Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 16359 ggr
[Katteeen]
0

Hur ser man vilket kön dvärghamstern har?

Det finns antagligen tusen såna här trådar, men det gick inte att söka på! Så nu undrar jag om det finns någon som kan förklara hur man ser de olika könen?  Det har nämligen flyttat hit en liten boll idag (Linas) och tanten i djuraffären sa att det inte går att se på dvärghamstrar för de är så små! Men det måste ju gå, eller?

[Katteeen]
1

Tacksam för svar! ^^

Surprise
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såklart det går =)

På samma sätt som hos andra djurslag att hanen har längre avstånd mellan kön/anus

Bifogar bilder på vintervita….nu vet jag inte vad du har för art?

Först ut hane

Surprise
1

och hona

RoSa-RoSeN
0

Det var en hane kom vi fram till! ^^

RoSa-RoSeN
0

Ja då kan jag väl ta det i samma tråd då :) Lite namn förslag :)

[Katteeen]
0

Hihi, Jaa det var en kille! :)

[Katteeen]
0

#2: Hon i affären sa att det var en robowski (?), men är inte dom pyttesmå?

[Katteeen]
0

Visst är robowskis utan ål på ryggen? Eller blandar jag ihop alltihop? ^^

RoSa-RoSeN
0

en bild på hamstern! (vet inte om den kommer bli så bra men aja)

Nicolina
0

Robbar är pyttesmå och utan ål på ryggen, de är vita på magen och likson sandfärgade. Skickar med en bild =)

RoSa-RoSeN
0

nej det var inte en så bra bild :/

RoSa-RoSeN
0

#11 asså min bild ^^

[Katteeen]
0

#10: Okej, det är INTE en sån Lina har fått hem! :)      Men hur kan personalen på djuraffären säga att det är en robovski om det inte är det..? =/     Ja, ja.    Jag skickar med en bild på honom, är det någon som kan säga var han är för ras?

mocchino
0

Han ser ut att vara en Ryst vintervit dvärg hamster.. :)

Djuraffärer brukar tyvärr inte alltid ha så bra koll på de olika hamster raser, färg, kön eller nånting.. Fast jag tycker att fler och fler börjar väl vilja lära sig iaf och det är ju kul! Själv tycker jag det är hemskt att dom inte vet vad det är för nått som dom säljer..

// Nathalie

[Katteeen]
0

#14: Okej, tack så mycket! =)

Nicolina
0

Djuraffärerna går efter vad de mycket okunniga grossisterna säger. Säger grossisten att "detta är en sådan här", så det också under det namnet som djuraffärerna sen säljer djuret. = /

DodeN
0

ojsan… skulle kolla på mina hamstrar nu, har varit lite tveksam på en av dem. Den ville inte vakna så jag kollade den andra och hon ser helt klart ut att vara en HAN…

Dem bodde ihop i ett par månader innan den som nu verkar vara en hane bet den andra så mycke då den skadades. Då särade jag på dem så det är inga ungar som tur är. Måste lura ut den andra nu och kolla också.

I djuraffären var dem övertygade om att det var 2 honor, jag har inte så bra koll och dem är inte handtama så när jag har försökt kolla så har det inte gått. Men nu satte jag den i bollen och kollade…

Så det kan gå… tur att hon/han heter hammie, blir värre om den andra också är en hane, eller hanar kanske kan heta Doris ;)

DodeN
0

Helt klart är Doris en hane med, tog på mig handskar och lyfte på den och vände. Då kom det gult ur något som ser ut som en liten snopp och brunt från rumpan… Och det ser precis ut som på bilden men hanen…

Men nu kan sambon vara lugn han trodde jag skulle sätta samman dem och para

Memliss
0

Ser ut att vara sapphire-färgad. fast såklart kan det ju vara Hybrid som tidigare nämnts. Glad skickar med en bild på min sapphire hona med ungar så kan du jämföra färg:)