Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 990 ggr
[Mariaxx]
0

Hobbyavel och reggad uppfödare?

Vad anser ni är skillnaden?

Nyfiken på vad ni som föder upp och ni som letar uppfödare tycker att skillnaden är.

[Mariaxx]
0

Här är mina svar kopierat från annan tråd:

Jag tycker väl att det finns lite skillnad på hobbyavel och uppfödning med uppfödarintyg. En hobbyavel innebär kanske mera att avla för sällskaps skull och då är inte typen så viktig.

När man däremot föder upp med intyg och med stamnamn så är typen mkt viktigare.

Min lista på vad jag kikar på hos mina djur:

• God hälsa
  • God kondition
  • Bra typ
  • Bra storlek
  • Bra päls
  • Bra stamtavla

Hobbyavel har vi alla börjat med någon gång. Jag visste inte hur en hamster skulle se ut 100% när jag började föda upp.

Jag sålde mest för sällskap i början. Det kallar jag hobbyavel.

Asa-N
0

Jag anser att alla uppfödare, även de reggade, gör det på "hobby-basis" det är ju inget man kan leva på.

Ham-Madam
0

för mej är enda skillnaden att de reggade har ett uppfödarenamn å tillhör en förening och vi andra som väljer att inte tillhöra en förening inte har ett uppfödarenamn.

för övrigt så har de flesta (reggade/oreggade) uppfödare ett mål tex att få bra å tydlig färg,fina friska djur osv

mocchino
0

Håller med med Eva och Åsa.. Bara för att man väljer att inte regga ett uppfödarnamn innebär inte det att man är mindre seriös! Alla har vi nog nått mål vi söker efter.

Min uppfödning är en hobby men jag har fortfarande ett mål. Och jag har i skrivandes stund valt att inte ansöka om något stamnamn pga olika anledningar men det innebär inte att jag har mindre mål än vad tex TS har. 

Så att dra linjen att alla som inte är reggade bara föder upp för sällskap och inte har några mål tycker jag är helt fel!

// Nathalie

TiinaN
0

Håller med Eva, Åsa och mocchino;
Alla som föder upp, oavsett om man är reggad uppfödare eller inte så är det en hobby och inget man kan leva på..

"Jag visste inte hur en hamster skulle se ut 100% när jag började föda upp."
Visst, det kanske man inte visste men man har fortfarande ett mål oavsett om man är reggad uppfödare eller inte.

Som mocchino sa: "Bara för att man väljer att inte regga ett uppfödarnamn innebär inte det att man är mindre seriös"
Man behöver inte ha ett uppfödarnamn för att vara mer seriös än en reggad uppfödare.
Det är helt enkelt bara ett namn man har framför hamsterns namn för att visa från vilken uppfödning hamstern kommer ifrån och inget annat.

[Mariaxx]
0

Nu blir jag feltolkad….har inte sagt att man är mer seriös som reggad.

Citerar mig själv i en anna tråd:

Jag exprimenterade mera i början, vilka färger jag ville ha och så visste jag inte i början. Typen på en hamster lär man sig efterhand.

Att vara påläst om avel är alltid bra.

Men målet med en kull är ju olika för alla, en del vill enbart ha sällskapshamstrar och en del vill sträva efter snygga vältypade hamstrar. Det är upp till var och en.

Jag respekterar var och ens mål med en kull, under förutsättningen att man följer rekomendationer som finns.

Asa-N
0

#5 Det innebär även att du gjort ett uppfödarprov, vilket de ej reggade uppfödarna inte gjort. Så visst är det skillna så till vida. Men oavsett vad så är det fortfarande en hobby. Men därmed inte sagt att man är oseriös. Men jag menar att alla bör läsa på om i detta fallet hamsterns standard, lära sig så mycket man kan innan man börjar avla över huvud taget. Det gäller iofs alla djurslag.

TiinaN
0

#7 Jo, uppfödarprovet glömde jag helt bort men oavsett om man gjort uppfödarprov eller ej så betyder ju som sagt inte att man är mindre seriös. Man kan ju ha lika mycket kunskap som en reggad uppfödare som gjort uppfödarprovet :)

Englatassens
0

E man registrerad uppfödare å tillhör en förening så SKA/MÅSTE man oxå följa ALLA regler och stadgar som föreningen har…

Förhoppningsvis har föreningen oxå lite koll om d reggade uppfödarna följer dessa…

Ett ansvar för djurens bästa e följaktligen då oxå att man läser på alla regler å stadgar å HÅLLER sig till dom…

Asa-N
0

#8 nej det betyder inte att man är mindre seriös eller inte har lika mycket kunskap, skillnaden är att som reggad uppfödare har du bevisat, svart på vitt, att du har de kunskaperna :o)

TiinaN
0

#10 Jo, det är sant. :)

Helena1978
0

Själv är jag ju inte reggad, fast jag föder ju upp i väldigt liten skala, mitt mål är att komma framåt i mitt avelsarbete, ge en hjälpande hand till KH som jag är så förtjust i. Läser allt jag kommer över i hamsterväg, tar även råd av Lotte om jag blir osäker vad som gäller och för att få fram sunda djur med bra temperament, färg och storlek, även om det känns som om kh ligger efter i typ. Följer SHF´s avelsregler.

kajsa_karin
0

Aveln är en hobby eftersom man inte kan leva på det.

skillnaden mellan reggad uppfödare och icke tycker jag är marginalt. vad det gäller uppfödar prov eller inte är kanske provet är ett bevis på att man kan vad man sysslar med. men det behöver inte vara så. Provet kan man läsa sig till och skriva och det kan ju faktiskt alla göra som vill.

Men har man ett uppfödar namn är man så klart mån att hålla en bra standar för att namnet är ett "Varumärke" men det behöver ju inte vara de bästa hamstrana som kommer från en reggad uppfödare.

Är i allafall min åsikt

Imasy
0

Ska inte all avel vara en hobby?

Kommer den dagen när jag föder upp enbart för att tjäna pengar på djuren, hoppas jag att jag har en självinsikt nog att att lägga ner eller omprioritera ;)

Ham-Madam
0

#14 bra sagt.

all avel är väl en hobby

Englatassens
0

Ja klart d e.. jisses man går ju i back flera ggr om… men d gör ju inget, så länge man tycker d e kul å känner att man har tid för alla sina djur så… d e d värt !!Kyss

[Mariaxx]
0

Den dagen man får mera än att det går runt ska jag jubla…haha…

Imasy
0

Fast just hamster är väl kanske den rätta djur sorten man ska syssla öht med om man vill tjäna pengar, så länge det inte läggs på en nolla i inköpspriset ;)

Geishas
0

All uppfödning räknas som hobbyavel, även hundar där man kan inbringa ganska stora pengar om man avlar i stor skala och knappt ställer ut utan massproducerar vilket inte jag tycker är ngt bra för den delen, min hundavel går knappt jämt upp, jag vågar inte riktigt tänka på detta år då vi går ganska mkt back med 2 importer.

Hamstrarna känns inte på samma sätt som hundarna då det är långt ifrån samma summor som tur är :)

All hobbyavel är dock momspliktig så från krona ett (överstigande utgifterna) ska man deklarera och betala moms.