Vilka krav har ni....
Oavsett om man säljer som reggad eller oreggad uppfödare så måste man kunna ställa krav på sina köpare, vilka som får köpa o vilka som inte får köpa. Jag har uppdaterat min hemsida med mina krav…
Det är ju inte för mkt begärt o få veta en del om dom som köper, vilket syfte dom har med köpet. Att som uppfödare kunna ta tillbaka djuret om det mot förmodan inte fungerar. Jag vill i alla fall veta vart mina ungar hamnar.
Hur ser era köpvillkor ut?
p.s Min underbara Fred kom tillbaka och ska stanna tack vare att köparen hörde av sig.
Jag har ju aldrig sålt några hamstrar men detta tycker jag man borde kunna förvänta sig av köparna:
*köparen följer djurskyddslagarna (ganska självklart, men ändå)
*köparen presenterar sig själv
*köparen pratar med uppfödaren om den tänker para, omplacera eller avliva hamstern!
Jag tycker också att en köpare ska höra av sig till uppfödaren ibland, gärna skicka lite bilder och så. :)
Visst kan man försöka ta reda på så mycket som möjligt, men det är svårt att ställa "krav", ofta får man ju berättat för sig ändå varför de vill ha en hamster.
Man kan alltid fråga om avsikten, men man kan inte kräva att få svar, däremot kan man, om det inte känns rätt, neka att sälja. Man får lita på magkänslan.
Däremot är jag benhård på att aldrig sälja till minderåriga utan att mamma eller pappa är med.
Är det så att det inte funkar så hjälper jag gärna till att hitta nytt hem om jag har möjlighet, men att kräva att få tillbaks dem om det inte funkar är nog svårt.
Jag har för ca 1 vecka sedan fått ett telesamtal från en ung tjej som vill ha hamster, hon frågade om vad en hamster kostar hos mig och om det fanns bebisar nu.
Jag svarade att alla mina i senaste kullen var sålda, men en kull var på G. Ring om ca 14 dadar sa jag och hon skulle göra så, ringa om ca 14 dar.
1 dygn gick och hon ringde igen, min sambo svarade samma sak: Bebisarna kommer inte förrän om 14 dagar….och det behövs minst 1 v innan man säkert kan säga hur många dom är på ett ungefär. Dom avslutade samtalet och dagen efter ringde dom hela 18 gånger!! Hon har även mailat mig 3 ggr o frågat om när bebisarna kommer, försökt pruta och frågat 3 ggr om stam och regg. Nej tack, dom säljer jag INTE till.
Jösses!!! Nej där skulle jag nog sätta ner hälarna i backen jag också, verkar inte sunt.

Men Gud! Säger som Åsa, där skulle jag också ha satt ner hälarna i backen och bestämt tackat nej!
Ja, vilken tur att hon inte fått hemnumret,,,
Spelar ingen roll om de ringer mig på hemnumret, säger jag nej så är det nej och då är det bara att säga att tyvärr så är alla bebbarna redan tingade eller också får man vara helt uppriktig och säga att detta känns inte riktigt bra så jag känner att jag tyvärr inte vill sälja en hamster till dig. Samtidigt får man ju poängtera att hamstrarnas väl och ve går först. Samt självklart be personen sluta ringa. Fortsätter det så har jag inga problem med att göra en anmälan.
Men ofta handlar det om barn som är ivriga, då kan man ju be att få tala med mamma eller pappa och säga att utan att jag pratat med mamma eller pappa så kan jag inte sälja till dig. Det gör jag även med dem som kontaktar mig via mail. Tösen som har Charlie Brown från min senaste kull mailade och skrev att hon var 14 år, jag bad henne då säga till mamma eller pappa att ringa. Mamma ringde och sa att pappa följer med och hämtar hamstern och det gjorde han.
Jag har ju sålt till vänner och släkt. Men när jag skulle sälja Abbe till Idril frågade jag vad hon skulle ha honom till, om hon hade mycket erfarenheter av hamstrar, om hon skulle behålla honom tillss han dog osv. Hon frågade också om föräldrarna hade bra tempratur mm.
Värd på Choklad iFokus
Menar förstås temprament inte tempratur *fniss*
Värd på Choklad iFokus
Nu har jag ingen anledning till att sälja nån hamster men mina krav när jag sålt råttor står fast vid alla djur oavsett art, om (när) det blir något sånt i framtiden;
-Bra skötsel
-Kontakt då och då, ffa om det dyker upp problem, om djuret ska gå i avel och när den dog samt dödsorsak
-Ingen avel om det är avelsförbud på kullen (har bla fått en tjuvparning på ett par råttor där det varit strikt avelsförbud på kullen).
Nu kan man iofs inte kräva att ett djur öht sköts bra sålänge det sköts lagligt, inte heller att man inte tar ungar på den eller att höra av sig. Sålt är sålt, när det är gjort har man inget att säga till om, inte ens med kontrakt. Men man får göra så gott man kan och fråga ut den nya ägaren innan.
Själv vill jag utöver ovanstående veta lite om köparen själv också. Skulle dessutom aldrig sälja till småbarn. Barn under 12 har inte fått köpa av mig oavsett, och barn över 12 ska ha förälders tillåtelse.
Enda undantaget var en 11-åring som jag redan känner sen innan och pratar med ofta på msn… Utöver det görs inga undantag. Det jag KAN göra är att sälja till en förälder eller ett äldre syskon, och att ungen då får vara delaktig utan att ha djuret som sitt egna.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Kraven jag har på mina köpare är att
*hon/han är över 15 år eller har föräldrar med sig.
*köparen verkar seriös med köpet.(vill därför gärna träffa mina köpare)
*köparen har ett syfte med köpet.
*köparen lovar att om hamstern någon gång ska omplaceras så är jag den första personen att höra av sig till.
det är väl några av de krav jag har på min köpare..
putt
jag håller med ovanstående
Att de kan sköta djuret.
Att de är över 16 år utan målsman.
Att jag kan ha kontakt med dem.