Era pensionerade avelsdjur, omplacering...
Hur gör ni med era djur ni inte har nytta av längre eller som är för gamla att avla på?
Vore kul här att se era svar.
Kom ihåg att hålla god ton!
Jag personligen ser till att hitta goda hem åt mina djur jag inte av utrymmes-skäl inte kan ha kvar, att göra det ligger i mitt ansvar.
Jag skulle aldrig låta någon annan sköta om omplacering åt mig.
Det finns djur jag haft här hemma livet ut, såna som sitter extra djupt i hjärtat, men inte alla kan stanna och då är det viktigt att dom nya hemmen är minst lika bra som jag har det här.
Att omplacera är aldrig lätt och det är svårt för mig att släppa djuren. Yngre omplaceringar har gjorts om djuret inte trivs hos mig.
jag omplacerar bara djur som inte varit fertila eller av annan anledning inte kan vara i min avel.
Djur som har varit i aveln får stanna kvar. Drömmen är att ha extra stora dunor till dom med lyx i som tack för ett bra jobb typ ;P
Kramizar :)
Jag har ju svårt att behålla alla jag har här hemma, begränsningen ligger på 6 st hamstrar i hamsterummet….plus några gerbiler.
Så av det skälet att mitt boende inte tillåter flera så får jag tillsvidare omplacera dom som tar upp en behövlig plats för att göra plats för ett nytt avelsdjur.
Givetvis har jag mina favoriter som jag inte kan omplacera…Silverdalens Varm Choklad är mitt hjärtegryn, hon stannar.
Sedan hade jag Fred Astaire som dog alldeles för tidigt, Jindra som hade en given plats här hemma (dog med för ung). Och nu har jag även min Herr Ek som stannar.
Den dagen jag inte vill omplacera nåt av mina djur blir den dagen min uppfödning tar stopp.
jag är själv väldigt kinkig när det gäller detta. inte för att jag ser ett fel i att omplacera, utan det sitter i mitt hjärta som går sönder.
det är skillnad med de katter jag omplacerar. jag ser mig själv bara som deras kattvakt under obestämd tid, en hjälp på vägen till sitt nya liv. (detta är avlivningshotade/hemlösa katter jag pratar om). så där fäster jag mig inte lika mycket vid dem som mina egna. de är bara till låns, thats it.
fördelen, om man får kalla det så, att vill man inte omplacera sina hamstrar, så lever de ju iaf inte så länge, så då behöver man väl kanske inte lägga ner aveln helt, utan kanske bara hålla på halvfart.
det är ju skillnad med hundar och katter, som kan leva i 15 år, det blir en lång paus det.
#4 jag förstår hur du resonerar men vill man komma framåt i sin avel så måste man jobba hela tiden mer eller mindre :o) så tror jag de flesta uppfödare känner.
De gånger jag placerar om hamstrar så ser jag till att de kommer till barn som skaffar sin första hamster. De får då en supertam hamster som de kan gosa och kela med så mycket de orkar och hamstern i sin tur blir bortskämd å det grövsta, vilket är precis vad jag vill.
Detta gör att barn som ofta är lite otåliga blir "hamster-frälsta" direkt när de får en tam hamster kontra om de skulle köpa en på zoo-butik t.ex. som ju ofta tar en tid att få tama.
Jag omplacerar mina honor när d ej kan användas i avel ngt mer el om av ngn orsak inte passar i min avel… Ser naturligtvis till att d får bra hem… Hanar flyttar ev. när man behållt flera avkommor, för att då komma vidare i mitt avelsarbet å inte stå å stampa på ruta 1…. men vissa fastnar mer i hjärtat än andra så mina syskon Mazarin å Muffins stannar här oavsett. Om man själv inte vill använda en hane lånar jag gärna ut till andra uppfödare (inte vem som helst) för å hjälpa dem komma vidare.. efter nogrann koll på tilltänkta hona förståss. ;)
Mitt mål e ju att BARA ha mina egenuppfödda här i avel (d flesta uppfödares mål) å jag e på god väg… men d har tagit nästan 3 år att få fram den typen som just jag vill fortsätta på…
Sen nu med nya reglerna så e d ännu mer självklart att bara använda mina egna djur där man vet vad man får.. dvs inget gult el annat som kan krångla till det…
Men som jag sagt tidigare… Max antal djur härhemma i vårat radhus e 7 st av en enda anledning å d e att jag vill ha gott samvete att alla får den uppmärksamhet som d behöver för å leva ett värdigt liv… den korta tid d har på vår jord…
Ja Åsa: För att komma vidare så måste en eller annan omplaceras för att göra plats. Även om tiden en hamster lever är kort så är likaså bäst-före-datumet på honorna kort. Vill man hinna ta en kull på dom så är det 5-6 mån som gäller om man ska få en chans att få en kull efter sin hona.
Sedan som Englatassen skrev här ovan:
Har man en maxgräns för antalet djur för att alla ska få den tid dom förtjänar så är det ibland sjysstare att omplacera dom djur man inte längre anv. för att ge dom chansen till ett gott hem med massor av gos. Så på detta viset fyller omplaceringen 2 syften: Hamstern får det liv den förtjänar och uppfödaren kan gå vidare i sin avel.
Låter kanske kallt, men jag är övertygad om att dom flesta uppfödare finner omplacering svårt, man släpper ett fint djur man har haft under lång tid och även bundit ett band till…
Japp håller me förgående talare…fniss… Bara man sköter omplaceringen med hela hjärtat så vinner ju djuret på d i längden!!
Man får ju välja… antingen seriös uppfödare som vill komma ngn vart el "bara" hobbyavel… (både e lika mycket värda naturligtvis så d inte blir ngra missförstånd:)
Jag har valt att inte hobbyavla, just därför jag reggade mig i år.
Så jag är en av dom som hellre går ut med mina omplaceringar för o finna bästa möjliga hem, även om det kanske ogillas detta med omplaceringar.
Det är inte fel o tycka att djuret kommer till nytta hos någon annan än hos mig själv.
jo, jag förstår att man inte alltid kan tänka med hjärtat om man ska ta sig någonstans med aveln.
jag har nu 8 burar, och mer plats har jag egentligen inte som jag känner just nu.
kommer snart att sitta med 3 st "överflödiga" honor. ha 3 hanar som jag hade tänkt ska bli pappor, men bara 2 honor kvar sedan som kan bli mammor.
när dessa 2 honor börjar bli "överflödiga" börjar väl de andra trilla av pinn kanske, och då står jag där, och måste vänta på att någon av dem ska dö innan jag kan hitta en ny hona, som ska bli tillräckligt gammal för kull osv.
kan då inte heller under tiden spara några djur efter mina fertila, så ja, vill man komma någonstans så säger väl matematiken att man måste omplacera, om man nu inte kan ha "obegränsat" med burar/plaster.

Hur många hamstrar anser ni att ni max kan ha hemma samtidigt? Och varför?
Detta med hur mkt plats man anser sig ha hemma är ju individuellt. En del harn en lägenhet och vill fylla hela lägenheten med djur, en del vill kanske ha mindre antal för o hinna med varje djur.
Hur många hamstrar anser ni att ni max kan ha hemma samtidigt? Och varför?
jag anser att det finns inget max antal, utan att det är helt indivuellt vad man känner att man har tid, ork, råd och plats med.
#13 De va ju just det hon undrade, hur många Du har som maxantal :)
#11 det beror alldeles på hur mycket plats man har så att säga. Här hemma är det plats för ca 9 guldhamstrar och 4 burar med gerbiler.
# 14
??? ;)
#16 Jag tolkade ditt svar som om du svarade för alla s a s, när Ulrika ville veta vad just Ditt (å dom andra uppf.) har för maxantal :) Menade inget illa ;)
# 17
aha, jag trodde hon ställde frågan allmänt till alla, inte enbart till mig, även om jag hann svara tidigt ;)

Det är intressant att veta vad olika människor har för åsikter om hur många djur man vill ha.