Disskutionstråden om gult och skp!
Jag går efter Hifs regler och skapar härmed en alldeles egen tråd i ämnet som bör disskuteras helt klart.
Varsågoda och vädra era åsikter i hur man bäst får fram att ett djur kan vara gult eller skp.
Tänk på att hålla god ton!
Jag har fått ett tips om vad som avslöjar ett cremegult djur eller en creme skp.
Öronen blir mörkare i kanterna.
Dom färger man ser bäst att en hona är skp är på svartbaserade färger.
Dock ska man veta att skp kan vara dolt, vilket då är svårt o veta att djuret är skp eller ej. Då kan man ta hjälp av detta tips: kika på öronen, på en del cremebaserade (sobel vet jag inte om det syns på dock) syns det klart.
Om man är osäker själv så kan man alltid rådfråga en genetik kunnig person.
Japp jag har nu frågat på ett annat forum jag e med på som ägs av en väldigt genetikkunnig person, och även privat å till hamsterlistan… Så nu hoppas jag på att få lära mig ännu mer från "d gamla uvarna"…
Om ni vill kan jag sen berätta vad d sagt!! Man kan aldrig bli fullärd….. aldrig ngnsin…
Genetik får man aldrig nog av….
Precis! Å ack så viktigt d e att man förstår rätt! Så därför e d så viktigt att man hellre frågar en gång för mycket…

3: Sant som det är sagt, genetik är svinkul (och svårt) men man kan aldrig få för mycket av det ^^
Personligen, som ännu inte så invand hamsterägare och genetik "studerande" så har jag inte fått grepp riktigt om vad som är cream och vad som är gult. Men det kommer väl med tiden xD
Creme är i genotyp ee och Gul är ToY (för hane) ToTo (För hona).
En gul tillhör dom viltfärgade och en Creme tillhör enfärgade standardfärgerna.

Okey ^^ Det är lite krångligt med könsbundna färger lr i alla fall olika genotyper på samma färger. Känner dock igen det där med ee från marsvinsgenetiken vilken jag alltid försöker referera till, vilket i sig är rätt svårt eftersom de skiljer sig åt en del.