Vad har hänt?
Min kompis dvärghamster är sjuk, tror vi iallafall. Hon säger att han är varig vid naveln, liksom ett sår och att han har blivit lite tjock, fast han motionerar som förut. Och han är inte heller lika tam.
Jag frågar nu er, här på hif om ni vet vad som hänt!
Det verkar som om doftkörteln är inflammerad. Be kompisen kontakta veterinär. Det är alltså ingen navel, det är doftkörteln.
Ok, hon säger att alla hamstrar har navel, men då är det alltså doftkörtel. Är det allvarligt?
Visst har alla hamstrar navel, men det som sitter på magen på en dvärghamster och även på gerbiler, och som syns är doftkörteln.
Om det är allvarligt eller ej kan bara en veterinär avgöra.
OK, tack för svaret ;) :)
är den gul behövs antibiotika.
så kontakta vet
vad är gult?? nu har han bara en knöl där..
kan vara navelbråk el en tumör.
rådgör med vet.
finns agrias vet som kan ge svar i tel om ni ska uppsöka en vet el om det räcker med nån annan behandling.
körteln blir ibland infekterad hos dvärghanar, har den sett gul ut så kan han ha hållit på å joxat själv å sen fått ett ärr där som liknar en bula.
men ring agrias vet å lyssna.
Ok, hon ringde en djuraffär och dom sa att hon skulle hä på klorin, som inns på Apoteket.

Klorin??? Är du riktigt säker på att dom sa klorin???
Ja, min kompis sa det. Vad är det då?
Misstänker att det var Klorhexidin. men det ska inte behandlas av någon i en djuraffär utan av en veterinär. Om ni blir sjuka, går ni till Konsum eller Ica då?? Nej knappast, ni går till läkare. Det ska även sjuka djur göra, gå till läkare avsedd för dem, dvs veterinär.

Nja, alltså… klorin används ju för rengöring, städning, blekning m.m… men jag hade aldrig vågat använda det på djur!
Finns nog inte att köpa på apoteket heller för den delen… måste ha varit nåt annat dom sa att hon skulle köpa. Om hon frågar på apoteket så vet dom nog där.
Lycka till!

… och jag tycker också att din kompis bör ringa veterinären.
Japp, hon ska göra det tror jag.
Jag tycker att din kompis ska ringa veterinären snarast,det är oansvarigt att låta ett djur lida i onödan.
Hoppas hamstern blir bättre:)
Inte va de då klorin iaf! :S Det måste kollas upp hos veterinär.