Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 1087 ggr
[PixelMollan]
0

Trefärgad = hona?

Hejsan!

Har en fundering.
Inom katt världen, hamstervärlden osv så är det BARA honor som kan vara trefärgade. Är det samma sak med marsvin?

Mvh Malin

[PixelMollan]
0

HAHA fel forum :$ hihihi

(Ta bort tråd)

mocchino
0

haha så kan det gå när inte haspen är på.. :P Men mitt svar är iaf Nej!

Vi hade en hane som var white/golden/black så det tror jag inte stämmer på marsvin.. :)

// Nathalie

[PixelMollan]
0

Okej tack :)

mocchino
0

han var även roan om jag inte missminner mig.. *funderar så d knakar*

// Nathalie

SaraA
0

Mitt marsvin som jag hade var trefärgad och det var en hane. =)

Deco
0

Jag har också haft en trefärgad hane :)

[PixelMollan]
0

Okej :) Då stämmer inte det på marsvin iaf xD

Sara1974
0

Fast jag måste lägga till här att hankatter kan vara trefärgade, alltså sköldpadd. Men då beror det på ett kromosomfel (en extra x, minns inte vad skadan heter) och de hanarna är sterila och det är extremt ovanligt. Hur det är med hamstrar vet jag inte.

[PixelMollan]
0

#8 Jojo men i "vanliga" fall så är det bara honor :) Det kan säkert bli nått fel med hamstrar oxå..

Nicolina
0

Hahah, så knasigt det kan bli ibland^^
Men jag låter tråden vara kvar med alla bra svar ;)

[PixelMollan]
0

Ja :) Den kan vara kvar, trodde ingen visste svaret här :P

Caroline-E
0

Det är inte samma gen när det gäller marsvin men det kanske ni redan listat ut :)

Sara87
0

haha så det kan gå, men du fick ju svar trots att du skrev på fel forum :D

Sara1974
0

#9 ja det kan säkert hända nåt knas med hamstrarnas gener också som ger skp-hanar, rimligtvis borde det vara så … =)

Kristall
0

Vadå, kan inte hankatter vara trefärgade? Alltså, är det liksom omöjligt? Alltså, jag vet att det är liksom en regel. Men, jag har hört om trefärgade/sköldpadd hankatter (och röda honkatter). :)

Lite fel forum kanske. :P 

Undrar lite om det finns undantag i "hamstervärlden" också…?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

mocchino
0

#15 Jag fick höra av en bekant som hade varit hos vetten med sin röda honkatt och vetten sa att röda honkatter har ALLTID nått vitt hårstrå nånstans på kroppen.. Den röda honkatten som bekanten ägde hade tydligen 3(lr nån annan fånig siffra) vita hårstån i ena armhålet, lr vad man ska säga. Innanför benet..

Men jag vet inte om jag riktigt tror på det.. Visst att det kanske stämmer i vissa fall men långt ifrån alla.. :) 

Moder natur gör sina små misstag och luringar ibland.. ;)

// Nathalie

aliciia
0

mitt marsvin är 3 färgat, Hane ^^

PaaatyPalm
0

En " kompis" till min mamma hade en sköldis hane hamster för några år sen xD. Men visseligen va han från polen och det kan ha blivit litte krångel där :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Imasy
0

Även hon katter kan vara röda, även om det är vanligare med röda hanar :)

Jag vet att jag har sett statisktik någonstans ang katter, och jag tror att det var att av en miljon födda sköldpadds färgade katter är en av dem en hane, men jag kan ha fel.

Det var därför jag undrade om det var möjligt även för hamstrar att detta fenomen kan uppstå, vilket jag frågade i en annan tråd här idag.