kort el lång nos
diskuterade för ett tag sen med två tjejer som forskar på detta om hur vi människor avlar bort ursprungsutseendet hos djur.
pratade först om hund å katt, kom sen in på råttor å andra djur. av nån konstig orsak så kom vi även in på hamster.
det finns en orsak till att hamstern i vilt tillstånd har en lång nos med längre näsgångar och där hörselgångarna inte mynnar ut i svaljet lika tvärt som i de hamstrar vi avlar fram med kortare nosar.
att nosgången blir kortare å kortare ger sjukdomar å blir den kortare ändå så blir det som hos vissa hundraser-att hamstern får svårt att andas,rinnande nos och ögon,sämre hörsel osv.
att nosen är längre och öronen sitter högre upp på vilda har sin orsak och fungerar utmärkt i det vilda.
ögonen har sin form å placering också för att fungera bra i nattmörkret. att vi avlar på ögonstorleken stora el små å en viss ögonform är inte heller bra.
varför även hos hamster förstöra ursprungsutseendet å inte nöja sej med hur de ska se ut kunde dessa tjejer ej förstå. håller med dom varför förstöra nåt som fungerar bra för hamsterns överlevnad.
de hade även hittat fler likheter mellan tex hund å det var förlossningar,att vissa hamstrar behövde kejsarsnittas vilket hade med storleken å hamsterns nya utseende att göra hävdade de två studenterna.
de tyckte det var vansinnigt att det gått troll även hos smådjuren å att utställningar förstör så mkt.
jag kommer nog inte att avla vidare på att få fram kh med lh huvuden utan kommer låta dom få vara lite långa i nosen så de åtminstonde kan andas.
Det tycker jag låter som ett väldigt bra val.
Orka gå mot hamstervärldens motsvarighet till engelsk bulldogg, liksom… Uäck!
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Mycket intressant läsning.. tycker detta ska diskuteras vidare här!

Jag håller inte med fullt ut även om jag förstår vad Eva menar.
När vi började med gerbiler såg de ut som "myrslokar", Zanna o jag lyckades få fram dessa vackra huvuden som finns på många gerbiler idag.
Det är jag/vi väldigt stolta över;)
De lever precis lika länge som "myrslokarna" o mår inte dåligt av det heller….
SÆRDELES interessant! Bør tas opp på bred basis - både her, i SHF og på Hamsterlistan.
#3 Hvis estetikken går ut over dyrets velbefinnende, bør estetikken vike! Det vesentlige er at dyrene våre mår bra - det er dyrevelferd. NB! Må presisere, Lisa, at jeg ikke har noen grunn til å tro at gerbilene 'dine' lider.. - sier det helt generelt. Tydeligvis en utvikling på gang i det store utland som oppdrettere må være på vakt overfor. Kanskje hamster og gerbiler kan bli FOR "bra typad"?
Visst kan de bli för "bra typade" eller som jag vill uttrycka det för få för välformade huvuden, det finns väl exempel eller ja fanns iaf för några år sen de som blev nästan helt runda och som fick tydliga problem men dessa avlades inte vidare på vad jag vet och så som hamstrarna ser ut idag så borde det inte vara några problem för dem att andas de har ju långa nosar idag mot vad de hade för en 8 år sen iaf.
Jag tycker inte att hamstrarna ska ha för korta nosar men de behöver inte se ut som myrslokar för det.
Det som Lisa skriver om Gerbilerna kan jag inte annat än att hålla med om, jag har aldrig haft en gerbil med andningssvårigheter pga kort nos…
Det finns ju överdrifter inom allt, titta på perser-katterna t.ex. och jag kan inte tycka att det är vackert. Lika lite som jag tycker att det är vackert eller vad jag ska kalla det när man ser en del hamstrar som ser ut som myrslokar, och då menar jag väldigt långa nosar…. men lika illa skulle det vara med korta trubbiga nosar.
Men som standarden säger idag "som en liksidig triangel" om huvudet är nog ganska bra, ingen "överdrift" åt något håll.
myrslokar är de ju inte. tycker mina nått en bra noslängd å där får den blinu.
jobbar med färgen istället.
hade tänkt bjuda in dessa två tjejer till en diskutionskväll i höst om djurens utseende förändringar som vi människor styr över.
tyvärr blir det inte så nu då jag inte kan bekosta deras arvode.
kanske går det att lösa ändå på nåt vis om jag hittar lämplig lokal genom nåt studieförbund.
Som exotic ägare kan jag intyga på att min plattnos är betydligt mer hälsosam än de perser katter vi födde upp på 80-90 talet som hade längre nos, men detta ämne kan nog säkert de på perser i fokus berätta mer om du vill veta det egentligen ligger till med den stackars svår andades persern….
Bifogar en bild på min platt-maja Tequila.
#9 Har du noen link til de to tjejene og deres forskning? Syntes det hørtes så interessant ut, og vil gjerne vite mer. Dessverre er det vanskelig for meg å dra til Sverige på en-to-tre (kan ikke ta med meg Caroline, og må skaffe pass til henne), ellers skulle jeg gjerne kommet på det foredraget.
Takk for at du tar opp emnet - det er meget viktig.
ska se om jag får fatt i dom el om de redan är ute på sina äventyr,de skulle lifta jorden runt,el så långt de hann innan skolstarten i höst.
får jag inte tag i dom nu så blir det i höst.
de är mkt duktiga(i mitt tycke) å det var väldigt intresant att diskutera å lyssna på deras forskning.