USA import
Jag ska åka till USA i sommar, och jag undrar vad som krävs för att importera hamstrar därifrån? Och vart kan man hitta information om detta?
Nu är det troligtvis inte aktuellt att ta med ngn hem, utan det är mer utav intresse för hur det går till som jag undrar ;)
kolla med jordbruksverket..eller tullen vetja..är själv intresserad att få hamster därifrån men va beredd på att köpa hane å att du måste ha dem i karatän 7 mån hemma.
kram

Hur funkar det att importera hamstrar från england då?
Tänkte, för då betalar man väl ingen tullavgift heller då det är i europa. Ska de då också vara i karantän en längre tid?
hmm england å finland har ett utbrott att ett virus som är farligt just nu. Det är försäljningstop eller något sånt i finland i alla fall..å utställningstop så jag skulle inte importera från europa just nu. Men ja, annars är det samma karatän. kram

Okej, tack! ^^
usa har samma regler som sveriges/jordbruksverket.
det svåraste är att hitta ett flygbolag som går med på att ta med hamstrarna. det tillståndet tar lite tid att få så prata med bolaget i tid och se till att ha bolagets tillstånd skriftligt med namnet på den som gett tillståndet och telnr.
du anar inte vad de i incheck å tull kan krångla i usa.
Er det bra for en hamster å fly i det hele tatt? Og så 7 måneder i karantene?? Høres ut som en dårlig idé, ærlig talt!
#3 I Finland börjar de med utställningar i augusti igen, de har tydligen inte funnit något mer fall. I alla fall inte enligt den uppfödare i Finland jag har kontakt med.
oki …gud va skönt för dom att faran är snart över där då =)
#6 jo det kan tyckas så…men en hane kan du " spara" länge innan du använder honom i aveln.
Så det gäller ju då att det är en speciell hamster om man säger så. =)
Vad jag har förstått det som i alla fall. För jag har aldrig importerat någon än så länge =)

Shit, 7 månader :O oj. Det lär kosta ganska mkt då va?
Hihi, tror inte pappa är så pigg på att importera nån hamster ;p men jag hade gärna gjort det.
Mailar man jordbruksverket om det ?
7 månader låter mkt länge….är det helt säkert? Kollat upp om USA och Sverige, man behöver tillåtelse från USA och det flygbolag man åker med, samt informera om transporten innan.
Annars är det samma regler vi har….
Men 7 mån karantän?

Ja, jag tycker också att 7 mån låter väldigt länge ;O

England har inte alls 7mån i karantän, det är ju flera som har importerat därifrån och vad jag vet så ha de djuren aldrig suttit i karantän… iof lär man väl ha de i karantän hemma hos sig själv ändå.
USA är nog betydlgt krångligare att ta in djur i än att ta djur ifrån, hur det är med karantän där vet jag inte men då måste ju jodbruksverkets regler här i Sverige gälla.
#12 England är med i EU så därifrån är det inget problem att ta in en hamster eller två. Mellan EU-länderna är det inget problem, det är när du kommer utanför EU som det blir karantän och pappersexcercis.

#13 Jamen precis, det vet ju vi och Anne-Hedvig = )
#14 ja men det är ingen karantän i Norge, men du måste ha intyg från Mattinget i Norge och hamstern måste veterinärbesiktas då den måste medföra Friskhetsintyg :o)
Det var rätt kul hos veterinären, stetoskopet var nästan lika stort som hamstern *hahahaha*
du kan ha hemkarantän vilket man ju har ändå med nya djur.

#15 Lagom krångligt med andra ord^^ Fast det var kul att fixa allt = )
Hihi, jo Rosie var ju lite större är Caroline så stetoskopet var inte sååå fasligt stort på henne, men så kul det såg ut ;) Veterinären klämde och kände, pch Rosie bara satt där och såg att vara lagom road, haha!
#17 hahaha ja just det Rosie var ju en aning större än Caroline var som var 6 veckor då *S* har en bild på det hemma, både jag, A-H o veterinären skrattade gott för det såg så skoj ut. Caroline fann sig i allt också med ett "överseende" *S*
Puttade upp din tråd med Caroline o besöket…
Vad jag menade var att ha en Hem karatän för att se om den kan vara bärare av papova viruset.
lånat ett citat här från SHF
Papovaviruset
Virussjukdom som tillhör vårtfamiljen. Man vet inte hur det uppkommer eller vilka djur som blir smittade. Extremt smittsamt. Inkubationstiden är 5 veckor – 8,5 månad; unga djur (under 6 mån) går ofta hela inkubationstiden innan de uppvisar symptom, medan äldre visar det tidigare. Symptomen är vårtliknande bulor (tumörer) i ansikte och under huden i nacken, vanligast på äldre djur. Unga djur drabbas oftast av lymfkörteltumörer. Smittade djur tillverkar levande virus i njurarna under hela inkubationstiden som sprids genom urinen. Det finns inget botemedel.
Denna sjukdom drabbar endast guldhamstrar.
Då det kommer utbrott av detta i mellanåt så gäller det att vara väldigt försiktig. Och när inkubationstiden är så lång skulle jag inte våga utsätta mina egna djur för smittan.
Det var därför jag sa 7 månaders karatän…då menade jag inte i tullen utan hemma…ursäkta att jag vart otydlig.

# 20, hihi då är jag me ;) Tänkte väl om dom skulle få lov o sitta fast i tullen mer än ett halv år :O

Kan/får och om du hittar någon lämplig hamster så tycker jag du ska prova=) Det ska ju då vara en sån där färg som vi inte ha i sverige då;) Du har ju tid på dig.