Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2558 ggr
[PixelMollan]
0

Är det bara jag som tycker..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

att detta inte är GUL?? :S

Nicolina
0

Tycker det ser ut som en Caramel Satin…. möjligen om det är Gul/Caramel eller Caramel skp beroende på kön då. Är det gult med i föräldrarna?

[Mariaxx]
0

Den ser visst gul ut…..b.ö gul satin….

[PixelMollan]
0

ska inte de gula ha mörkare öron är vad han har?
jag vet inte om föräldrarna, natalie har fortfarande stamtavlorna, men hon kanske tittar här. tycker den ser ut som en caramel satin utan röda ögon :S
jag e förvirrad ^^

Nicolina
0

#2 Men vart är kindteckningarna då? Och maglinje.. halvmånar? Gul är ju en Viltfärg, och även om detn är satin så måste ju något finnas med?

Nicolina
0

#3 Caramel har inte röda ögon, de har bruna ögon^^ Om det nu inet är en rödögd Caramel vill säga och då syns det garanterat att den är rödögd! ; )

[PixelMollan]
0

jaha! men.. hmm jag trodde dom hade röda ögon. isåfall är det en caramell satin. för som du säger så är den jämn-gul. inga teckningar som jag såg på en likagammal gul unge.
caramell har väl ljusa öron?

[PixelMollan]
0

jo jag menar de. ögonen brukar ju lysa rött typ. nu när dom e så små iaf.

[Mariaxx]
0

Oki….ja, jag vet att det är en viltfärg, tycker den är för lik Åsas gula satin för en caramel….

Men ja, det finns inga tydliga kindteckningar eller maglinje, så då måste det vara en caramel-gul.

Nicolina
0

#6 Är det möjligen så att du läst mina trådar? Jag har ju fått tre rödögda Carameler nu i vår ; )  Men skriver man Caramel så betyder det brunögd Caramel vilket de i "grunden" är. En Cramel är ju en Creme/Rost och Rost ger ju bruna ögon.

#8 Kikade in på Åsas tråd och den bebben såg man ju kindteckningar och halvmånar på, de PixelMollans bebbe måste vara Carmel-gul….

Fast ska tillägga att jag är dålig på den guls geentiken…

[PixelMollan]
0

#9 det är nog möjligt att jag tittat i dina trådar. känns som om jag har vänt upp o ner på hela internet o söktjänster på alla sajter o allting för att hitta svaret.
Tror det är åsas gula jag jämnfört med när jag kom fram till att det här kan ju inte vara gult. Den bilden jag såg, där va ungen 14 dagar gammal, samma som min var då och dem var itne alls lika.

[Mariaxx]
0

Vad är det för kön?

[PixelMollan]
0

hane

[PixelMollan]
0

två st hanar.

Asa-N
0

Den är inte gul. Jag har ju en gul satin nu och din gula har inga mörka öronkanter och inga teckningar och ingen tipping.

Har puttat upp min guling.

[PixelMollan]
0

jo som jag misstänkte, vilket färg tycker du den är?

[Mariaxx]
0

Måste vara en caramelgul…eftersom den är så gul i tonen…

[PixelMollan]
0

det e så svårt med kameran oxå… när man man tidigast ta ut kullen i gräset en  liten liten stund?
här i skåne är det varmt o vindstilla idag. 24.8 grader nu kl 11.00.

Jessica77
0

Jag tycker han ser ut att vara caramel..

[Mariaxx]
0

Jag tycker kullen måste bli 4 v innan man är ute….

[PixelMollan]
0

okej. de är 2½ vecka nu typ.

Asa-N
0

#15 Den är caramel satin skulle jag tippa på, satinet gör att caramel och även creme ser gulaktiga ut.

Men någon gul är det absolut inte. 

Är den rödögd? I så fall kan det även vara creme rö satin….

[PixelMollan]
0

Jag tror stenhårt på att där e två caramel satin, två silvercaramel satin och två silvercaramel.
Ska visa bilder snart. lyckades ta ngåra bra..

jag kan ha fel, de e ni som e proffs ^^

[Mariaxx]
0

Caramel gul satin.

Asa-N
0

Hade den varit gul hade den haft tipping och teckningar Maria.

Kolla min D-kull på min hemsida, där fins creme-satin.

[Mariaxx]
0

50% Risk för att det är creme/caramel gula hanar…

[PixelMollan]
0

Så nu har jag fixat en bild.

Vad tror ni om caramel (satin) och silvercaramel (satin och utan satin)?

Asa-N
0

Ja men då ska tipping/teckningar synas, det gör det inte på denna killen :o)

[PixelMollan]
0

#25 jo men bara 50%. de behöver inte vara de.

[Mariaxx]
0

Och Åsa: Caramel gul är ju inte någon tipping på….dom blir ju bara mera gulaktiga i tonen…och detta med öronen informerade ju Caroline på listan om att det inte var nödvändigt o se på öronen.

Så som uppfödare är man skyldig att informera om att det kan vara creme/caramel gult….så det är ju det som gäller här.

Asa-N
0

Caramel satin. Lägger in en bild där både creme och creme satin ur min d-kull finns med så kan du jämföra, och det finns inget gult bakom föräldrarna till denna kullen:

[PixelMollan]
0

vad menar du med att de inte är nödvändigt med att se på öronen? det är väl de som är en stor skiljesak mellan creme och caramel? :S

Asa-N
0

En satin vid klockarmbandet och en vid fingrarna, de andra båda är "bara" creme.

[PixelMollan]
0

Det är inga creme jag har, iaf inte om man går efter öronen för de är ljusa. creme har ju mörka öron

Asa-N
0

#29 ja visst ska man informera att det finns gult bakom men den ska reggas caramel satin (gul)

Men satinet på caramel och creme gör att de ser gulaktiga ut.

[PixelMollan]
0

vet inet vart cremen kan ha kommit ifrån isåfall..(ifall de nu skulle vara de, men jag tror inte de)

Asa-N
0

Nä tror på caramel :o)

[PixelMollan]
0

me2.

Tack för hjälpen iaf :)

[Mariaxx]
0

Nej, klart man ser på öronen om det är en Caramel eller creme, men jag menade att man inte kan utgå ifrån att en creme/caramel gul har mörkare kanter på öronen.

Ja, Åsa…det var det jag menade: att man då reggar den som caramel satin (gul).

Asa-N
0

Back to work…..

Nicolina
0

#26 Silvercaramel? Har jag alsrig hört talas om… men alla färger är ju möjliga. Creme och Caramel är väldigt ljusa som små och mörknar sen ner som äldre, med satin på så blir de mörka redan som små. Så nån Silvercaramel ha du inte, bara vanlig Caramel eller Offwhite utifrån bilden sett.

#35 En Caramel ÄR en Creme med lite Rost i sig… så Creme måste föräldrarna bära på för att få Caramel^^

[PixelMollan]
0

ska inte en offwhite ha mörka öron?

Nicolina
0

#41 Det kanske kommer om några dagar, jag har aldrig haft Offwhite så jag vet inte men kan tänka mig att färgen på öronen kommer…. de var väl bar 2½v gamla ännu?

[PixelMollan]
0

okej. för på creme så har dom redan mörka öron när dom e 14 dagar. kanske tidigare?

[PixelMollan]
0

men de är väl inte omöjligt med silvercaramel? de finns ju silver i så mycket annat xD

Asa-N
0

Här håller jag med Nico, har aldrig hört talas om "silvercaramel" finns inte ens som OST :o)

[PixelMollan]
0

och ost betyder?

Asa-N
0

Ostandardiserad färg :o)

[PixelMollan]
0

okej

[PixelMollan]
0

nä jag vet inte. jag e här för o få hjälp. gissade bara, den delen färger e inte min starka sida.

Asa-N
0

Jag är helt överens med nico här att det är caramel och caramel satin du har, MEN att du ska informera köparna om att det finns gult bakom.

[PixelMollan]
0

jo jag e medveten om det. brukar alltid ge så mycket information jag kan.

[Mariaxx]
0

Offwhite b.ö= eebbSgsg och en s.k "silvercaramel". Men det heter alltså Offwhite b.ö.

[PixelMollan]
0

så man kan säga att offwhite är silvercaramel? eller är jag ute o cyklar?

[Mariaxx]
0

Man kan kalla den för det, men i papprena ska det stå brunörad offwhite.

[PixelMollan]
0

Jo precis. Det HETER b.ö offwhite men ser ut som en "silvercaramel".

Jag tror jag fattar.

[Mariaxx]
0

Det är en caramel med silver, så eg. hade man kunnat döpa den till silvercaramel, eftersom det ju heter silverchampagne m.m

mocchino
0

Offwhite är "silvercreme".. En "silvercaramell" är brunörad offwhite.. :P Men silvercaramell är ju inte det rätta ordet då en caramell med silver på blir en brunörad offwhite.. :)

Pappa till berlioz är ju creme-baserad och har mkt creme bakom sig.. Mamma till berlioz har oxå rätt mkt creme bakom sig iaf i ena ledet.. :) Men han har inga creme syskon.. :P

Mamma Delilahs pappa är ju syster till Berlioz mamma så dom har ju samma bakom sig, dvs creme i ena ledet (bakom Obelix' Honung finns mkt creme). Bakom Delilahs mamma finns även där lite creme men mest gult och svartbaserat.

Men eftersom det här är en rost+rost parning och alla är brunörade så kan ungarna bara tänkas vara choklad, caramell och brunörad offwhite eftersom mamma är silverchoklad.. Sen om det är nån vilttecknad så finns det ju även chans till gult..

Ska se till att lägga ner stamtavlorna i kuvert och lägga på lådan idag! Så du själv kan spekulera lite.. ;P Men du blir ju inte så mkt klokare av det som finns bakom då du inte har så mkt att välja bland då färgerna du har att välja på är begränsade pga parningsvalet.. ;) (så mkt bättre och enklare på d viset.. *thihi*)

// Nathalie

[PixelMollan]
0

men då är det alltså b.ö offwhite :P

Tack för er hjälp och ditt långa inlägg mocchino xD blev lite klokare nu.
Där är ingen vilttecknad så det betyder att det inte finns gult i kullen?

mocchino
0

Ingen helgul.. Caramellerna kan ju vara dolda gula.. Tyvärr.. :/ Samma med chokladhonorna kan ju vara dolda skp..

// Nathalie

[PixelMollan]
0

okej tack

Nicolina
0

Gul kan det vara, trots att det inte syns med blotta ögat för om det gjorde det skulle vi inte ha problem med Creme-gula idag - man ser helt enkelt inte att de är gula med ögat!

Nicolina
0

Om mamman till kullen är skp och pappan är icke gul så ska detta bli det teoretiska utfallet:

**Ej gul hane med skp hona
**50% gula hanar
50% ej gula hanar
50% skp honor
50% ej gula honor

Vilket iaf jag får ihop det till att hälften av hanarna i din kull är gula, och då kan de som sagt vara caramel-gul, vilket du inte ser med blotta ögat utan endast genom testparning.

mocchino
0

Jo det är det jag menar med att om ingen är vilttecknad så är dom inte "rena" gula sas utan de gula hanar som finns är isf caramell-gula.. :)

// Nathalie

[Malin3033]
0

#57 är jag helt ute och cyklar nu men är inte detta inavel? Jag kanske är helt snurrig och kanske inte förstod din förklaring, men då ska alltså ungarnas farmor (Berlioz mamma) och morfar (delilah's pappa) vara sykon, vilket måste göra det till inavel, eller?

Noomie
0

i hamster världen kallas det för linje avel. Tyvärr. Jag är ingen vän av det då ajg inte riktigt vet ens hur det funkar. vet bara att de gör det nån kull då och då för att få fram ett extra bra huvud mm..

Så är det…kram Noomie

mocchino
0

Ja precis som Noomie säger så har man en tanke bakom själva parningen så kallas det för linjeavel. Nu är dom ju dock inte så nära släkt utan dom blir väl kusiner, och tom bland människor får kusiner vara tillsammans (har jag för mig, hemskt men sant :P).. Och det man gör är ju att alla anlag fördubblas ju både d bra och det dåliga. Så på så sätt kan man få fram de bra anlagen som man vill förstärka och även så kan man bli medveten på de eventuella dåliga anlagen som finns gömda i just den släkten.. :)

Men som Noomie oxå säger är det ju inget man ska hålla på med jätte intensivt för att då kan det nog komma tillbaka och "slå en i huvudet".. Utan bäst är att ta till det nån gång ibland om man känner att det behövs.. :)

// Nathalie

[Malin3033]
0

Så inavel är med närmare släktingar, typ syskon, föräldrar+barn osv?

mocchino
0

#67 Allt är ju igentligen inavel bara att man benämnder det lite finare med linjeavel när man har en tanke och ett syfte med parningarna.. :)

Jag har tom hört att det kan vara bra att göra såna parningar nångång ibland för att "testa" sin egen linje. För alla recensisva dåligheter får ju då dubbel upplaga och kan då visa sig..

Men som oerfaren tycker jag nog inte att detta är nått man ska forska allt för mkt i så jag lämnar detta åt dom som hållt på ett tag.. :)

Vi kanske borde starta en ny tråd om inavel/linjeavel och låta Mollans tråd vara endast för bebisarna som det var tänkt.. :)

// Nathalie