Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1265 ggr
Deco
0

Vad har hänt?!!! Död unge!

Jag skulle just gå och gosa med Mina och bebisarna när jag till min stora förskräckelse upptäcker att en av ungarna är död! Tre av ungarna i kullen är lite mindre än de andra och detta var en av dem.

Jag förstår inte vad som har hänt, i går var allt frid och fröjd. Den här bebisen låg i ett hörn, några av de andra bebisarna och mina låg alldeles intill, till och med lite på den. När vi plockade upp den lille såg vi att den hade ett stort jack i huvudet! Är det Mina som har bitit ihjäl ungen?! I så fall, varför har hon gjort detta?! Kan ungen ha dött av någon annan orsak och att de andra sedan bitit på den? *ryser*

De får ordentligt med mat varje dag och Mina är snabbt framme vid skålarna och äter. Numera ger hon inte till ungarna längre heller utan äter för sig själv. Jag kan verkligen inte tänka mig att det skulle vara så att hon har näringsbrist och därför dödat ungen. I så fall borde hon väl också ätit upp den?

Usch, det här känns jättehemskt. Så här ska det ju inte vara Ledsen

Sara87
0

Fy så tråkigt. Jag har inte den blekaste aning om hur det gått till :( Beklagar förlusten!

Deco
0

Nu har jag rengjort buren som jag egentligen hade tänkt göra i morgon men efter detta kändes det bäst att göra det på en gång. Nu är jag bara rädd att Mina ska bita ihjäl fler av ungarna i fall det nu är det som hänt! Hjälp! 

#1 Tack…

Ham-Madam
0

hur gammla är de?

är de runt 3v så kan vissa mammor bli hårdhänta när   de ska sluta dia.

kanske bet hon för hårt av misstag.

Deco
0

De blir 3 veckor och 5 dygn i natt/i morgon bitti..

Jag har inte sett någon unge dia på flera dagar. Har sett någon försöka men mamma har bara flyttat sig då.

Det låter konstigt att hon av misstag skulle ha gjort detta. Jacket var alltså tvärs över hela huvudet, precis som om hon skulle ha gapat så stort hon bara kunnat, tagit ungens huvud mellan tänderna och bitit ihop. Ursäkta min hemska beskrivning! :/ Det var alltså inte ett litet märke eller så utan en djup remsa över/genom huvudet :/

Ham-Madam
0

eftersom den var liten kan den ha uppfört sej konstigt/sjukt å då kan de bli ihjälbitna av mamman el syskonen. det är naturens gång att de rensar bort skadade.

123ailuj321
0

När hamstrar är less på ungarna hender det att dom tar livet av dom!! jag hadde nog flyttat ungarna på natten och haft dom hos morsan på dagen!!

Men det är bara migGlad

Deco
0

#5 Men jag behöver inte vara rädd att hon göra detta igen? Jag kan fortfarande låta ungarna gå med mamma några dagar till?

123ailuj321
0

Jag känner inte morsan så jag vet inte!! det måste du avgjöra!

kram från Julia

Ham-Madam
0

de kan gå kvar tills de är 4v.

hanarna bör du ta bort då, de blir ju könsmogna tidigt.

de honor som är små kan växa på sej om de får bo själva då de slipper konkurens om maten. små ungar låter oftast de större å tuffare få äta först sen tar de den mat som blir över. får de lugn å ro kan de äta upp sej fortare.

Deco
0

#9 Okey! Tack för din hjälp!

123ailuj321
0

det är bara kul att hjelpa!

Ham-Madam
0

hör du ikväll mer pip än vanligt då bör du sära på dom redan nu.

lite gnabb kan du höra när de busbråkar med varandra. man kan jämföra med hundvalpar som slåss på lek,de håller på å lär sej kroppsspråket som de måste kunna för att överleva i det vilda.

Deco
0

#12 De har ganska häftiga busbråk redan nu, men det är ju ruskigt svårt att avgöra om det bara är bus eller mer. Så fort de stöter på varandra i princip (förutom när de sover och äter) rultar de runt med varandra och det kommer en del ordentliga pip/skrik därifrån ibland, men det tar jag inte som något säkert tecken på att det är bråk, jag menar ibland skenar det ju iväg och de blir lite hårdhäntare än tänkt. Så är det ju med många djur.

Asa-N
0

Jag skulle sära honor och hanar redan nu.

Deco
0

#14 okey. Jag sitter här och har verkligen världens beslutsångest. Jag vill ju inte sära på dem i onödan samtidigt som jag inte vill att något mer ska gå tokigt.

Asa-N
0

Det saknas 2 dygn till 4 veckor och jag skulle inte riskera att fler blir skadade bara för att låta dem gå tillsammans till 4 veckor.

Deco
0

Taget! Nu sitter de i separata burar till slut i alla fall.

Noomie
0

bra :) de flesta ungar sluta amma viid 3 v i alla fall..så jag tror nog inte det är nån fara …kram