detta med vita tänder, igen
Ja, jag undrar vad det är som gäller med det nu .. har läst på SHF's forum .. men tycker mig inte hitta någon konkret sammanställning.
Har idag upptäckt att mina 2 småttingar's undertänder är ljust gula, den ena dock lite mörkare än den andra. Tjejen kollade jag senast igår, och då va dom GULA, idag ngt ljusare.
Mitt nya tillskott har även hon vita undertänder, på henne är det dock ungefär halva undertänderna som är vita, o den nedrer halvan mörkare ..
Detta förvirrar mig och jag vet inte alls vad jag ska göra med mina små tussar nu ..
Så, vad gäller med dom vita tänderna ?

Mata på dem som vanligt med vitaminrik mat. Och håll daglig koll på tänderna, blir det långvarigt men inga vidare symtom eller problem uppstår hos hamstern så fortsätt bara att hålla koll. Jag skulle säga att man ska börja oroa sig om överkäkens tänder är vita!

Okej! Så bra (:
Hur är det med aveln då ?
Det är inte förbjudet att avla på vita tänder utan det är en rekommendation från Svenska Hamsterföreningen.
Om du är seriös så avlar du inte på vita tänder i både över och underkäken. Om det är vita tänder som kommer och går är det ingen fara. Håll bara koll på avkomman. Om det blir vita tänder där också så tycker jag att det är lämpligt att välja annan väg i sin avel.
Läs mer på trådarna i forumet på Svenska Hamsterföreningen.
Kram
Eva

Okej, tack så mkt för svar (: Får helt enkelt vänta o se hur tänderna blir ..

Nu har dom fått lite extra med vitaminrik mat i 3 dagar, och jag kan redan se skillnad på tjejornas tänder, dom börjar anta en ostkroke-gul färg igen.
Lilla herren med ljusare tänder har däremot visat upp sin kräsna sida då det gäller maten, och har nu vitare tänder än innan … >,<

#5 Ja du ser, detta kommer och går med tänderna på underkäken verkar det som… hoppas det rättar ut sig med lilla hanen också!

Ja, det verkar ju som det .. Märkligt!
Får hoppas att det bara är en period han är inne i så han inte har ärvt sin pappas kräsenhet ;(
va har du gett för extra vitaminer? :) skönt dom har blitt bättre!

Morötter, omelett, ägg, spenat .. typ ;)