Para lh med kh
Hej!Har ni parat långhår med kårthår någon gång?Isf varför?
Har hört att det inte är bra att göra det,utan att man endast ska para lh+lh eller kh+kh
oj,såg att jag gjort stavfel,rubriken ska vara "para" och det ska stå "korthår"
Jag har gjort d en enda gång… anledningen va att d var svårt å få tag på Ds just då å i rätt färg… hade lyckats få tag i en kh hona som jag då parade med en lh hane… men d e inget jag gör om… respekterar andra som vill hålla på med kh men JAG gillar dem INTE…
Är det korthåren du inte gillar eller själva kh+lh parningar? ;)
Hihi… kh… 
Kh/Lh parningar e d ju upp till var å en om d vill göra… jag har abselut inga invändningar emot d för oftast finns ngn plan bakom handlingen…
ibland måste man ta in lh i kh parningarna för att få tex ett önskvärt huvud.
pälsen kan bli semi och då måste man sen avla tillbaka så man får den önskvärda kh längden igen.
ungar efter såna parningar kan sen komma med överaskningar då de bär på lh anlaget å deras avkommor kan bli både lh,kh å semi.
att para lh med kh utan att ha ett visst mål är inget jag rekomenderar
#5 Håller fullständigt med! Att para lh med kh utan någon rimlig orsak t.ex. som du skriver för att få in ett önskvärt huvud i korthårs aveln. Och det ör ju inte roligt med semi då de har för lång päls för att vara korthår och för kort för att vara långhår. Mvh John Eriksson Weinerhall
Det går minsann bra att föda upp kh katter, men det passar sig minsann inte bland hamstrarna?! ;D
För min egen del så gör jag sådana korsningar för att det är ont om bra kh nuförtiden, och för att få ett större färgspektrum på kh, då de flesta håller på med lh så har kh kommit lite i skymundan vilket jag tycker är väldigt synd, då kh ju är min stora favorit. Mitt mål är förstås att bara avla med kh så småningom.
#7… Precis… du har så rätt så!! 
Det beror på att jag e allergisk mot alla andra katter än crx… annars hade jag skaffat mig en Birma… å att jag ej vill avla på kh hamstrar beror på att JAG tycker lh e mycket finare… mitt eget tycke å smak bara.. 
Är det så att om man parar lh+lh så blir det para lh bebbar och tvärtom?
lh parad med lh ger lh ungar.
lh med kh kan ge blandat.
kh med kh där båda föräldrarna bär på lh anlaget kan ge mixad kull, har man tur kan man få bara kh.
kh med kh utan lh anlagsbärare ger kh
kan inte lh bära på korthår?
jo det kan de men det ger inte utslag.
lh anlaget är starkare å ger därför utslag.
kh bryter inte igenom på samma sätt.
#12 Korthår är dominant och kan inte bäras utan minst ena föräldern måste vara kh för att ungarna skall bli kh. Lh är recessivt och båda föräldrarna måste vara eller vara bärare av långhår för att det skall komma i kullen 

jag tycker det är okej
okej,det är kul med genetik.Någon kunnig borde skriva fler sådana artiklar här på Hif:)
Men problemet är att om man parar kh med lh så kommer lh avkommerna troligtvis få sämre lh päls vilket gör att det tar lång tid innan man kanske får fram en bra lh päls igen kanke flera generationer.

Jag parade min lh med en kh , lh bärare .. fick 2 kh o 1 lh, och min lh har jätte fluffig och tät päls (: kh fick också väldigt tät och fin päls, så min lh / kh parning var iaf lyckad! (:
Men var långhårs-pälsen så lång då???

lh pälsen på vem då ?
på långhåret frånm din kull

Han finns på bild i ' små har blivit större ' 7 v gammal, du kan kika o avgöra själv (: .. jag tkr då att för 7 v ålder ser han ut att ha bra päls .. hans pappa hade inte så bra päls vid 7 v iaf ..
Jaa den var ju inte alls dålig! Men det beror nog fråm fall till fall dessutom.

Nej, han kommer nog bli en riktig damm tuss!
Jo, precis. Det beror väl lite på vad som ligger bakom i " kvaliteten " hårlagsmässigt me ..
Precis ;-D
Beror nog snarare på om föräldrarna är bra pälsade, mina blandisar har haft tät och helt underbar päls trots att det varit kh+lh liksom kh i samma kull.
kh ska ju inte ha för tät å obspänstlig päls.
kan lätt bli att man sparar fel unge då bebispälsen är mkt mjuk å fin,sen som vuxen har den pälsen kvar.
som med all avel bör man vara insatt i vad man gör el ha bra backupp typ mentor av erfaren uppfödare när man ger sej in på okänt vatten.
jag vill inte klanka ner på nån utan bara säga att är man osäker är det dumt att som ny börja mixa.
startade så å vet vilka missar i pälsväg jag gjorde. det är så lätt att göra fel.
tar tid att rätta till å få tillbaka en bra kh päls igen.på en av mina linjer måste jag nu jobba vidare med just pälsen tills den blir stabil igen. man jobbar ju samtidigt med att behålla tex färgen så det är mkt som går hand i hand