Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1824 ggr
UlrikaD
0

STOOOORA hamstrar??

Jag var på en zoo-butik idag och som vanligt kikade jag runt bland djuren. Svårt att låta bli.Flört Kikade ner hos de olika hamstrarna och där såg jag mega-jättestora-gigant-hamstrar!!!Förvånad Den ena ställde sig på bakbenen och spanade in mig och jag svär på att han funderade på om jag gick att äta. Men seriöst, jag har aldrig sett så stora hamstrar förut. Frågade henne i affären och hon sa att ibland kommer det så stora från uppfödarna. Det här var verkligen storlek råtta utan svans. Min fråga är ju ifall det är vanligt med jättestora hamstrar eller om det här var ett undantag? På hemvägen passerade jag en annan zoo-affär så jag kikade in där också för att se hur deras såg ut och de såg ju ut precis som vanligt. Jag är förvirrad.Fundersam

Noomie
0

Hur menar du nu? =) Alltså det stämmer som hon säger köper du en hamster från uppfödare är de generellt större ( och friskare inbillar jag mig)

mina "zoohamstrar" väger normalt mellan 130 - 160 g

medan mina andra hamstrar väger runt 170 -240g

hihihi fast 240 hon bantar just nu =) ( inget godis alltså )

kram

UlrikaD
0

Jag skulle med blotta ögat inte kunna se skillnad "normal" Det här var mega-stora säkert över 300g strecket minst.

Noomie
0

woot …var hittade du dom ?

UlrikaD
0

Hisingens zoomarknad på Backaplan i Göteborg.

Achatina
0

De hade vart kul att göra en bildjämförelse med :P

UlrikaD
0

Önskar att jag hade haft kamera med mig. Men i buren bredvid satt degusar och de såg ungefär lika stora ut i kroppen. Då kanske det beskriver bättre.

Nicolina
0

En Degus och en vuxen fet Guldhamsterhona är lika stora… om inte Guldhamstern är större tom!

UlrikaD
0

Det är så!!Förvånad De var verkligen enorma. Men vad beror det på? Är det ärftligt eller är det fel Foder eller vad?

Nicolina
0

Avel på stora djur ger i längden stora djur. Så ärfligt, ja ; )
Mat, javisst.. blir ungarna uppfödda på massa god (många gånger fel mat också) mat i överflöd har de mycket större chans att växa sig stora.

Ham-Madam
0

de långhåriga ser enorma ut med sina pälsar men känner du på dom så väger de inte alltid så mkt mer än de korthåriga.

var det ungar el vuxna du såg?

har en vuxen kh som väger 280gr,så nog finns det stora hamstrar.

hon är stor i kroppen,vig å håller igång.

UlrikaD
0

De var vuxna. Och jag önskar att jag hade bett att få hålla en och känna tyngden på den men ärligt talat var jag rädd att den skulle äta upp mig.Flört

SaraA
0

Hmm, när jag o Noomie var på Hisingens zoomarknad på backaplan så hade dom bara små men dom har väl fått in en del nytt sen dess kan jag tänka mig.. har dock för mig att dom bara köpte från grossist.. konstigt..

Noomie
0

Hej tänkte säga det samma som Sara , jag köpte en liten tjej därifrån. Nej de är inte små i storleken ungarna , de är sk normal stora faktiskt. Däremot när jag synade dem i sömmarna visade sig att de INTE kommer från uppfödare , i vilket fall vart de väldigt olika historier därifrån hela tiden. Sen fick jag ett grossist blad som skötsel råd därifrån. De va såååå mycket fel i bladet så det finns inte. Bla annat stod det att du ska avla på hamstern från 2 1/2 mån ålder.

Jag har inget till övers för dom. Ledsen men så är det.

Dessutom har hon hybrider hon påstår sig ha importerat från holland med.

Och att det var hon som var den första att ta in Degus i Svergie mm mm…

kram Noomie

SaraA
0

Haha, ja man visste inte riktigt vad som var sant eller ej.

UlrikaD
0

Jag har också bara sett små hamstrar där tidigare. Det var därför jag reagerade så. Jag har ingenting till övers för hur de säljer sina djur men tyvärr är de de enda i Göteborg som tar in den chinchilla-sand jag behöver till min uppfödning. Därför är jag där en gång i månaden och hämtar.

Noomie
0

Va? Det köper jag här ute hos mig, billigare dessutom. De flesta har chinchila Sand om det inte är en särskilt sort Skrattande

kram

UlrikaD
0

Det är en särskild sort. Jag har utställnings-chinchillor och får inte de rätt Sand så blir deras päls ren katastrof. Och sanden kostar lika mycket vilken affär som än tar in den för jag får den i 25kg säckar till grossist-pris.

Emilia__
0

Jag vill veta hur många centimeter de hade! Jag menar jag vill liksom veta för jag vet inte hur stor guldhamstrar är!

Noomie
0

#17 ok då förstår jag :)

#18 den blir mellan 13 -18 cm lång läste jag. Har aldrig mätt dom så jag vet inte Räcka ut tungan 

Men jag kan ju göra det i morrn om du villSkrattande 

kram Noomie