

Alltså, ToaLätt, 55 L kostar 125, o den där kanske kostade 89 lr ngt .. så man tjänar ju på att köpa toalätt :p MEN, jag kan ha fel om priset, då jag inte minns till 100 % ;)
Jag har då Toa Lätt iaf, tycker det funkar bäst av de jag provat. Går finfint att gräva i, luktar inte (om man inte kör ner huvudet i säcken förstås), dammar inte, inte så dyrt.
Har även provat tidningspapper och har det fortfarande ibland om Toa Lätten är slut, men det börjar lukta så jäkla fort, annars funkar det finfint om man byter ofta.
Har testat alflis också, tycker det är bra men funkar inte på långhår, det fastnar i pälsen. Dessutom är det svindyrt om man köper små säckar och stora säckar går inte att bära hem utan att man har ryggproblem dagen därpå, så det blir inte av att jag köper sånt då jag inte har varken bil, körkort eller skjuts…
Kutterspån har jag haft en gång i tiden för måååånga år sen och det använder jag aldrig igen. Dels är det dammigt vilket är skitdåligt för luftvägarna, och dels är det gjort av barrträd vilket innehåller terpentin vilket är giftigt och dessutom ökar halten av ammoniak - både terpentin och ammoniak är skitdåligt för luftvägar det med. För att inte tala om lukten av ammoniaken, euww…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Okej men vad är Toa Lätt ??
vad ska man ha för botten till en Långhårig Guldhamster och en korthårig?

#20 Pappers-pellets, sånt du har i påsen på bilden. ToaLätt är märket.
#21 Till långhåriga är pappers-pellets bäst då det inte fastnar i pälsen. Till korthåriga funkar de flesta Bottenmaterial som kutterspån, pappers-pellets, tidningspapper, alflis etc.
Tack så mycket