Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2929 ggr
[John-Weinerhall]
0

In-Linjeavel???

Ni uppfödare hur ställer ni er till in-linjeavel???

Ham-Madam
0

jag gillar det inte.

kör med utavel så mkt jag kan.

[John-Weinerhall]
0

Ok själv har jag inget emot linjeavel så länge man vet vad man gör och att man är riktigt insatt i det. Dessutom får man oftast fram finast djur genom linjeavel men det beror ju förstås på om man har bra avelsdjur eller inte. Både positiva och negativa gener försträks ju när man sk. linjeavlar. Detta är min tankar då jag själv ev. hade tänkt att ta en tillbakaparning på min Erixons dotter Aurora.

[John-Weinerhall]
0

Just det kom på en bra sida där ni kan lära er lite om linjeavel och inavel. Det är skrivet av före detta ordörande i SHF vid namn Madeleine Raftö även uppfödare som har har fött upp i en massa år men tror att hennes avlande ligger vilande nu. http://www.algonet.se/~hamster/inavel.htm

Asa-N
0

#3 Hennes avlande ligger inte vilande, den är nedlagd då hon är avliden.

[John-Weinerhall]
0

Joo jag fick ju precis reda på det… Det var inte roligt att höra vad jag har hört var hon väldigt duktig på avel/genetik osv inom hamstrar.

Nicolina
0

#5 Hon var den person mest genetikkunskap inom smådjur i Sverigie!

Ham-Madam
0

som sagt man förstärker ju även dåligt, kan vara sk osynliga saker tex sjukdom.

en sjukdom kan ligga latent å blomma upp när ett djur får dubbelt upp av just det anlaget.

vissa sjukdommar el andra arv syns ju inte i tid dels för att hamstern har så kort livslängd.

Noomie
0

jag vet att de finns det som för linje avel och jag kan förstå deras ståndpunkt.

Personligen känns det fel för mig att hålla på med det då det finns väldigt bra linjer redan.

kram Noomie

[John-Weinerhall]
0

Det skälet att jag har tänkt att ta en tillbaka parning mellan erixon och Aurora är dels för att jag vill förstärka Erixons rätt så fina huvud och dels för att det är väldigt svårt att hitta lämpliga avelshanar i dom färger jag håller på med (gult). Och därför tänker jag ev. göra en tillbaka parning och ev använda honom fler gånger i samma linje. då jag vill få fram allt det trevliga han har och dels för att jagvill få fram de färger jag håller påmed. Mitt mål är ju att få fram fina friska hamstrar i de färger/teckninngar/hårlag jag håller på med. Och det är inte lätt att hitta en black/chocolate Yellow hane eller i annan gul färg.

Noomie
0

Nähä vi är ju flera som hålller på med gul avel…bland annat jag som kör rena gula linjer ju. Nackdelen i denna tråden är att även uppfödare som inte är godkända uppfödare uppfattar just "sin" hamster som jättefin..och då väljer de kanske attt köra linje avel hemma utan kanske den kunskap eller vägledning som faktiskt ska till.

Därför säger jag att det är inte okej att köra för mycket linjeavel ellr inavel utan att ha flera års genetisk kunskap bakom sig. Dessutom de fulla effekterna av detta har vi ännu inte sett.

Det totala slutresultat av detta kanske man först kan se när det gått 20 eller 30 generationer.

Så jag håller stenhårt fast vid att man åtminstonde ska vara godkänd uppfödare och har verkat i alla fall minst ett par år inom den vanliga genetiken för attkunnat ha skaffat sig en tillräckligt stor kunskap för att leka gud.

mvh Noomie

Ham-Madam
0

det låter så enkelt när man läser det madelene skrivit men man bör ha stora genetiska kunskaper för att hålla på med inavel och linjeavel.

jag anser man bör ha mkt kött på benen å verkligen veta vad man gör/håller på med.

det kan annars gå fel och rasen förstörs istället för att förbättras.

som jag sa tidigare så syns ju bara det synliga i början.

det kan också gå så att man tex sparar helt fel djur,tex förälskar sej i en för ljus nyans å fortsätter avla på den å har då vid otur fått en färg som inte är önskvärd.

det är upp till var å en att göra som den vill å det är mkt bra att denna diskution kommit upp.

diskutioner är bra det lär man sej av å får fler synvinklar å kan lättare ta ställning.

vill en som är rätt ny på avel inavla/linjeavla så är det bra med stöd av en erfaren uppfödare som hållit på med samma inriktning bra att ha som mentor

Asa-N
0

Som #10 o 11 skriver så ska man ha mycket kött på benen innan man ger sig på detta. Inte minst för att man ska veta att det är rätt djur man jobbar med även typ-mässigt vilket inte är oviktigt,

Som Noomie säger också, gult är det flera stycken som håller på med.

[John-Weinerhall]
0

Jag förstår hur ni tänker men det är ändå inte lätt att hitta bra avelsdjur i dessa färger då det inte finns så stort urval. Och dessutom är avståndet mellan de olika uppfödarna ganska stort. Och varför jag har valt att ev. göra en tillbaka parning mellan Erixon och Aurora är för att jag vill förstärka Erixons bra egenskaper och för att jag vill få fram de färger jag håller på med alltså kunna förutsäga vad som dyker upp i kullen och inte helt förlita mig på slumpen. Och eftersom Erixon är Black yellow och Aurora är Chocolate Yellow och det är just dessa färger jag vill få fram i min avel just nu. Till exempel när jag parade Erixon (Black Yellow bandad lh) med Diana / Silverchoklad skp lh) så dök det upp färger som absplut inte är önskvärda i min avel. Det dök upp bö soblar då troligtvis då är dold umb. Och eftersom jag vill få fram just gula färger och EJ skp nu mera så vad har jag för val. Jag vill få fram endast de färger jag vill hålla på med så att jag själv kan behålla ungar som både har den rätta färgen och de proportioner för om jag inte kan styra min avel så att jag kanske får en del ungar med jättefina proportiner men inte passar in i min avel med färgen som i detta fall med min mytologi kull. Därför har jag tänkt att göra en tillbakaparning sen har jag inte sagt att jag ska fortsätta att linjeavla på samma linje utan endast göra en tillbakaparning för ovanstående skäl.

Mvh John Eriksson Weinerhall

Asa-N
0

Men eftersom det finns creme bakåt på Aurora så finns ju risk för att du får sobel igen om jag räknar rätt!! Det dök ju upp sobel i kullen där Aurora är född. Aurora har ju ee med sig bakifrån, kanske Erixon också.

Lisa-Andersson
0

För att få sobel måste ju nån av dem vara umb…men creme/gula kan ju ev. komma då.

Har inte kollat stammen så jag låter det vara osagt!

Asa-N
0

#15 ja jag kom på det efteråt *S* men som du säger då det finns creme bakom så kan det ju komma creme-gult.

Imasy
0

Jag har lite svårt att förstå varför man väljer att inavla när det finns så många hamstrar (eller andra djurarter för den delen).

Tycker det är dumt att riskera sjukdomar/defekter, när det finnas andra ej besläktade djur som mycket väl skulle kunna fungera som maka/make.

Men man får väl kanske importera/resa långt för att få hem det djuret, men är det inte värt det?

Noomie
0

jag har leverat djur i hela sverige. det har inte varit för svårt. dock kanske det inte gått så snabbt som det har varit önskvärt kanske. Oftast kan man ju alltid leverera vid utställningar.

[John-Weinerhall]
0

Neej det är otänkbart att det dyker upp creme då Aurora ej har det bakom sig på någon sida och föräldrar till både Erixon och Diana är testade och det finns inte creme i dom. Då jag vet att Helena Ringdahl (som är uppfödare till både Erixon och Diana) har testparat erixons föräldrar.

Auroras stamtavla:   

Sotis svart

Tosca´s Erixon Black yellow bandad

Milea´s Delight choklad skp/vit

Aurora Chocolate yellow

Harmonys Calippo Blk Yellow

Sweet´s be love choklad

Dream Creams Dry Your Eyes svart

Englatassens Just Face It choklad satin

Obelix Trazzel nf umb vitmagad

Obelix honung silver grå rö umb

Obelix Sara Mink

Tosca´s Diana Silverchoklad skp (umb)

Arctican Rusina Nf umb

Arctican Xeppo honey umb

Symphatil tuhkimo

Gul bandad

Ängshöjdens Elvira Choklad skp.

Ina Svart dominant spot

Ängshöjdens Amorette svart

Farina koppar

Nicolina
0

Men det kom fortfarande Sobelsyskon till Aurora och för att få Sobel måste både mamma och pappa bära på Creme, så Creme ligger visst bakom dina hamstrar.

Du har tagit en Guldhamsterkull, avla ett par år till innan du ens tänker tanken på att mixa linjeavel och inavel, du har fortfarande inte en aning om vad dina djur bär på, utan det är först när man pysslat med samma generationer i ett bra tag som man har koll på vad ens egna djur bär på oavsett vad andra säger som är uppfödare till dina djur i dagsläget.

Du kommer förstå vad vi menar om ett par år när du har ett par kullar på nacken och inser hur svårt det egentligen är att avla på en djurart.

[John-Weinerhall]
0

jag vet att du föder upp gult Noomie men problemet är att du föder upp korthår (har jag för mig) och jag håller på med gult. Och jag har absolut ingen lust att blanda in korthår i min avel. Mvh John Eriksson Weinerhall

[John-Weinerhall]
0

och detta huruvida mina hamstrar bär på creme så lär vi märka det när jag har tagit några kullar eller hur. Så att ni komer nog märka om jag får creme i mina kullar och i sådana fall så är det ju inte något mer med det. Och javisst stämmer det att jag är ganska oerfaren gällande detta men däremot är jag rätt så insatt i genetik jag har läst mycket genetik och Helena Ringdahl har vart lite av en mentor för mig så att jag kan en del och är ganska insatt på se färger jag håller på med alltså gult, svartbaserat i teckningarna skp/bandat och hårlaget lh. nu hoppas jag att det inte förekommer mer från varken mig (ja jag erkänner att även jag har vart lite styv i munnen) och från ingen annan utan att det endast förekommer disskussioner ang. in-linjeavel som detta ämne handlar om och inte ifrågasättning om folks kompetens. Mvh John Eriksson Weinerhall

Denna kommentar har tagits bort.
mocchino
0

Bakom Englatassens Just Face it finns det massa creme. Kollar du tex i stammen du lagt in så står det ju tom: Obelix' Sara, MINK.

Sen har du även bakom Ängshöjdens Amorette så har du Farina som är KOPPAR. :)

Och Tosca´s Delilah, syster till Diana, gav carameller i sin kull tillsammans med en choklad hane.

Så visst bär Aurora på creme. Och sen det som Nico säger så måste ju både mamma och pappa till Aurora bära på creme för att det ska ha kunnat komma bö sobel ungar i den kullen.

// Nathalie

mocchino
0

#22 Ja Helena R är väldigt kunnig! Så sug åt dig så mkt som möjligt.. :) Jag glömde bort att tråden handla om nått linjeavel.. Sorry.. Generad

// Nathalie

Noomie
0

hmm,jag föder upp gult det är sant .-..både kh och lh

Och nu i början kanske du ska fortsätta lyssna på helen för just det där att du inte riktigt ger dej i stället för att lyssna gör ju i alla fall mig irreterad. det ber jag om ursäkt för.

saken är ju att man är ju liksom lite rädd om de gula stammar som faktiskt finns.

lyssna gärna på flera av de kunninga så att du får en breddad kunskap…så jag gör i alla fall jag. Önskar inte bli fulllärd faktiskt då det är så underbart att det hela tiden finns nåot nytt att lära

;P

Ham-Madam
0

tycker vi nu återgår till diskutionen å glömmer färger å hårda tonen.

tror nog vi kan hitta tillbaka å få en bra diskution igen.

ämnet är spännande.

HelenaR
0

Hade skrivit ett långt inlägg men allt försvann! *grrrrrrr* Hinner inte börja om nu… men jag återkommer inom kort. :)

Ham-Madam
0

så synd.

ska bli spännande å se vad du har att skriva vet ju att du kan mkt om avel.

ett tips skriv lång text i tex world å klistra in.

har märkt att när man skriver för långt så försvinner det el går inte att posta

kajsa_karin
1

Jag är i mot Inavel och Linjeavel.

Jag har sett defekter när det gäller kaninavel. Som jag höll på med i 12 år. Visst djuren blev bra. Köpte själv några inavlade djur och blanda ut med helt obesläktat då kom defekterna som tandfel etc.

Att göra det en gång kanske inte är så farligt men sen tror jag inte på det!

[John-Weinerhall]
0

Vad kul att ha dig här Helena ;-D Jag ser fram emot att läsa ditt inlägg!!! Mvh John Eriksson Weinerhall

Lotte
0

Vet man vad man gör, vad man har för "material" att jobba med, så är det ett förträffligt sett att få fram fina djur. Jag var själv mer eller mindre livrädd för det förut, men frågade Madde mycket om det, och fick verkligen upp ögonen för fördelen med det hela. Men då ska man som sagt ha bra avelsmaterial, inte kanske börja med första bästa zoo-hamster. Visst har vi mycket fint i djurväg nu i föreningen, men alla de passar faktiskt inte ihop avelsmässigt. Man kan ta in nån helt obesläktad, snygg som bara den, till den man har hemma, som är lika snygg den, men det blir pannkaka av ungarna..) För hur ska man kunna komma framåt i sin avel, med att ta nån här och ta nån där? Det är nytt blod hela tiden, som kanske inte alls stämmer ihop med det man har. Men har man kommit en bit på vägen, och känner sina djur, så är det verkligen att rekommendera. Jag jobbar mycket så, och jag har inte orsak att klaga direkt på mina djur.) Däremot, har jag märkt när jag mellan varven plockat in t ex zoo-djur, att det skurit sig direkt, det har inte alls stämt in, det blir "oroligt" direkt i temperamentet, för att inte tala om utseendet..

Så det är absolut inget man ska förringa, hon visste vad hon talade om Madde! Det är den genom Sveriges tider mest hamsterkunniga människa som funnits överhuvud taget.

MickiRosa
0

ja vi har ju bevis på att din avel fungerar bra Lotte. Supersnälla och supersöta hamstrar=) E mycket nöjd med de tre Hälsingeskogare jag har hemma!

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Linda3046
0

De hamstrar jag haft som varit linjeavlade har varit jättefina, jättesnälla och långlivade. Om man bara plockar lite hamstrar här och var med helt olika bakrund tror jag det blir svårt att få fina och jämna kullar som uppfödare strävar åt. Men det är klart att man ska veta vad man sysslar med, och t ex syskonparningar tycker jag är lite väl..

[TomasH]
0

#23/#20: att det finns kullsyskon som är creme och creme bakom föräldragenerationen bevisar INTE att Aurora bär på creme. Antingen skall Aurora ha minst 1 cremebaserad förälder (mor eller far) eller så ska hon ge en cremebaserad avkomma för att man med säkerhet skall kunna säga att hon är cremebärare.

[TomasH]
0

Jag är ju en gammal lärling till Madeleine och är helt med på hennes tankegång. Att bara para obesläktade djur med varandra leder till blandraser/bastarder och fina avkommer kommer endast fram genom en slump. För att få fina avkommor, stöpta i samma form, om å om igen, behöver man koncentrera de positiva generna och sortera bort de negativa. Om man tar in en obesläktad hamster i sin avel får man ju börja om från början.

Sen måste man veta att med släktskapsavel kan man även råka dubbla negativa gener men då har man gjort en fel parning.

Lotte
0

Jag kommer ihåg en gång Madde berättade, att hon vid nåt tillfälle chansade på att ta in från en annan uppfödare, för att se hur resultatet skulle bli.  Och det blev kanon! När hon då kollade stamtavlorna, så sa hon att de var ju släkt.) Då förstod hon också hur det kunde bli så trevligt resultat.. (det är ju nämligen som så, att även om man är flera gamla uppfödare, som hållit p länge, och har var för sig väldigt fina djur, att deras djur passar ihop med varann!)

[John-Weinerhall]
0

Vad roligt med så mycket svar även om vissa inte har med ämnet att göra igenkligen ;-D. Precis som du säger Thomas så lär jag ju märka om det dyker upp creme/creme-baserade färger när jag har tagit kull på henne. Mvh John Eriksson Weinerhall

Noomie
0

¨Menar ni verkligen att det är okej för en 13 årig kille som bara haft 1 enda kull att ska få köra med inavel och att ni tycker att det är bra?

ursäkta lilla okunninga mej men där häpnar jag lite faktiskt.

Jag trodde faktiskt att man behövde kunskap bakom en sådan avel och inte att det var och en kunde köra det på vilken hamster som helst? 

Borde man i första hand inte vara helt seker på vilka linjer som ligger bakom de hamstrar man kör en linje avel på? har jag verkligen så fel ?

" shockskadad"

Asa-N
0

#39 jag håller helt med dig och som även nico skrev lite längre upp.

Lotte
0

Jag svarar på den unge mannens fråga, som alla kan se längst upp:

Ni uppfödare hur ställer ni er till in-linjeavel???

DET har jag svarat på, säkerligen även Tomas.. Och jag tror faktiskt även att John själv förstår hur vi menar! Däremot måste jag faktiskt "ryta till" lite nu, det är sällan jag gör så här, men faktum är att jag tycker att han (John) blivit lite väl påhoppad, för en fråga som han tog upp. Från allra första början var det jag som skickade in på hamsterlistan /SHFs, artikeln som Madde skrivit. Sen ställde John frågan här. Och blir påhoppad! Hur ska han kunna lära sig, även andra också, om man får mothugg, istället för trevlig information?

Noomie
0

jagh tänkte på hans inlägg nr 13 och 19 faktiskt..det var det som fick mig att dra öronen åt mig ..men jag håller med om att information är bra.

[John-Weinerhall]
0

Men snälla ni om vi nu kunde ägna oss till ämnet som var "hur ni uppfödare ställer er till in-linjeavel. Jag ska ta en tillbaka parning mellan Tosca´s Erixon och Aurora och ni som är emot detta behöver inte tala om det längre utan jag har förstått era åsikter. Och om jag vill ta en tillbaka parning så får väl jag göra det??? Det finns väl ändå ingen som kan förhindra mig från att göra det!!! Jag har redan berättat mina skäl till att ev. göra en sådan parning, så de behöver jag inte ta upp igen. Det är inte ens bestämt om jag ska göra en sådan parning och det lär dröja då Aurora snart är två månader och det kommer säkerligen dröja 3 månader ungefär innan jag isånna fall tar en tillbaka parning. Så jag ber er inga personliga påhopp längre osv. för jag mår ganska dåligt av detta då jag inte ens ibland vågar gå in och titta vad som har skrivits i tråden. Så hädanefter tycker jag att vi kan hålla oss till ämnet också annars kan vi ju lika gärna lägga ner detta ämnet. Jag vill INTE ha några som helst svar på detta som jag nu har skrivit utan ville endast berätta hur jag känner ang. detta. Så inget mer i detta ämne förutom hur ni uppfödare ställer er till in-linjeavel. Mvh John Eriksson Weinerhall

Geishas
0

Jag ser både fördelar och nackdelar med in-linjeavel.
Och hur man gör är upp till var och en, jag vet att smådjur står pall för inavel men jag försöker att inte ha allt för hög inavels procent i en kull. 6,25% är desamma som kusin parning och det tycker jag är max vad en kull ska ha. Men som jag har sagt tidigare i andra trådar så är det min personliga åsikt.
Det kan eventuellt vara befogat med högre inavelsprocent av olika anledningar som tex på Campbells som knappt återfinns här i Sverige idag med stamtavla… Där kanske det inte finns så många att välja på ännu så då kan det vara befogat.
Jag tycker att det är viktigt att man tittar på varje individs egenskaper och attman pluggar stamtavlor, du ska veta vad din hamster har bakom sig när du avlar och vet du inte det får du testpara dig fram för att få veta lite mer.

Jag klankar aldrig ner på ngn annan vad gäller deras val i sin avel, det är upp till var och en hur man vill göra med sina kullar.
Inom hundvärlden kallar många inavel eller sk linjeavel för "quick fix" Att ta den korta vägen och riskera negativa egenskaper samtidigt som du når ditt mål lite snabbare förutsatt att du satt ihop rätt djur med varandra…

Det kan bli toppenbra av en total utavel och det kan bli pannkaka av det hela, samma med in-linjeavel som är precis samma sak, linjeavel är bara ett annat "finare eller snällare" ord för inavel. Madde och jag pratade mkt om inavel och vi hade väldigt lika åsikter i mångt och mycket men inte allt.

Jag tycker att ALLA ska ta sitt personliga ansvar och se tills ig själva hur vill jag göra för att nå mina mål med aveln, inte klanka ner på andra för att de tycker och tänker annorlunda mot oss själva.

Lovizaa
0

vad är linjeavel o det??

[John-Weinerhall]
0

Läs det som står i länken som jag skrev högst upp så kan du läsa om det ;-D Mvh John Eriksson Weinerhall

Lovizaa
0

fattade inget där xD

Ham-Madam
0

#45 det är när nära släkt paras med varandra tex far å dotter

Lovizaa
0

ok… :) tack men går det? :O

[John-Weinerhall]
0

Trevligt med många seriösa svar!!.

[John-Weinerhall]
0

Några fler som vill dela med sig med sina åsikter???

MickiRosa
0

#49 det är inget som en oerfaren uppfödare eller privatperson ska syssla med utan det krävs många års erfarenhet och kunskap om genetik. (min åsikt)

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com