Ren linje eller inte? (dvärghamster)
Jag undrar hur mycket vikt ligger det att det ska vara "rena" dvärghamstrar man avlar på? Alltså om man har en hamster också har den en zoo hamster några led bakåt räknas man då som en oseriös uppfödare? Har funderat på det. Vill ha två olika linjer och har bestämt att hur den ena linjen ska se ut men inte den andra.
Är det svårt att hitta "rena" hamstrar, om man ska föra in nytt blod sen efter att man har startat?
Tack på förhand!
De dvärghamstrar som säljs i zoo-butik är ofta hybrider mellan vintervit och campbells och alltså inget att avla på. Det är viktigt att jobba med vintervit respektive campbells, men inte mixat.
Så ska du avla ska du satsa på att få tag i "rena" vintervita t.ex.
Okej, tänckte mycket på när det gäller färgen mandarin. Enligt mig så tycker jag att det itne är hybrider, har fått en bra förklarin till att dom just har fått den färgen. Men tycker då andra att man är oseriös om man vill avla på det?

Det kan de nog att tycka ja.
Jag har 2 linjer som jag jobbar med , dels den "rena" sen med zoohamstrar långt bak i stamtavlan .
Jag tycker man visst kan avla med zoodjur , bara man är rak och talar om detta när man sen säljer djuren , de rena vill ju uppfödare köpa av medans de andra går till familjer som bara vill ha gos osv . Ser absolut inget fel att vilja avla med "hybriderna" .
varför skulle man som dvärghamsteruppfödare ses som mer oseriös än de guldhamsteruppfödare som då å då blandar in zoodjur i sin avel???????
jag tycker inte det är oseriöst med zoodjur.

Det finns saker och ting som rör hamstrar som är betydligt mer oseriöst än att blanda in zoo djur i sin avel.

#5 Håller med Motalavikens och Vivsan!
Men tyvärr måste jag säga att det många gånger ses som oseriöst att blanda in Zoodjur, vare sig det är Guld eller Dvärg.
Jaa, jag förstår att det är lika "oseriöst" att avla på zoodjur vare sig guld eller dvärg. Men varför jag just frågar o dvärg är för att jag håller på att starta ett avelsprojekt med dom. Vill bara inte sitta i den båren då ingen vill ha mina hamstrar för att dom antigen är "hybrider" eller att folk tycker att det är fel på hur jag avlar (blandar in någon zoo hamster). Vill även att folk ska kunna avla vidare på ungerna och kunna ställa ut dom. Vill inte bara ha hamstrar som ska gå till kel.
Jag har nu två hamstrar och begge "härstammar" nog i från djuraffären. Men vill ändå avla på dom, för att dom är så snälla i temperamäntet. Men om man "drygar" ut dom med rena hamstrar men även lite hamstrar som kan ha zoo hamstrar någre led bakåt. Tror ni det är ett bra sätt att gå till väga?
Hoppas att ni förtår hur jag tänker, det är så svårt att skriva sig fram hur man menar. :P
Ja , visst är det så Nico och jag förstår inte riktigt det ….
Som Vivsan säger , det finns massor annat som inte är seriöst isåfall och som Eva säger , varför är det så oseriöst när det gäller dvärg men inte guld isåfall ?

Det är väl shit the same vad gäller art som man avlar på som kommer från djuraffär. Det är så mycket man inte vet om djuren o.O De kan vara inavlade sen flera generationer tillbaka, de kan ha tandfel och bära på cancer och mycket annat, något som seriösa uppfödare förmodligen inte skulle avla vidare på (hoppas jag).
Det är i alla fall min åsikt i den frågan x)
Ja jag håller med om att det inte spelar någon roll på vad man än avlar på, ändå så gäller det ju samma "regler." Men det ända jag undrar är kommer jag få ungrna sålda om jag vill sälja till avel, kel och utställninge hur jag än gör? Och så klart så ska jag informera köparen vad den får för hamster.