Antal kullar
Är nyfiken på hur många kullar ni tagit sedan ni började som uppfödare.
1. Varför har ni gjort parningen?
2. Vad är målet?
3. Vad har ni sparat ur kullen för att jobba vidare med?
(det är ju det så är orsaken till att man som seriös uppfödare parar överhuvudtaget)
4. Arbetar ni med utgång ifrån stamtavlorna?

Sedan jag började föda upp 2005 har jag haft 5 kullar här hemma var på jag står för 4 av dom.. Den femte var parad när hon kom hit men kullen föddes här.. :) 3 långhårs och 2 korthårs.. :)
Min första parning var mellan Opalens Ramona, bö sobel och Betulas Impressive, sobel rex. Jag hoppades på en massa bö soblar men fick 7st soblar och 2st creme. Eller hoppades och hoppades jag trodde blint på att det var det som skulle komma eftersom mamma hade den färgen. Kunde nada om genetiken utan trodde att ungarna blir dom färger som mamma och pappa har. Eftersom pappa var rex trodde jag även att några av ungarna skulle bli det men ingen rex vart det.. Inget vart det jag trodde så då sökte jag ju självklart efter svaren på varför jag vart utan. :P Och där fick jag upp mitt intresse för genetiken. Så det förde ju nått gott med sig iaf.. :)
Sen efter den kom den parade honan där var det ju inte jag som låg bakom så den har jag inte så mycket att säga om. Jag gav bort nästan hela kullen då dom var nästintill sjövilda, men tydligen så lugnade dom ner sig senare.. :) Vet att Ham_Madam har en av dom ungarna hemma hos sig. En svart bandad hona. :)
Efter det kom nästa korthårsparning mellan Lemon, creme och Solgläntans Plopp, choklad. Detta var mer än ett år efter Ramonas kull så genetiken var inte på topp och mycket var glömt. Där hoppades jag på choklader men fick 8st mörk normalfärgade! Så då blossade genetiktanten upp igen och ville lära sig mer! Så då började jag lära mig på nytt igen!
Sen kom den "första" kull på min nystartade linje som jag håller på med nu! :) Hälsingeskogens Qaramell, sobel och Ängshöjdens Calottie, bö sobel fick stå för den. Gjorde det helt enkelt lätt för mig med creme+creme parning då jag genom uteslutningsmetoden skulle kunna luska ut eventuella "konstiga" färger.. Min förhoppning med denna kull var att förhoppningsvis få fram bö soblar och det fick jag! Var på jag behöll en för fortsatt avel. :) Och som backup plan hade jag kunnat behålla vad som helst eftersom dom skulle vara bö sobel bärare, lr vad man ska säga. :P Dom skulle med rätt partner kunna få fram det jag vill ha helt enkelt! :) Sen så pga återbud vart det även så att jag har kvar en kopparhane ur den kullen. Och han är en av de lugnaste hamstrar jag har så den kullen vart väldigt bra temperament mässigt. :) Och ena systern kammade hem BIS 2 i senior standarden på sm nu senast! :D
Sen kull nr 5 i ordningen fick bli en rost + rost parning; Englatassens Juicey Nam Nam, rost satin och Ängshöjdens Calottie, bö sobel. Även här ett säkert kort då jag fortfarande känner mig ny på genetiken så känns det skönt att kunna köra uteslutningsmetoden och det är jag tacksam för då jag fick 2st champagner i denna kull och hade jag inte varit säker på att det bara kunde vara 3 färger att välja mellan så hade jag nog än i dag inte vetat vad d var för färg då jag inte sett den irl tidigare! :) Hade ju iof säkert kunna få hjälp av någon kunnig. ;) I den kullen hoppades jag på en bö sobel satin men det kom bara rost (bö & rö), choklad och champagne. Så först hade jag inte tänkt behålla någon men sen så "råkade" en av rost honorna få stanna då jag tycker att hon ser rätt trevlig ut + att hon har ett helt UNDERBART temperament!! Har varit hur lugn som helst sedan hon var liten! Hela kullen har varit enormt goa och lugna hela tiden! :)
Mitt mål med min "nya" linje nu är att få fram snygga, trevliga och gulfria bö soblar, carameller och rostar i satin, rex, bandat och dom spot. :) Men troligtvis kommer det nog även slinka in nån choklad ibland för att mörka på rostarna som sen i sin tur får mörka på soblarna.. Om det nu kan funka så.. :P Det lär jag märka.. :P
Sen har jag som personligt mål för min egna del att lära mig mera genetik! Man blir som sagt aldrig full lärd! :)
I mina rost+rost och creme+creme parningar har jag inte kollat direkt vad som fanns bakom stamtavlorna men där hade jag ändå rätt så bra koll på vad som kunde tänkas komma. Men sen märkte jag ju i rostkullen att det blir inte alltid som man tänkt sig trots att man tror sig veta. :P Nu när jag planerat att göra viltfärg+viltfärgs parning så har jag däremot kollat igenom stamtavlan mer noga för att se vad jag skulle kunna tänkas få mellan just dom paren.
Den senaste tiden har jag haft problem med honor som inte velat brunsta och som inte heller har velat bli på tjocken.. :/ Hoppades på en kull nu till helgen men hon verkar gå tom hon me.. *suck* Men snart hoppas jag på att kull nr 6 ska vara på gång.. :)
// Nathalie

*puttar*
Vad menar du med den frågan? :)
De som jag har hemma, som jag hade tänkt avla på, har lite blandat av ditten och datten i sina stamtavlor. Nån av dem har godkända färgkombinationer, medans nån av dem har en numer icke godkänd färg kombination, som tex creme-svart. De färger jag vill hålla på med är ju vilt + svart baserade färgerna.
Mitt mål är väl att "städa upp" lite, och bara sätta ihop godkända färger. och hålla mig till ett hårlag. det kommer väl ta en väldigt lång tid innan jag nått mitt mål, men det är väl så det är :)
om det var det du menade? :)
1. Varför har ni gjort parningen?
Vissa av parningarna har varit rena testparningar där man ville ha reda på mammans eller pappans färg (då det finns några lika), men dom allra flesta har varit för att få fram önskad färg och typ. I början är det ju mera det att testa sig fram.
2. Vad är målet?
Målet och varför är i princip samma fråga:
Kanske man vill ha fram en bra päls, typ och temprament. Det har varierat lite för mig förutom att hälsa och temprament är första prioritet här hemma. Så vad man vill ha ut av en parning är ju lite beroende på vad man för stunden har hemma med. I början av min uppfödning ville jag tex ha dom spot lh i färgerna nf och dove. Nu är jag mera inne på Rost, Choklad, Svart, Champagne, Dove m.m i hårlagen rex/satin och teckningen dom spot. Arbetar ännu på en bra typ på mina egenuppfödda. 1 av 9 sparade har jag varit riktigt nöjd med, kalla mig kräsen.
3. Vad har ni sparat ur kullen för att jobba vidare med? (det är ju det så är orsaken till att man som seriös uppfödare parar överhuvudtaget)
Jag har sparat 9st (antingen på Foder eller här hemma) för att kunna para ut med nytt blod och på så vis behålla en linje som är min. Sedan har ju det varierat vad man sparat…Hade ju nu senast en nf umb hane sparad just för att han hade en mkt bra typ. En nf umb är bra till alla färger med. Tidigare har jag sparat en mink hane som hade underbart temprament. Så ja, det beror ju helt på vad man vill ha ut av det sparade djuret.
Givetvis spelar stamtavlan en stor roll, för nära besläktade parar jag inte här om inte jag har ett mål med det. Linjeavel görs om man tror starkt på en sån kombo.
Sedan vill jag tillägga: Antalet kullar gör inte en bra uppfödare, det är faktiskt så att en del kullar har man ju inte någon nytta att spara ur om dom varit dåliga i typ eller ostabila i psyket…så en duktig uppfödare utgörs inte utav antalet hamstrar man sparar. Man måste inse om en kull är så dålig att man inte för arten vidare.