Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 5488 ggr
Millie
1

Oväntade hamsterungar

Hej, för två veckor sedan köpte vi en  guldhamster från en djuraffär. De verkade  väldigt seriösa och hamstrarna hade stora burar och de visste när de var födda m.m. Det som gjorde att vi köpte en hamster var att hamstern klättrade upp i Matildas hand och ville bli klappad…

Mimmi som vi döpte hamstern till var även väldigt gosig här hemma, men i går när vi skulle ta upp henne bet hon oss och vi blev förvånade.

Idag när vi skulle städa buren såg vi att det låg fem små ungar(!!) i boet. Troligtvis födda igår eftersom de är rosa, blinda och ligger stilla på rygg..

Så vi behöver hjälp eftersom vi inte alls var beredda på detta!!

Mvh Carolina och Matilda

kajsa08
0

Oj, vilken surprise! Tycker det är oansvarigt av zooaffären att sälja djur som gått tillsammans, det blir ju lätt ungar då. Vilken zooaffär var det? Stockholm?

Millie
0

Nej, Halmstad.. Fattar inte varför de inte sa att könen var blandade! Men man an tydligen inte lita på zooaffärer.. Trots att de verka så bra..

Ham-Madam
1

behöver inte vara butikens fel.kan ju också vara där de är uppfödda som de särats på försent,kan vara en syskonparning som skett innan hon lev till butiken.

ni kan kontakta butiken å lyssna om de kan ta tillbaka henne å ungarna . om ni vill föda upp ungarna själva så fråga på här om ni känner er osäkra så honan å ungarna får bra vård å ni vägledning.

lyssna med butiken om de vill köpa in de ungar som ni inte lyckas sälja själva.

Millie
0

Tack.. Men nu ska man väl låta honan vara ifred de första dagarna.. eller? När kan man börja hålla i dem och kolla könen o så? För jag tror nog att vi försöker föda upp dem själva.. Fast vi ska prata med butiken.

Ham-Madam
0

butiken borde ju ge er nån typ av kompensation tex mat.

berätta för butiken vad ni tycker,fråga hur länge hon varit hos dom,har hon varit där mer än 2,5v då är dräktigheten deras fel. hoppas de lär sej å inte blandar könen igen.

jo låt honan vara ifred de första dygnen.om hon tillåter kan ni kolla ungarna lite försiktigt så ni ser att de lever å mår bra.

honan är så ny hos er så hon behöver lite mer ro än om hon bott hos er länge.

lycka till å hoppas det går bra nu.

Englatassens
0

Glöm inte att ge mamman extra mat nu under digivningen!!!Glad Såsom gröt, grönt o.s.v….

Millie
0

tack så mycket och tack för hjälpen!!

Millie
0

När kan man börja hantera ungarna?? Och när kan man låta mamman komma ut utanför buren?

[John-Weinerhall]
0

Liksom du kan ju börja hantera dom och ta upp längre stunder ungefär bär dom öppnar ögonen brukar jag göra och det är ju ungefär när dom är 16 dagar. Men ta upp dom för att kontrollera kön osv kan du ju göra tidigare. Ta ut mamman jaa jag tycker det är lagom när det är dags för den första städningen ungefär vid två veckors ålder.

Denna kommentar har tagits bort.
Deco
0

Vilken överraskning!

Puttade upp artikeln "En hamsterbebis liv" till dig.

Millie
0

Tack! I förrgår var det 7 iungar och igår 6 ungar.. Ja hittade ett huvud :S som jag fick ta ut.. Men nu är det bara 5 ungar… Är det normalt?

Asa-N
0

Ja det brukar kunna falla ifrån några bebbar. Är mamman väldigt ung? de brukar inte vara mogna att ta hand om sin kull innan de blivit ca 4 månader, innan dess är det risk för bl.a. kanibalism :o/

Millie
0

Ja.. vi fick ju henne precis.. tror hon är 12 eller 11 veckor..

Asa-N
0

Ojojoj…. bara ca 3 månader… håller tummarna för att några klarar sig i alla fall…

Men man blir trött på zoo-butiker…. *suck*

Detta ska du framföra till butiken där du köpt henne.

Millie
0

Jepp! Vi ska åka till butiken idag eller ringa.. Aldrig mer djuraffär. Men kan man förhindra att hon äter upp dem typ att man inte stör henne eller rör boet eller nåt?

Tack för all hjälp!

Asa-N
0

Nej det är inget du kan göra, men försök att lämna henne ifred så mycket som möjligt, gå bara dit när det är matdags och ställ ner maten. Täck gärna över den halva av buren där hon ligger med ungarna också.

Millie
0

Okej.. Tack!

Millie
0

Men när kan ja börja kolla vilket kön de är och sånt eller bara kolla hur många de ä kvar?

Nicolina
0

Varje dag är det bra att plocka bort mamma ur buren, låt nån leka med henne en stund eller sätt henne i en låda med mat.
Gegga in händerna i bottenmaterialet och putta försiktigt undan bomaterialet och kika på bebbaran, är de gråa och ligger helt still så är de ju döda och måste då plockas bort, enklast med en liten sked om man inte vill ta i dem. Är de rosa (om de inte börjat färga i ännu vill säga) och prattlar omkring så lever de i högsta grad ; )

Kolla kön kan man göra runt 7-10 dygn, vänta gärna upp till 10 dygn om ni är ovana så att det inte händer ngt. Ungarna har ju blivit lite större då och mer att ta i, de är ju som hala ålar. Lägg tjejer i en skål och pojkar i en skål.

Kika in på min hemsida och inte under rubriken Fakta i menyn så hittar du bilder på hur man ser kön på hamsterungar!
http://goto.glocalnet.net/silverdalens

Millie
0

Tack så mycket för hjälpen!!

Millie
0

Nu när jag kollade idag så var det bara 4!!!!! Det har blivit en mindre för varje dag! :SGråter

DianthusEva
0

Ja det är inte lätt när honan inte är så gammal. Det viktigaste är att man inte lägger någon skuld på sig utan känner att man har gjort det man efter omständigheterna kunnat. Om du fortfarande tycker att du vill ha ungar sedan så är det bättre att läsa på ordentligt och sedan göra en planerad parning med djur som är mogna för det äventyret. Det kan ju hända att din lilla tösabit inte har hull tillräckligt för att fara väl av att ge di och på så sätt decimerar skaran. Men som Marie skrev - ge henne extra tillägg. Bebimat är bra. oxköttspuré med potatis och grönsaker för 5 mån brukar vara populärt.

Hoppas det går väl med de som är kvar!

Kram

Eva

Millie
0

Tack!!

Millie
0

Två kvar….Gråter De har blivit fem dagar o har fällt ut öronen, fått smån morrhår och små pälsfjun… Jag vill inte att de ska dö!Gråter

Racso
0

Nej…Gråter Det skulle ju vara hemskt. Lycka till. Vad jag har hört är det efter 5 veckor dom blir självständiga.

Millie
0

Mmm….

Asa-N
0

#26 nej de är självgående efter 3 veckor.

Millie
0

Asså jag kommer fasa för att titta till ungarna i morron.. :S Tänk o titta o se att det bara e en kvar eller ingen…Gråter

Millie
0

Håll tummarna att de kommer va kvar imorron!

Racso
0

Håller tummarna och ber för din och doms skull.

kajsa08
0

Ber också för deras skull! har de blivit så stora så borde det gå bra!

Asa-N
0

Håller tummar, tassar och tår här för de båda små korvarna.

Kristall
0

Åh nej! Håller tummarna för att de andra ska klara sig. !

Lycka till med ungarna.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[John-Weinerhall]
0

nya uppdateringar??? Hoppas de klarar sig ;(

TiinaN
0

Åh jag vill också ha nya uppdateringar!
Hur går det med de små liven?

Millie
0

De två sista har mått hur bra som helst. Ätit lite vanlig mat m.m. Men igår när vi kollade var de borta ….Gråter Leta igenom hela boet men de var helt borta.. *snyft* Jag trodde faktiskt att de skulle överleva eftersom de var så stora med päls och allt..

Racso
0

NEEJ! Fy va syndGråter Ingen stor tröst kanske men det är ju jätte synd!!!

Nicolina
0

Vad tråkigt att det inte gick vägen = (  Man blir så ledsen och nedslagen, hemskt är det! Men så är ju naturens gång när honan inte är mogen för en kull ungar…

Millie
0

Mmm..Gråter

Englatassens
0

*kramar om*

UlrikaD
0

Beklagar jättemycket!!Ledsen

[John-Weinerhall]
0

Neee Vad synd!!! Men som Nico säger det är så det kan gå när inte honan är mogen för en kull ungar.

Mvh John Weinerhall

kajsa08
0

Verkligen tråkigt…Gråter

Millie
0

Ja.. Men tack alla som hjälpte mig med vad jag skulle göra medan de levde!

Asa-N
0

Så trist :o/ trodde också de båda kvarvarande skulle klara sig, men naturen har ingen pardon tyvärr.

Millie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, man har ju inte det :/ Vilket är väldigt tråkigt.. Den sista bilden jag tog..

Millie
0

Den är ganska suddig, tog den med mobilen..

Sara87
0

Trist :( Beklagar förlusten.

LinneaTova
0

Neej vad tråkigt … Inte kul trodde verkerligen att dom skulle klara sig !

DianthusEva
0

Så ledsamt. De hade ju i alla fall turen att komma till någon som ville ta ett ansvar som inte zooaffären tagit.

Stor kram

Eva