Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 639 ggr
[Malin3033]
0

Orolig

Hej!

Brukar vara inne här och läsa imellanåt, men brukar inte skriva så mycket.
I övrigt äger jag just nu 3 hamstrar, 1 av dem är dotter till de andra två. Milla födde en kull den 2 Maj -07, det blev 11 ungar, alla har sålts till underbara hem med mycket gos, en av ungarna stannade här, Ella, och två stycken flyttade till grannen, de hamstrarna heter numera Abbe och Magnum. Grannflickorna är 8 respektive 12år, och jag förklarade noggrant för dem var det innebar att ha en hamster osv, och dem har skött hamstrarna bra, jag brukar gå dit ibland och dem är så keliga och gosiga.

Men, till saken, jag hälsade på hamstrarna i Mars, och då saknade Abbe vatten, okej, tänkte jag, kanske en engångsgrej, jag påminde tjejerna och de fyllde på vattnet innan jag gick där ifrån, dem har stort förtroende för mig och frågar mig alltid om det är något med dem. Men, jag var där några dagar senare i mars, och abbe saknade vatten igen. Nu började jag bli lite orolig, får dem verkligen all uppmärksamhet de behöver?

Och i går plingar de på dörren, de berättar att dem har varit på djuraffären och köpt en hona. Jag säger grattis och tycker det var jätte kul, så frågar jag "varför" de köpte henne. Chocken kom oväntat, de skulle para henne med nån av deras hanar! Shit tänkte jag, honan är just nu 3mån, hanarna är strax ett år, de inser inte vilket ansvar och hur mycket jobb det är med en kull, kommer honan få ordentligt med mat, har dom ens tid med henne när dem inte har tid med hanarna? och finns det några sjukdomar hos honan? vad ska de göra med ungarna? 

just nu är jag extremt orolig över vad som kommer att hända, jag sa att hanarna kommer vara för gamla, och honan är nu för ung. det lät på dem som om de skulle para henne imorrn! brunst? de kan ju inte bara släppa ihop dem, de kommer börja bråka och det kommer sluta illa.

och just nu verkar det som om dem inte lyssnar längre… vet inte vad jag ska göra.

Noomie
0

Jag tycker att du ska prata med deras föräldrar för det är ju faktiskt dom som har sista ansvaret. Och i stället för att fördöma försök att leda dem.

Kom över ofta då har du ju koll. Berätta att honan kommer äta upp ungarna om hon är för ung. Informera mamman så mycket som möjligt till flickorna.

mer kan du tyvärr inte göra.

kram Noomie

[Malin3033]
0

#1 håller med dig där. men samtidigt har man ingen aning om vad som finns bakom honan och vill inte riskera någonting. men självklart kan jag vägleda dem, från parning till flytt. Men vart ska dem göra av alla ungar?

Peach-Pontus
0

puttar upp Glad

gamlesvarten
0

Man ska aldrig sälja till småbarn, om inte någon förälder är intresserad, de tröttnar. Alla barn gör det.

Imasy
0

Här på djuraffären har de 18 års gräns på djurköp.

Tycker också att du ska prata med föräldrarna. de kanske inte ens vet att de ska bli morföräldrar till en massa hamstrar som de får ordna nya hem åt?

[Malin3033]
0

Barnen har inte tröttnat, och tydligen hade de redan pratat med djuraffären att lämna ungarna där.. så nu kan jag bara försöka hjälpa dem så mycket jag kan,